Datorn iFokus

Datorn

Etikett: programvara
Läst 13360 ggr
beem
55

Nexus personal behöver din tillåtelse att köras

När jag ska gå in på SEB med bankid får jag plötsligt upp ett meddelandeNexus personal behöver din tillåtelse att köras. Jag har  haft bankid länge men aldrig fått upp detta.

Jag har googlat men hittar ingen bra info. Jag hittar något om appar till mobiltelefoner bara. Varför får jag upp detta i min stationära dator ?

Vågar jag säga ja til ldet ?

Jag har Windows 8.1

Google Chrome

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Inkanyezi
0

Alldeles självklart är det banken du ska fråga om vad det är. De har en supportavdelning, så du kan ta kontakt med den.

beem
0

#1 Jag frågar här för att det är akut. Tänkte att det måste finnas någon fler som fått detta och vet mer.

Eftersom jag inte kommer in på SEB kan jag inte maila. Jag ska kolla om de har telefon kundtjänst men det brukar ta tid att få svar  hos kundtjänster av olika slag.

Sorgen är kärlekens pris

Zepp
0

Mnja.. det kom nyss en del MS-uppdateringar.. bland annat skärpt säkerhet och ny Java, samt ny Adobe och Flashplayer!

Det är med rätt stor sannolikhet som så att det är skärpt säkerhet i UAC!

När man får uppdateringar i MS så är det inte helt ovanligt att säkerhetsinsällningar ställs till standard MS.. oavsett hur du själv ställ dem.

Du får altså en chans att kolla om du vill köra/starta det programet.. det e bra!

Jag får den frågan ofta när jag startar Chrome.. iomed att det uppdaterar sig varje gång du startar datorn.. och om det har skett en uppdaterings så noterar UAC det och frågar om du skall köra detta nya program, det är bra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
1

Så det innebär alltså att om det är programmet du har fått av banken och som kör kontrollen av din elektroniska legitimation, så måste det köras för att kunna göra sitt jobb, annars kommer du inte in på banken.

Finns inte ytterligare en metod att logga in?

Om du vet med dig att du inte har fått in något skit i din dator och det är programmet du installerade före E-legitimation, så ska du ge det tillåtelse att köra.

beem
0

Jag har fått svar från SEB. Så här ser svaret ut:

Nexus är BankIDs säkerhetsprogram och i och med deras senaste uppdatering måste du godkänna att programmet får köras.

Sorgen är kärlekens pris

Paddiz
0

Fick upp det när jag skulle logga in på Mina sidor på Försäkringskassan och Apoteket.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

tjej39p
0

Jag fick upp den texten nu när jag logga ut från skatteverkets sida efter att ha deklarerat klart.

Jag stängde bara ner sidan, gick in igen och kollade att allt såg rätt ut och loggade ut. Fick upp samma meddelande igen.

Hehe, jag kanske inte får mina skattepengar till midsommar, ja ja, smällar man får ta isf.

tjej39p
0

Loggade in med mobilt bankide utan några problem och inga konstiga meddelanden.

Ja ja vi får se vad som händer.

bamse6311
0

Har för mig att man behöver Nexus personal för att kunna logga in på sin bank samt skattemyndigheten och sådant som minavårdkontakter.

Med en kronisk sjukdom så är jag ofta nödsagad att logga in på minavårdkontakter vilket inte går utan ett Bank.id / E-leg.

Nexus personal är inget som helst farligt.

Bästa hälsningar,
Bertil

Kaj
1

Det är inga problem. Du skall tillåta Nexus personal. Det är ditt bank-id program som du kan använda mot banker skattemyndigheten och en massa andra betrodda ställen.

Precis som nämnts ovan så kan det efter uppdateringar ske att man måste svara ja på den frågan en gång och då även ange att "kom ihåg detta"
Det är din brandvägg som blockat detta. Kan även vara UACn men troligen inte utan bara brandväggen - Om det är UACn så innebär det att Nexus vill köra som administratör och det behöver den inte göra.