Windows media player
oteknisk som jag är tänkte jag fråga en kanske lite dum fråga. Det är så att när jag ska titta på filmer i windows media player så går inte det, utan det kommer upp en ruta med nått oförståerligt skit.
nån som vet vad det kan bero på? så tråkigt att man inte kan kolla på filmer i datan..
visste inte vart jag skulle sätta den så jag satte tråden på "övrigt"…

Det kan vara så att du saknar några codecs som avkodar ljud och bild. WMP släpper bara de som Microsoft har avtal med.
Det finns dock en lösning. Den jag använder är ett paket som heter K-Lite codec pack. Det är en person som samlat ihop alla möjliga codexs från open source källor och lagt dem i en installationsfil. I den kommer även en massa bra utilitys för de som är lite mer intresserade av att analysera och fininställa värden för codecs.
K-lite är även kompatiblem med Windows Vista.

elller så gör man det mycket enklare för sig och laddar ner och installerar VLC media player från www.videolan.org. det är en mediaspelare som klarar nästan alla ljud och videoformat som finns. finns även till alla kända operativsystem.

Även VLC kräver codecs. Kommer visserligen med en massa codecs där men om du ör in K-lite får du ännu fler codecs samt en massa andra utilities. Du får bland anat med Media Player Classic som är ung. som VLC.
Själv använder jag VLC flitigt och tycker den är jätte bra. Men har nu även börjat gilla Media Player Classic också.

#1 vilken av alla dom ska man ladda ner?
K-Lite Codec Pack 3.3.0 BASIC lär nog duga. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Ja Basic räcker. Full versionen är mer för avancerade användare som behöver extra codecs till ljud och filmformat som itne är så vanliga. Dessutom kommer Full versionen med ett antal utilities som man beöver vara lite avancerad för att förstå hur man kan använda dem.