Datorn iFokus

Datorn

Etikett: internet
Läst 771 ggr
johan
0

Nu vill Google veta allt om din hälsa

Är det bara jag som tycker att Google börjar bli lite obehagliga? Deras senaste påfund är Google Health, vilket enligt dom själva ska ge dig alla svar om din hälsa. I korthet går det ut på att du fyller i en profil med hela ditt hälsotillstånd och med hjälp av detta ska Google kunna ge dig bättre svar på frågor om din hälsa.

Så nu vet Google var du surfar, vad du söker på, vad dina mail handlar om, vad du bloggar om, vad du skriver dokument om, hur dina bilder ser ut och vilka annonser du klickar på.

Dom har snart en total kartläggning av hela ditt liv…

Mvh // Johan

CarlS
0

Haha, det låter nästan som Gud fader själv….:)

Eller tvärtom..? :)

Oscar
0

Jag håller med dig. Tycker iofs att gränsen gick redan vid att hålla koll på var jag surfar.

Petersen
0

Är det inte frivilligt att fylla i?

Oskar
0

Återigen…det finns inget sådant som en gratis lunch…deras tjänster är ju oftast helt gratis…och givetvis måste de få in stålars på något sätt…reklam är ju ett sätt…men för att attrahera annonsörer så måste de erbjuda något riktigt bra…dvs exakta målgrupper…och det får man genom att samla in persondata…

Oskar

johan
0

Fast det är egentligen inte annonserna som oroar mig. Väl riktade annonser blir ju bara mindre reklam och mer information. Det vore en bra utveckling i mina ögon.

Det som stör mig är att redan nu så har George Bush försökt (lyckats?) kräva att Google ska lämna ut sin användardata till staten för att hjälpa till i "kriget mot terrorismen".

I Europa, i synnerhet England, ser vi precis samma utveckling av total övervakning och kartläggning av alla individer

Kriget mot terrorismen är ju snarare kriget mot medborgarna.

Mvh // Johan

Oscar
0

#3 Visst är det frivilligt. Läskigt däremot är att det målas upp en massa fördelar med tjänsten och en mindre källkritisk person kanske inte reflekterar så mycket över vad det egentligen innebär.

Oskar
0

#5 Ah…ja det är ju inte kul om uppgifterna sprids vidare. Antar att man aldrig kan lita på när en sajt skriver att de inte kommer att sälja eller på något sätt göra informationen tillgänglig för andra. Kanske lika bra att inse att allt man gör eller skriver på nätet är synligt för andra…