Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 3217 ggr
MagArne
2006-04-13 21:07
0

Köpa en tyst dator

Jag är ute efter en riktigt tyst dator men vet inte vad jag ska leta efter för prylar för att få den ljudlös.

Vad rekomenderar ni för saker?
Datorn ska användas för surfa och nyttoprogram så det behöver inte vara nån värsting för spel.

Kaj
2006-04-13 21:18
0

Det som låter i en dator är diskarna och fläkten (som kyler processor och diskarna). Kolla upp det noga.

Kanske någon vet ett märke och modell och hjälpa MagArne med?

MagArne
2006-04-13 22:10
0

Det ända jag kan göra i dagsläget är att skaffa ett fläktlöst nätaggregat. Men jag är ju ändå tvungen att kyla processorn på något vis. Finns det processorer som är så pass svala så de klarar sig med passiv kylning?

Jag har bara sett VIA's mini-itx moderkort som går väldigt svalt men finns det något snabbare för pengarna?

Kaj
2006-04-13 22:22
0

De som klarar sig bäst med små kylningar är ju de bärbara men du vill antagligen ha en stationär?

MagArne
2006-04-13 22:31
0

Ja, det är en stationär dator jag är ute efter. Bärbara datorer låter dom med när fläken går igång.

poike
2006-04-13 22:53
0

Hush Technologies säljer helt ljudlösa datorer. Tyvärr kostar de betydligt mer än datorer som låter.

Kaj
2006-04-13 23:23
0

Vanligen är bärbara datorer (helt) tysta. Många har idag även den prestanda som man kan önska sig utan att behöva gå upp till en stationär. De har dock färre anslutningsmöjlighete vad gäller periferienheter, ljudkort mm. Därav väljer de allra flest stationära datorer

mans
2006-04-13 23:29
0

Jag måste få rekommendera Dell Dimension 5150. Det är banne mig den tystaste stationära PC jag nånsin hört.

Billig är den också. Rena kapet.

johan
2006-04-14 00:39
0

#7: Även Dell Dimension 3100 är tyst. Dom kör ju med nya BTX-korten och anpassade lådor med bra luftintag.

Mvh // Johan

Faxlin
2006-04-14 02:55
0

Jag har en Dell Dimension 8200 här hemma och jag tycker den är tyst faktiskt.

Men nu när jag köper en ny, hur vet jag att den kommer vara lika tyst. Kan man läsa sig till det på något sätt, eller måste man slå igång datorn för att veta?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

xarfez
2006-04-14 12:11
0

Jag kan säga så här att Tetra Paks anställda i Lund skulle köpa nya hemdatorer via jobbet då.

Jag tror det var Dell eller HP som är deras leverantör.

De hade ett demoex uppställt och igång så man kunde titta. Den lät knappt något och fungerade bra.

När sen de anställda får hem en likadan dator så låter den som värsta orkanen. Det visar sig att man har lagt in de billigaste sakerna i datorn så fläktarna låter så in i den.

Det enda sättet du kan få veta att din dator blir tyst är att köpa alla delar själv och själv sätta ihop dem.

Faxlin
2006-04-14 12:34
0

Hmm, okej. Ja, det var ju inget alternativ för mig då. Eftersom jag behöver ta det på avbetalning så passar ett bruttolöneavdrag bra;-)
Men då finns det alltså inga garantier för att min nya dator är lika tyst som min nuvarande trots att den är nyare. Tycker jag verkar sjukt, de borde väl vara i tillverkarens intresse att göra tysta datorer så att kunderna blir nöjda. Tycker jag i alla fall.
Men nu ska jag i alla fall för första gången testa en Fujitsu Siemens SCALEOT så får vi se vad det är. Någon som har en sådan? Då kan man få reda på om det jag valt ut är bra i alla fall. Högtalarpaketet jag valde till är det en kompis som har så det vet jag är bra. Men själva burken känner jag ingen som har. Till denna valde jag en LG 19"TFT-skärm, lika där, någon som vet om den är bra?
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MagArne
2006-04-14 13:31
0

Jag kommer troligtvis bygga datorn själv så jag vet jag jag får för saker samt att jag har en del prylar från nuvarande datorn som gör att jag kan hålla kostnaderna nere.

Jag tror det blir svårt att få en vanlig Pentium 4 eller AMD Athlon 64 att fungera utan fläktkylning. De generera uppåt 80w värme. Via C3 ligger på dryga 10w och Pentium M på ca 25w.

Men finns det några stora och bra kylflänsar till Pentium M (socket 479) så jag kan köra fläktlöst?

MagArne
2006-04-15 16:41
0

Någon som har erfarenhet av AMD Turion?

http://angelfall.s39.xrea.com/area2ch/turion-e.html

Sivan
2006-04-16 13:46
0

Om en är en erfaren datoranvädare så finns det ett gratisprogram som får ner farten på fläkten. PC hemma har en artikel om det i sitt senaste nummer (nr 4 april/maj). Där finns även istruktioner hur en går till väga. Programmet heter speedfan och finns att hämta på denna websida.

http://www.computeractive.co.uk/computeractive/features/2149628/speed-fan

Själv vågar jag mig inte på att använda programmet för jag kan för lite om datorer.

MagArne
2006-04-16 14:22
0

Det lutar åt en Turion MT-30 och ett MSI RS482M-IL moderkort.

Frågan är nu vad jag ska ha för kylfläns, nätaggregat och grafikkort som inte kräver någon fläktkylning?