Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1020 ggr
Sidentass
0

utrymmet minskar utan vidare

Finns någon här som har något tips att komma med. Mitt utrymme på hårddisken minskar hela tiden, trots att jag inget sparar och istället tar bort många filer. Gör diskrensning rätt vad det är, men likväl är det som att utrymmet "äts upp" hela tiden. Vad kan man göra?

Tacksam för tips..

JimJ
0

Det har nog med växlingsminnet att göra. Windows använder sig utav utrymme på hårddisken för att inte fylla RAM-minnet. Det går att begränsa hur mycket utrymme windows ska använda för det, men det är inte att rekommendera.

Hur mycket utrymme har du kvar? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Sidentass
0

kikade just..o nu ligger det endast på 140 mb..inte utan att det börjar bli lite stressigt här….

JimJ
0

Ojdå, då ska du helst inte starta om datorn föränns du fått bort det som tar plats.

Har du så du ser dolda filer i datorn? Kolla isåfall hur mycket pagefile.sys filen i rooten av C: tar? :-)

Använder du desutom av "vänteläge" funktionen i Windows? Då har du säkerligen en fil som heter hiberfil.sys i rooten. Kolla hur mycket den tar också?

- Jim

JimJ
0

Högerklicka på skrivbordet och välj Egenskaper. Tryck på fliken Skärmsläckare och välj "Power options". (Jag har engelska versionen, så jag blandar lite i språket).

I rutan som hoppar upp, välj Hibernate bland flikarna och av-markera "Enable hibernation".

Efter att du tryckt på OK, kommer du ha runt 500 Mb - 1 Gb mer ledigt. :-)

- Jim

Sidentass
0

#4Stort tack Jim!

Det ska jag genast ta o prova:-))

JimJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan även frigöra lite utrymme genom att av-aktivera funktionen för återställning. Då kommer du dock inte kunna använda dig utav system-återställning om det skulle bli fel någon gång i framtiden. :-)

Tryck upp start-menyn och högerklicka på "Den här datorn". Följ sedan instruktionerna i den bifogade bilden. :-)

- Jim

Sidentass
0

Tackar o bockar:-)

Shilo
0

Det kan också finnas en massa ".log" filer i C:/Windows…

Denna kommentar har tagits bort.
Azgaron
0

Mitt tips, avinstallera windows Skrattande

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!