Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1545 ggr
rumpino
0

Öppna port för utorrent?

håller på o försöker få mitt trådlösa o funka =)

har nu fastnat på utorrent (bland annat, se fler strängar). så här står det när jag testar anslutningen:

Checking port 52956 on xx.xxx.xx.xxx…

Error! Port 52956 does not appear to be open.

Please see www.portforward.com for more information about how to map a port.

har då gått in på den sajten, letat upp min router och försöker följa beskrivningen.

det jag fastnar på (tror jag) är detta:  To setup port forwarding on this router your computer needs to have a static ip address

vad innebär egentligen det? jag går hit men här tar det stopp. förstår inget alls tyvärr .. =(

någon som kan förklara mer enkelt vad jag ska göra?

JimJ
0

Säkerligen har du redan en statisk IP tilldelad av din router. Den kan se ut såhär 192.168.0.56. Om din router inte är väldigt gammal, kommer den att komma ihåg villken IP den ska ge dig, via din MAC-adress.

Har du kanske en brandvägg i form av mjukvara installerad på datorn? Isåfall behöver du öppna porten även där i. :-)

- Jim

Edit: I vissa routers, behöver man "paxa" IP-adresser. Gå in i DHCP inställningarna på routern och kolla om det står någonting om att det är just din dator som ska äga den IP-adress den använder sig utav nu.

rumpino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej. tack för ditt svar!

jag förstår eg inte vad statisk ip innebär .. vad jag förstår erhåller min router en dynamisk ip var gång jag kopplar upp mej. sen erhåller min dator ett ip i mitt lilla nätverk. som nu består av routern o min dator (?).  när jag kollar i cmd > ipconfig /all får jag samma ip som när jag ska konfigurera min router. 192.168.1.100 (ta bort 00 så är det samma). är det min ip i mitt nät?

har windowsbrandväggen aktiverad men när jag kollar dess inställningar finner jag inget om portar där?

när jag kollar dhcp på routern ser det ok ut? (se bifogad bild)

mvh

JimJ
0

Statisk IP är när du erhåller samma IP varje gång du annsluter dig mot routern. Du har en dynamisk IP mot internet, men en statisk i nätverket. Om du startar om routern, får du 192.168.1.100 som IP då? Isåfall har du en statisk IP. :-)

Nu har jag engelska versionen utav Windows, så jag bifogar en bild på hur Windows brandväggens inställningar ska se ut.

Jag tror det ska räcka med att välja "Add program" och sedan bläddra till utorrent.exe filen som oftast ligger i c:\program\utorrent. Annars får du prova trycka på 'Add port' och skriva in den port du vill använda samt ett namn, TCP kommer vara markerad. Sedan gör du samma sak, men markerar UDP. :-)

- Jim

rumpino
0

aha då har jag statisk ip!

har dock stängt av windowsbrandväggen men ändå ser det ut så här (se bifogad bild)

rumpino
0

efter mycket knappande  ->

Checking port 52956 on xx.xxx.xx.xxx…

OK! Port 52956 is open and accepting connections.

Skrattande