Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1918 ggr
bjorsa
0

fel på allt

Kankse inte riktigt fel på allt men en massa härliga konstiga fel som jag kanske kan få hjälp med?

1)Idag så skulle vårat adsl gå igång å de har de gjort men hos mig funkar de inte å jag har felanmält detta felet är att adsl modemet tappar kontakten dsl lampan lyser i ca 20 sec till 1-2 minuter sedan släcks den ner i lika lång tid ungefär sedan uppstart igen å så rullar de på så de går liksom bara att komma till en sida typ och tiden räcker inte till ett tp test men de inte de som är problemet egentligen för de där får telia fixa om de går utan detta är felet

När jag satte in nätverkskortet i datorn så slutade mitt usb 2 kort att fungera så jag kunde inte ta in bilder från kameran eller avvända mitt 3 g modem men fann inga konflikter kan man sätta ett nätverkskort i vilken plats som helst i datorn (isa port)heter dom isa har glömt allt :-)??

när jag då kopplade över usb kabel till standad usb som finns med på datorn från början ja då fungerade kamera och 3g modem men när jag var uppkopplad så fick jag bara upp ev halva sidorna och det gick knappt att ladda ner någon fil de stannade bara av så jag tänkte typiskt nu är de fel hos 3 oxå men när jag samtidigt körde tp test så funka de som de skulle å då provade jag att ladda hem en pdf fil samtidigt med tp testet å då funkade tp testet men inte hämtningen av filen gjorde olika test med sidor bla här likadant då tp test funka men inte att få upp hela sidan mysko ???

Nu gjorde jag som så att jag tog bort nätverkskortet och då funkar allt som vanligt usb 2 kortet lirar fint likaså internet i web browser så vad gick fel egentligen några förslag ?

mvh/bjorsa

Saber
0

Telias fel är det svårt att göra något åt. Men om du har ett nätverks kort och extra USB portar som båda sitter på PCI platserna är det bara att flytta runt dom hur mycket som helts. Jag har sett liknade prolbem där inga conflikter har hittas. Det kan räcka att byta plats på dom för att båda ska fungera som det ska.

Att det går "trögare" via 3 på de vanliga USB porten kan vara att det är av USB 1 istället för USB som har lägre överförnings hastighet, men inte så dålig som det låter. Därimot kommer inte pingen andras så mycket av att hastigheten ändras.

bjorsa
0

#1 tack skall prova att sätta om nätverkskortet och även usb kortet för att se om de blir bättre .

Kör just nu på usb 1 porten och nu funkar internet som de skall medans med nätverkskortet isatt då gick de bara stundtals i ca 10 20 sec medans tp test kördes felfritt 122 kb/s de gick oxå att skicka ta emot mail testade med en större fil som tog ca 5 min att skicka och de gick utan avbrott så något knas gjorde nätverkskortet men vad?

mvh/bjorsa

modmaker
0

Fixat!

Kaj
0

Att telia kan kalla ADSL bredband är ju hemligt. Bredband skall väl minst vara 10 mbit i båda riktningarna (om man skall följa statskontorets rekomendation).

modmaker
0

Alla har väl sina egna definitioner på bredband. Allt från att man har en fast förbindelse (oavsett hastighet) till 100/100. It's all in the eye of the beholder.

Att Telia kallar ADSL för bredband är dock allt annat än en hemlighet.Flört

bjorsa
0

#3 modmaker du är en klippa ,nu funkar det 0,4 mbit uppströms och 2,09 mbit nedströms tack för hjälpen hur gjorde du ?

Nu lirar allt satte nätverkskortet på en anna plats å vips så funkade usb 2 porten lite för bra för att vara sant gäller att hålla ögonen öppna nu för snart händer det väl något pannan kanske exploderar eller likn för tur är de ju inte så ofta man har :-))

Å åter igen tack för hjälpen

mvh/bjorsa

modmaker
0

Jag pillade lite.Hemlis

bjorsa
0

En tackar för pillandet :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Så var man tillbaks med 3g modem igen :-( de fungerade fint igår med adsl men  idag är de hopplöst och nu dom senaste timmarna så slår den av å på mest hela tiden .

Hur fungerade erat adsl om nu några här har det var de problem i början å behövdes det någon intrimmningsperiod ?

Här där jag bor är väl linjerna lite dåliga men jag trodde adsl skulle klara det .

mvh/bjorsa

modmaker
0

Slår hela modemet av och på eller är det DSL-lampan som slocknar, eller lyser modemet som det ska (LAN1 + DSL), men du inte kommer ut någonstans?

bjorsa
0

Det är dsl lampan som släcker ned å då kommer jag ingen vart sedan startar han om igen (dsl lampan) å lyser då hela tiden i kanske par minuter sen släcks det igen å så har de hållit på idag framför allt nu sista timmarna därför gick jag över till min gammla uppkoppling .

Nu har jag tagit bort telefonen på det jack vi har (har bara ett jack) sedan har jag startat om modemet å skall nu stirra på lampan ett tag :-)) å se hur länge den håller skenet uppe :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

den gick väl i 1-2 minuter sedan slocknade den ner och är nu släckt i halv till 1 minut å nu lyser den ,borde alltså inte vara telefonen som stör

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Nu fungerade de i ca 7 minuter sedan slocknade dsl lampan och inget men nu kom den på snabbare ca 10-20 sek

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Nu gick den i 9 minuter körde webradio så att jag hör när de kopplar ner sen tog de 2 st dsl lamp tändnings försök innan den funkade igen å de tog väl en 2 min ca

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Nu fungerade den i 20 min å sen kom dsl lampan på efter ca 20 sekunder bara

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Nu 9 min sedan ca 30 sek innan dsl lampan lyste igen .Men nu slutar jag med att skriva in tider

mvh/bjorsa

modmaker
0

Ska be driften att följa anslutningen något dygn för att se hur den beter sig. Återkommer.

bjorsa
0

#17 Tack modmaker,

Nu fungerade den i 40 min innan avbrott kör med webradio så att jag hör när den går ner den kom tillbaks på 30 sekunder.

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Igår fungerade felfritt från ca 16,45 fram till dess jag stängde ner vid 23 tiden och nu har de fungerat felfritt här på morgonen i 1 timme å fortfarande fungerande himmla trevligt :-))

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Nu fick jag första stoppaet dvs dsl lampan slocknade och internet försvannt men kom tillbaks på en halv minut .

mvh/bjorsa

modmaker
0

Skumt, kan tyda på en extern störning på ledningen. Jag har lagt tillbaka felanmälan så driftsteknikerna får titta närmare på den. Tyvärr kan det bli svårt innan helgen.

johan
0

Mitt ADSL fungerade väldigt ryckigt och dåligt ett tag. BBB fixade syncen och det gjorde det lite bättre, men inte bra. Provade allt som dom tipsade om, men utan resultat.

Till slut upptäckte jag att det alltid gick ned när jag rörde modemet och då insåg jag att det kanske är glapp någonstans. Efter att ha ryckt och slitet lite så insåg jag att det var sladden mellan splittern och modemet som var glapp och sedan jag bytte den har jag aldrig haft problem.

Mvh // Johan

bjorsa
0

Ingen fara de fungerar ju direkt efter och små störningar som den är fullt acceptabelt jamenar några avbrott då å då gör inget

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Skall rycka å slita lite i grejjorna å se om något sker tack för tipset

mvh/bjorsa

Kaj
0

Om det inte funkar bra ändå skulle jag be internetleverantören byta ADSL modemet (antar att du fick ett sådant då du tecknade abonemanget).

bjorsa
0

#25 jo jag fick adsl modemet vid teknandet av abonemanget .

Nu har de fungerat felfritt hela dagen förutom 1 nedkoppling som varade 30 sekunder så jag är nöjd har dessutom fått extremt bra hjälp av modmaker som skall ha ett jätte tack

mvh/bjorsa

Kaj
0

Men bjorsa, du ska inte nöja dig med att det går ner ens en ggr per dag. Ställ krav mot din leverantör. De skall se till så att din uppkoppling funkar felfritt varje dag (24/7). Om de inte kan svara upp mot detta skall du kräva ett nytt modem eller hota med att byta leverantör. Oftast klara sig leverantörerna med att folk är för snälla mot dem och det är för j***gt

modmaker
0

Eh…, kan du ta och lugna ner dig lite, kaj, vi håller på och jobbar här.

modmaker
0

I 2% av fallen är det problem med modemet. I 2% av fallen har teknikern installerat bredbandet fel.60 % av fallen sitter modemet inte i första jacket. I 25% är första jacket felkopplat. I 10% stör en annan telefon i hemmet. I resten av fallen uppstår en störning  utifrån.

Vi fixar bjorsas bredband inom en snar framtid. Tack för engagemanget!

[slo]
0

Så i 1% av fallen är det en störning utifrån? (Med andra ord fel i leverantörens ände) Wow, det har hänt massor på dom två åren jag slutade jobba hos en stor bredbandslevernatör!

bjorsa
0

Men Kaj de e väl ändå jag som avgör vad jag accepterar av min leverantör å tycker jag att de får gå ner 1 eller 15 ggr per dag så är de mitt val nu har den inte gått ner mer än ett fåtal ggr till å då under ca 30 sek,och jag tycker inte att jag är för snäll mot dem (telia) jag har bojkottat dom i många år pga vi aldrig fick bredband hit men nu när dom är här så har dom fått mig som kund på både tele å bredband.

Om jag tex hade då tagit clocalnet eller bredbandsbolaget eller likn vad hade då hänt här när mitt bredband inte fungerade första dagen jo jag hade nog suttit i support fortfarande och gjort ominstallation på ominstallation för jag har kompisar som har dessa bolag och dom har då inte fått den service jag fått så jag är nöjd med telia just nu :-))

som ex kan jag säga att när jag hade vanligt modem så var de problem troligtvis pga våran skarvade telelina (utomhus) då fungerade uppkopplingen bra ibland å sämre ibland men sämst på våren då man har mkt vatten i marken och de blir fukt i skarvarna antar jag.

Sen har jag haft 3 med 3g uppkoppling och där tappar den kontakten flera ggr per dag så den är ju inte driftsäker och när man pratar med 3 så säger dom att nån gång per dag så kan de hända att man tappar kontakt men de hända ibland mkt mer å ibland inte alls (per dag)

Jag har liksom väntat sedan 99 på bredband så jag är väldans nöjd med de jag har nu 0,4 upp och 2 mbit ner de är en himmla skillnad mot 0,056 och 0,122 som jag hade hos 3 med 3 g nu kan man ju titta på program från svt som os å likn

mvh/bjorsa

Kaj
0

Bjorsa, klart att det är du som bestämmer. Tycker bara att man skall kunna ställa krav mot en leverantör om man nu betalar. Ingen skulle väl nöja sig med att köpa en bil om den stannade en ggr pe3r dag.

Modmaker, är övertygad om att du jobbar på bra. Det är inte personligt utan mer en rättighetsfråga. Har man betalt för något tycker i vart fall jag att det skall fungera. Jag hade inte nöjt mig med att det gick ner bara någon ggr per dag

irma
0

ang. olika telefonbolag så har jag bara gott att säga om Telia,, testade tele2 för hemskt många år sedan… det funkade inte bra..så jag har hållt mej till Telia,,, dom har i och för sej legat högt i pris men åt andra sidan har jag fått bra hjälp och service av dom när jag har behövt det,,, så jag kör vidare med telia,,,
#32 klart man ska ställa krav på sin leverantör, sen är det just i varje betrakters öga vad man accepterar och inte,, bor man avsides som jag gör så är man van  vid att saker krånglar pga långa ledningar, omkull blåsta träd över ledningar m.m. så det beror nog mycket på vart man bor också och vad man är van vid,,,

bjorsa
0

#32 Nog kan man väl acceptera inkörningsproblem å famförallt när man får sån fin service som här med modmaker han ger ju telia ett helt nytt ansikte .

mvh/bjorsa

irma
0

#34 det gör han verkligen..en riktig klippa har jag förstått,,, mitt bredband funkar bra,,,inget att klaga på där inte,,än… har haft det 1 år nu…

modmaker
0

Jag är ledsen om det kom ut lite fel över Kaj. Jag är bara så luttrad över den klicken som har uppfattningen att bredband är något man skaffat för att få kompensation, inte för att komma ut på Internet.

Som svar på "hotet" om att byta leverantör - det första personen i andra änden tänker är "Ja, gör det, problemet kommer hänga med dig och inte med oss och då blir det nästa supports problem att lösa". Då kan supporten istället fokusera på dem som är intresserade av att få sina problem fixade. Det finns inget som är mer effektivt för att slippa få hjälp som att skrika åt, gapa och hota den som försöker hjälpa dig. Oftast får du någon på kundtjänst att diskutera förutsättningarna för anullering med inom en minut. Vara tydlig med vad man vill och att visa konstruktiv vilja att få problemet löst är däremot en helt annan sak.

Ibland önskar jag vi hade en stor knapp "Fixa!" att trycka på - tyvärr har vi inte det. Istället försöker vi lyssna på vilka åtgärder du gjort i din ände, samla information ur de system vi har tillgängliga om din uppkoppling och sedan använda vår kompetens på ditt problem för att försöka dra en professionell slutsats av situationen. Allt för att din Internetuppkoppling ska fungera så smärtfritt som möjligt. Det ligger både i ditt och din Internetoperatörs intresse. Din operatör har investerat miljarder i infrastruktur för att det hela ska fungera och är inte heller nöjd om din uppkoppling åker jojo.

När vi ber någon, t.ex. kontrollera jacken, inställningarna i datorn , router eller brandvägg, gör vi det inte för att jävlas eller för att bli av med dig, vi gör det därför att vår erfarenhet från tidigare, liknande problem har visat sig härröra från det vi föreslår - om åtgärden trots det inte hjälper, ja då kan vi utesluta att det var det som orsakade problemen och istället fokusera på nästa del i kedjan, tills vi förhoppningsvis hittar en lösning.

Som svar till slo: Isåfall har tydligen en hel del ändrats. I siffrorna ovan la jag med att i två procent av fallen är anslutningen felkonfigurerad på stationen, det får nog också sägas falla inom vad som är fel från leverantörens sida. Sedan har jag inte räknat med fel som direkt kan mätas på teleledningen, att det ligger ström på ledningen, att det är kortslutning eller andra fel som rör telefonin, dessa fel anmäls till respektive telefonioperatör som får åtgärda.

Externa störningar (gatubelysning som slår på, en kompressor i ett kylskåp som startar, en hissmotor som är dåligt avstörd) som uppstår på linjen utan att det syns vid mätning kan nästan räknas på ena handens fingrar, däremot är det dessa typer av problem som tar längst tid att lösa - vi ser ju att uppkopplingen finns för det mesta, men något gör att modemen tappar anslutningen till varandra.

Parallellen med Internetuppkoppling och bilen som stannar, det är bättre att jämföra Internetuppkopplingen som vägen och datorn som bilen. Vi vet inte varför din bil stannar rätt vad det är. I en del fall visar det sig att du inte alls sitter på någon väg, utan sitter fast nånstans ute i terrängen. I andra fall sitter personen i baksätet och försöker köra. I nåt fall har verkstan installerat ratten i bagageutrymmet och pedalerna i motorrummet. Har du tankat på sistone förresten? Nån visste inte ens att man behövde en bil för att kunna köra på väg, det var ingen som upplyste om det. Nån försöker köra ut ur garaget utan att öppna garagedörren. Nån har häst och vagn och är irriterad över att man inte kommer upp i hastighet på motorvägen. Nån sitter och kör i Dalarna med en karta över Småland. I nåt fall har ligister varit framme och hällt socker i tanken eller repat lacken. Någon använder Norton säkerhetsbälte och nu vägrar bilen att starta. I något fall hittade man fram dit man ville, men den man skulle besöka hade flyttat utan ny adress.

Edit: Kortade ner lite, tog bort någon kantig formulering och vill samtidigt passa på att understryka att detta är mina personliga åsikter och representerar ingen annans. Sen är det lite kul, faktiskt att Googleannonsen för denna tråd leder till "Byt tillBredbandsbolaget". :^D

bjorsa
1

Tänkte bara skriva att felet som fanns hos mig är avhjälpt nu de var 2 kabelskarvar som de var fel på bägge hade kondensvatten i sig och den ena var 2 kablar lösa dom låg bara ihop knappt därav alla mina avbrott på bredbandet och allt brus knaster i telefonen men de tog tid att komma fram till felet tror jag hade ut 2-4 gubbar senaste veckorna :-)) men hittade felet själv sen då det var inne i huset och under vår altan å peppar peppar nu är de inge knaster eller brus på linjen å bredbandet fungerar perfekt så nu slipper jag fundera på att gräva ner ny kabel till stolpen  .

mvh/bjorsa

modmaker
0

Skönt att det äntligen löst sig!

Glad påsk.

bjorsa
1

Tack Modmaker,

De var riktigt härligt att hitta felen höll på bli halvgalen :-))Å glad påsk på dig!

mvh/bjorsa

Faxlin
0

#36: När vi ber någon, t.ex. kontrollera jacken, inställningarna i datorn , router eller brandvägg, gör vi det inte för att jävlas eller för att bli av med dig, vi gör det därför att vår erfarenhet från tidigare, liknande problem har visat sig härröra från det vi föreslår - om åtgärden trots det inte hjälper, ja då kan vi utesluta att det var det som orsakade problemen och istället fokusera på nästa del i kedjan, tills vi förhoppningsvis hittar en lösning.

Kan ju bara säga att det bredbandbolag vi har är ju låååågt. Och jag som kund kan hålla med om att det är låååågt i ordets rätta bemärkelse. Det du skrev i ditt inlägg gör även deras support, men då man ringer upp och har kontrollerat allt och informerar om det så får man tillsägelse om att problemet i alla fall ligger i ens egna utrustning och därför ej kan få hjälp.
Så här hemma blir vi av med våran uppkoppling minst 5 gånger per dag, och det är en bra dag. Håller ju inte i sig så länge under de bra dagarna utan brukar komma igång igen inom fem minuter. Men det är störande som sjutton. Vi är ju bundna till dem och har således till och med slutat ringa supporten är ju ingen idé vi får ju inte hjälp i alla fall.

Så att om ni på Telia inte gör så tycker jag det låter fantastiskt bra.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

modmaker
0

Just när uppkopplingen kommer och går är det svåraste att komma till rätta med. Det är enklare om det inte funkar alls. *s* Det är en del saker som är inblandade i kedjan mellan datorn och internet. Modemet hemma, kablarna ut, allt annat som sitter kopplat i jacken hemma. Ett antal skarvar och till sist ett modem nere på stationen.

En del problem kanske inte visar sig vid en enkel mätning av teleledningen. Som i Bjorsas fall med fukt i en skarv. Det kan vara så att ledningen ändå mäter ok. Eller så kan ledningen vara OK, men nån apparat hemma ger mätningsvärden helt uppåt väggarna.

Att lösa dom här problemen är som alla annan felsökning, man får försöka utesluta alla inblandade delar en och en för att komma till rätta med vad som orsakar nedkopplingarna.

I Bjorsas fall tar jag absolut inte åt mig äran. Jag hade inte möjlighet att hjälpa till på slutet (med teknikerbokningarna). Men det var skönt att höra att dom nu troligtvis hittat orsaken.

bjorsa
1

Kan ju tilläggas att telefonproblem har vi haft dom senaste 19 åren :-)

Och felen har avhjälpts men kommit tillbaka ibland har de varit jordfel i stationen osv men sedan 98eller 99 så har vi en ny station eller ombyggd, men felet (kabelbrottet på kabel) under altanen har lagats 3 ggr genom åren och då blivit bättre men riktigt bra har de aldrig blivit men nu sedan jag hittade fukten/vatten i skarven i pannrummet så tror jag felet löst sig men osvuret är bäst.

Men de e just denna tiden de brukar brusa knastra å ha sig när de e blött ute men nu är knäpptyst på linjen men så har dom oxå gått igenom varje kopplingsskåp hem till mig och sprutat fuktdrivande sprej :-)) +att en la om linjen i ett skåp där han såg att de var lite dåliga kopplingar så en liten renovering av linjen har de nog blivit :-)

Å en sak jag tänkt på är om jag nu hade haft sprayeller tele2 tex som leverantör av teleabonnemanget hade dom då skickat ut gubbs eller?

Nu skall jag inte skönmåla telia för deras telefonköer är stooooora varje gång jag ringt dit så har jag suttit minst 1,5 timma i kö ibland 2,5 timme men jag tycker dom sköter sin service mot mig som kund bra dvs jag får ut en tekniker sen att felet kommer å går är ju inte hans fel fast jag tycker nån av dom borde velat se på kabelskarven under altan å de sa sista teknikern att dom borde gjort men teknikerna är inte telia gubbar utan realcom men tycker dom oxå var bra å tillmötesgående

mvh/bjorsa