Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 562 ggr
susanne.s
0

Äntligen hittade jag...

…människor som kan komma med ett bra råd till mig. Jag har ett problem. Jag älskar att lyssna på ljudböcker men vill på ett enkelt sätt kunna överföra dessa till min mp3. Filerna är nu i MWA format så de är stora. Jag behöver era kloka råd ang. detta.

JimJ
0

WMA-formatet ska inte ta mycket mer än MP3. Det beror dock hur hårt man har kodat ner dom. Men anledningen till att de är så stora, är för att ljudböcker är långa.

Om du tänker dig en låt på 4 minuter, den brukar ligga på 3 - 5 Mb, beroende på hur bra kvalite den ligger på. Man får plusa på en mängd antal MegaByte för att komma upp i en 60 minuters ljudbok. :-)

- Jim

johan
0

Just vad gäller ljudböcker kan man utan problem sänka ljudkvaliteten till 48 eller 64 Kbps utan att det märks speciellt mycket.

De flesta mp3-spelare klarar både wma och mp3. Wma blir dessutom bättre kvalitet med mindre filstorlek än mp3, så det är nog bara att föredra.

Om du har en iPod kan du följa min guide för hur man gör om CD-talböcker till iPod-talböcker.

Mvh // Johan

susanne.s
0

Ja men snälla ..sänka ljudkvaliten…hur ska jag gå tillväga…jag kan ingenting!!!Kan jag alltså få plats i min mp3 spelare på 1Gb med 13 cd skivor i MWA format???

johan
0

Finns WMA med på en av CD-skivorna, eller "rippar" du dom själv från vanliga ljud-cd-skivor till WMA-filer?

Mvh // Johan

susanne.s
0

Det är redan på cd.n

pentsium
0

vad är MWA för ett format?

om det e cd skivor som du spelar i vanlig cd spelare så ligger det i Wave format om det inte e nått knäppt kopieringsskydd.

det enda du behöver e ett avkodar program finns många gratis att ladda ner men det får någon annan tipsa om för  jag har inte lagt in nån cd till datorn på många år…

johan
0

#5: Om du har lyxen att redan ha dom som WMA-filer, så skulle jag nöja mig med det och isf flytta över så många filer som får plats och när jag lyssnat klart på dom skulle jag flytta över resten.

#6: Vissa talböcker kommer med en speciell CD med WMA-filer.

Mvh // Johan

pentsium
0

kallar du att ha något i WMA-format lyx?

det e ju värsta förmatet som existerar. går bara å spela i WMP, och så har det en massa kopieringsskydd och annan skit inbakat

Mp3 är mycke bättre eller dom öppna formaten som .ogg Vorbis eller FLAC enda nackdelen med dom är at det inte finns så många portabla spelare som klarar av att spela dom

johan
0

#8: Jämfört med att rippa själv så.

Du tycker ju bara att det är det värsta formatet för att det kommer från Microsoft. Kvalitetsmässigt är det överlägset mp3. Men jag håller med om att mp3 vinner i längden för att det är de facto-standard.

Men det är ju precis samma skit med iTunes format också. WMA går i alla fall att spela i princip alla spelare, till skillnad från iTunes format som bara går att spela i iTunes och iPod.

Mvh // Johan

pentsium
0

#9 iTunes .ACC (eller vad det nu heter) med DRM o allt suger det med.

men det är mycket få spelare som spelar DRM-skadade Wma låtar vad jag ahr sett iallafall och då är det väll Zune som gäller och då e det ju samma sak som med Ipod.

Wma funkar inte i några av SE:s musikmobiler tex

Kaj
0

Faktum är att WMA formatet tar upp mindre plats än MP3. Troligen är det så att dina WMA filer är i ganska högt format. Normalt brukar man säga att en MP3 som är rippad i 128kbit kan rippas i 96 kbit med WMA och få sama kvalitet (och att filerna då blir mindre).
MP3 kontrade då microsoft släppte WMA genom att släppa
MP3Pro. Där kan man också rippa skivorna i 96 kbit och få samma kvalitet som 128kbit i vanlig Mp3. Dessvärre kostar oftast MP3Pro pengar.

kan du inte ladda filerna på din hårddisk och ta upp dem i Windows Media player och sedan "konvertera" dem till Mp3. Via inställningar i Windows Media playern (verktyg, Alternativ och fliken kopiera musik) kan du ställa in till vilket format och vilken kvalitet du vill rippa. Välj där att ställa in MP3 och ljudkvalitet t ex 64 kbit. Då kommer nog filerna bli mycket mindre.

Glöm inte att ställa tillbaka senare ifall du vill rippa musik där man oftast vill ha minst 128 kbit.

susanne.s
0

Tack Kaj! Det du sa funkade när jag laddade ner nyaste versionen av medieplayern. Glad

Kaj
0

Glad att jag (vi) kunde hjälpa dig