Avistallera Explorer?
Går det att avinstallera explorer, för att sedan installera det igen?
Behöver göra det för att fixa den då den kraschar hela tiden.
Det hjälper inte att återställa till standardinställningar.
Självklart! Däremot behöver du kanske ladda ned en annan webbläsare under tiden att du kommer ut på internet och kan ladda ned Explorer igen. Ladda ned Google Chrome under tiden så ska det lösa sig. Så kanske du kommer på att Google Chrome är dubbelt så bra med 😃
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Hur avistallerar jag det?
Det finns inte i "program och funktioner" i kontrollpanelen.
Du går in på kontrollpanelen, från startmenyn, sedan går du in på program&funktioner, för att avinstallera det valda programmet i listan.
Jag skulle dock inte rekommendera explorer då det ofta kraschar, som du upplever och är allmännt segt samt att det finns en uppsjö av virus och likande som är lätt att få.
Jag använder chrome då det är lätt att söka i webraden istället för att ta sig till google osv, det har inbyggt virus skydd mm.
Men valet av webbläser är fritt ;)
Ja som #1 säger ladda ner en anan så du kan komma in sen igen
Jag använder chrome sedan några år.
Firefox är lite seg.
Netflix har problem med silverlight i chrome just nu så det vore bra att kunna ha explorer ibland som reserv.
Det kraschar alltid efter 1-2 minuter.
#4 Om programmet "Internet Explorer" inte finns med i kontrollpanelens lista undrar jag vad som kan vara fel. Har du verkligen letat ordentligt? Du borde Googla lite på varför programmet kanske kraschar också. Det kan bero på många saker som kanske bara behöver uteslutas, men har du koll på att din dator är underhållen väl? Inget virus? Inga onödiga tillägg eller tooblars? :)
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Det finns inte i "program och funktioner".
Har kollat mycket noga.
Har haft detta problem i något år men inte brytt mig, men det vore bra att få en lösning på det.
Jag har inga onödiga tillägg.
#7 Det skulle jag också vilja veta.
Det finns i "alla program" på startknappen.
Är det inte svårt att kommunicera med google.
Kommer ihåg att jag försökte ha en dialog med youtube i ett annat ärende…men de har ingenstans att fråga.

Tror att du först måste välja en annan webläsare som standard. Typ Chrome
Ladda ner Chrome och gör den till standardwebbläsare Läs mer här
Sedan kan du avinstallera IE (den finns under program, Visa installerade uppdateringar (till vänster), Under rubriken Microsoft Windows skall du hitta Microsoft Internet Explorer samt ev. Internet explorer language pack om du har ett sådant). Klicka och välj avinstallera
Starta om
Installera internet explorer igen som vanligt
Starta om och du skall ha den fräsha internet explorer installtionen klar
Läs mer på denna länk från MS
Om du vill göra den till standardwebbläsare igen - starta IE gå till verktyg, internetalternativ. på fliken Program har du ett val att göra IE till din standardwebbläsare igen.

Näe det går inte att avinstalera Internet Explorer då det är en del av operativsystemet.. därmot kan man avinstalera själva grafiska gränssnittet!
Min far övertog en sådan dator.. inget explorer.. och när jag försökte instalera sa den bara att det redan fanns på datorn.. däremot gick det att uppgradera till en nyare version.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
ett litet påpekande…vore bättre om du skrev Internet Explorer då det verkar som om det är det du menar T.S
skriver du explorer så tror i alla fall jag att du istället syfta på den ökända explorer.exe som är en windowsprocess
#11 Tack Kaj , det verkar fungera !
Mycket reklam det var här med IE.
Ska nog fortsätta med Chrome när det gäller iFokus.
#12 Aha, trodde nog att då det ingår i OS så låter det sig inte göras, men som sagt, en uppdatering verkar fungera utmärkt.
#13 Bra länk…mmm…som bilden visar, det var där jag återställde standardinställningarna.
#14 Aha, tack…skulle skrivit Internet Explorer
Smilisar verkar inte fungera med IE
#16 Ok….jag har win7 och IE11….finns där adblock för IE?

Ja betalvariant.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Reklam på iFokus syns på Win7 och IE11!
På Win8/8.1 och IE11 syns ingen reklam på iFokus då adblock ingår!
För att slippa reklam på W7 och IE11 kan man emellertid installera en gratis Spårningsskyddslista som tex Abine eller EasyList!
Med Abine försvinner all reklam här på iFokus!
Spårningsskyddslistan EasyPrivacy baseras på det populära Adblock Plus som hanteras av det välkända EasyList-projektet.
Resultatet med att få helt reklamfritt varierar beroende på vilken sida man besöker.
Det blir till att prova sig fram bland listorna för att få kläm på vilken/vilka listor som passar en bäst.
Aha…tack Fillixa🙂
Gå till kontrollpanelen -> klicka avinstallera program-> till vänster nästan högst upp står det "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner" Klicka, vänta en stund och då ser du Internet Explorer plus en massa andra Windowsprogram. Ta som sagt hem ett annat webbläsarprogram och installera det innan du tar bort Explorer.
#23 Problemet redan löst…se #15 Det du föreslår gäller väl bara att avaktivera och inte avinstallera.