Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 5330 ggr
Asa_Sthlm
0

Två datorer - en skrivare

Har en skrivare som jag nu önskar kunna använda även med dator 2 hemma. Vi har nätverk och skrivaren funkar perfekt med Huvuddatorn, men dator 2 hittar den inte.

Har följt guiden i XP  i att hitta ny skrivare, men den hittar ingen och jag vet inte hur jag ska kunna söka efter den.

Några tips? För visst ska det väl gå att koppla så här?

Kyss

Gnidde
0

Är drivrutinerna rätt installerade? Om så är fallet borde du hitta skrivaren. Annars får du leta efter drivrutinerna på skrivarens hemsida och installera dom.

Hälsningar Gnidde.

johan
0

Har du delat ut skrivaren?

Gå in i Kontrollpanelen, Skrivare, högerklicka på skrivaren och välja Delning.

Mvh // Johan

Asa_Sthlm
0

Får all installation att fungera (tror jag?) men vilken PORT ska skrivaren i Dator 2 använda? LPT eller TCP?

Huvuddator och Dator 2 sitter ihop i ett hemmanätverk men jag får alltså inte Dator 2 att hitta skrivaren.  Ja, jag har delat ut skrivaren och den har ett namn, men det namnet går i sin tur sedan inte att hitta hos Dator 2.

Mycket krångligt! Generad   Har följt Hjällpavsnitten i Windows XP och där är det så enkelt allting. Klicka si och gör så - klart….

JimJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du ska använda TCP. 

Titta efter vad dator-1 har för IP. Tryck på Start-menyn och välj "Kör", skriv in \\ip-adressen. Då ska du komma till Dator-1´s utdelade mappar. Titta om du finner en skrivare där?

Kolla också inställningarna för ditt nätverk så Skrivardelning är möjligt. (Se bifogad bild).

- Jim

Asa_Sthlm
0

Vad rörig min förklaring blev ser jag nu…!

Skrivaren sitter i USB porten i Huvuddatorn, är delad och har fått ett "namn"

Jag söker "namn" i Dator 2 via nätverket (hittills går allt fint) men då talar den bara om att det "namnet" inte finns.

Går det inte att ha skrivaren i USB porten i Huvuddatorn och få den att dela skrivare till en annan dator?

Mycket glad och tacksam för hjälp!

Asa_Sthlm
0

Tack Jim - det blev något knas med den länkade ip-adressen för den går inte att öppna. Har du lust försöka igen?  Tack snälla!

JimJ
0

Jodå, det går hur bra som helst. Men titta i inställningarna för nätverket så inte skrivardelningen är av-bockad. Många internet leverantörer har skrivit i sin manual att den ska vara det och därför gör många det. :-)

- Jim

JimJ
0

Oj, nu skrev vi samtidigt. :-)

Om du går in på Kontrollpanelen > Nätverks Annslutningar > Dubbeltryck på ditt aktiva nätverk. Nu kommer rutan som i den bilden jag bifogade, att dyka upp. Kolla så att Fil/skrivar-delning är bockad. :-)

- Jim

JimJ
0

Självklart måste man trycka på "Inställningar" på den första rutan som dyker upp, för att den andra rutan ska komma fram. Se bifogade bilden. Förlåt om jag är rörig. :-)

Asa_Sthlm
0

Ja vi skrev visst samtidigt!  Cool    Ja rutan för att dela filer är ibockad, allt grönt där.

Nu ska jag göra om precis allt från början.

Har fått fram IP numret och ska testa nu. Håll tummarna!

JimJ
0

Hur ser det ut om du tar upp t.ex notepad och trycker på Print från arkiv-menyn?

- Jim

Asa_Sthlm
0

Näpp!   Det står att den angivna skrivaren inte är ansluten till nätverket. 

Men jag har delat ut den och när jag får upp en skriv-ruta vid utskrift så står där också att den är Delad.

Nu vet jag förklaringen till varför man så lätt blir gråhårig…ha ha

JimJ
0

Har du installerat nätverks-skrivern på Dator-2 då? Se bifogad bild. :-)

Jag har ingen aning om jag ger dig rätt råd nu, jag har aldrig provat installera en skrivare via nätverket förut. Men jag tror det här ska hjälpa. :-)

- Jim

JimJ
0

hm, det går inte att redigera sinna inlägg på iFokus just nu. Men jag skriver ett extra. Glömde nämligen berätta hur du kommer in där jag är i den bifogade bilden. :-)

Tryck på start-menyn > Kontrollpanelen > Skrivare och Faxar. I vänster-spalten väljer du "Lägg till skrivare". :-)

- Jim

Asa_Sthlm
0

#12    Den hittar inte ens en skrivare att lägga till nu. 

I guiden "Lägg till skrivare" får jag upp bekräftelse på att "Microsoft Windows Nätverk" finns. Men den kräver att man ska skriva in ett skrivarnamn men accepterar inte "namnet" utan svarar att den inte accepterar namnet eller att den aktuella skrivaren inte är ansluten till nätverket.

JimJ
0

Om du skriver \\IPadressen\Skrivare vid namnet så ska det nog gå? :-)

Jag får upp ett val om att bläddra efter skrivare. Windows söker då efter skrivare i nätverket. Har du inget sådant?

Windows kommer inte att hitta någon skrivare om "Fil/Skrivar delning" är av-bockat. Kolla så den är aktiverad på båda datorerna. :-)

- Jim

JimJ
0

En till sak glömde jag nu. Kolla så det är en loka IP-adress du får fram på datorerna? 99% av fallen, börjar en lokal IP-adress med 192.168. :-)

- Jim

Asa_Sthlm
0

Under IP adressen ligger skrivaren + en mapp där det står "Skrivare och Fax".

Allt funkar perfekt på Dator-1, det är bockat på båda datorerna att det går att Dela Filer, men Dator-2 hittar inte någonting.

Tack för du har att lust hjälpa, Jim!

Kaj
0

En dum fråga. Är skrivaren en nätverksskrivare?

Det krävs väl att skrivaren klarar av att jobba mot näteverket dvs har eget nätverkskort. Om inte kan man väl inte dela skrivaren mellan flera datorer på nätverket eftersom nätverket aldrig lär hitta skrivaren. Den dyker då bara upp lokalt på den PC den är fysiskt inkopplad på.

Asa_Sthlm
0

Aaaaah!  Tack Kaj! Det var en helt ny tanke och jag kollade upp det med Canon. För det första ger dom ingen support på hur man får deras skrivare att fungera i ett hemmanätverk. Sedan sa dom att INGEN av deras skrivare har nätverkskort och dom rekommenderade att man kopplar upp skrivaren på en Silex-server (!? va ursäkta?). Blir någon av er klokare på svaret?

Jag fattar absolut ingenting nu, det här bröjar likna en parodi. Ska det vara så svårt att få en skrivare att funka via ett nätverk verkligen?  Skrivaren jag pratar om är föresten en Canon i350.

Kaj
0

Om skrivaren inte har ett nätverkskort kan man ibland använda sig av sin router. Dessa har ofta en printer server som gör att skrivaren syns på alla datorer i nätverket. Man kopplar då alltså in skrivaren i routern (via en USB) och då bör det fungera. Men då måste som sagt routern ha en printerserver funktion

Sök på pricerunner om du inte redan har en sådan router. Kolla längst ner så har du valet "Inkl printerserver".

JimJ
0

Skrivaren behöver inte vara en nätverks-skrivare. Det är inte skrivern som delar ut sig, det är Windows på Dator-1 som delar ut skrivaren så Dator-2 kan använda sig utav den. :-)

Jag har aldrig installerat en skrivare via nätverket förut, så jag vet inte hur du ska gå till väga längre. Du kan alltid ringa Microsoft support och fråga dem om de vet. :-)

- Jim

Asa_Sthlm
0

** Spelar en fanfar! **    Problemet löst och tack Kaj & Jim, nu behöver jag inte lägga ner mer energi på det här

- Routern har helt enkelt inte printerserver-funktion! Och enligt Pricerunner är det bara två stackars modeller som har det (Netgear). (Är inte det märkligt?!!!!)

Verkar bli billigare att köpa en liten skrivare till och ha att ploppa in i USB'n vid behov på den andra datorn, än att köpa en ny router bara för funktionens skull.  

Hur som helst - TACK till er båda för hjälpen! Uppskattas mycket!

Asa_Sthlm
0

? Nu blir jag förvirrad här av dom olika svaren…. Cool

Skickar en dump från därifrån det kör ihop sej! Skrivarens "namn" accepteras inte.

Kaj
0

Är du helt säker Jim. Jag menar att skrivaren inte behöver vara en nätverksskrivare? Har bestämt för mig att Windows nätverket inte kan identifiera den annars. Det är väl en av anledningarna att skrivare har nätverkskort i sig annars vore det ju rätt onödigt eller?
Verkar vara just det felet Åsa får (se hennes dump) Den verkar inte vara en godkänd nätverksskrivare.

Åsa jag fick upp 22 routrar som har skrivar server i sig. Men det kanske beror på att du valt en router för dina ändamål (typ ADSL eller så) vid val på ala som sagt 22 stycken.

Se här

johan
0

#25: Den datorn som delar ut skrivaren agerar ju som printserver, så då ska det gå med vilken skrivare som helst.

Poängen med en nätverksskrivare är bara att man inte behöver koppla den till en dator på alltid måste vara på om andra datorer vill kunna skriva ut.

Mvh // Johan

JimJ
0

#24: Har du provat valt en dator i nätverket istället för en hel arbetsgrupp i listan som du får upp? Markera den dator som har skrivaren installerad, skriv ett namn och tryck på nästa.

Jag tror man kan skriva villket namn som helst?

Men jag tycker du borde komma åt datorn´s delade mappar om du kan hitta datorn i skrivar-listan i bilden som du bifogade. Prova istället att skriva \\Datorns-namn i Start-menyn > kör.

Om du kommer in på Dator-1 på det viset, kan du kannske även se vad skrivarens namn är bland de utdelade mapparna och prova använda det namnet? :-)

Lycka till,

- Jim

JimJ
0

Jag ska prova installera mammas skrivare via nätverket. Återkommer om jag lyckas och berättar hur jag gjorde. :-)

- Jim

Asa_Sthlm
0

Hej på er!  :-)

Nu har jag kommit en bit på vägen med hjälp av era tips och många kaffekoppar & funderande…

Så här har det gått ;

• Jag döpte om skrivaren i Dator-1 till Dator-1's IP.
  • Jag installerade skrivarens installations-CD på Dator-2 och gick igenom hela förloppet att "installera ny skrivare".
  • Jag dubbelklickade på Dator-1's namn (se Dump01) och då aktiverades något och skrivaren hittades.
  • MEN - när man begär en utskrift från Dator-1 så händer följande;  Skrivaren hittas, sidan buffras och besked om att "Hämtar skrivarstatus" står i Info-rutan - och där tar det stopp.

Så det verkar väl ändå som att skrivaren hittas men något tar stopp! Har kollat brandväggen och allt är bockat för att dela och skicka filer i nätverket.

Det "sista" verkar vara att få Dator-2 att hitta "skrivarstatus".

Klurar vidare…..  :-)))

JimJ
0

Kan du skriva ut på Dator-1 då? :-)

Asa_Sthlm
0

Här är fler som har problem med att koppla in skrivare på sin router, men tyvärr skrev han inte hur han löste problemet!

Skönt att man inte är ensam…  Cool

Asa_Sthlm
0

#30  Javisst!  Skrivaren funkar perfekt med Dator-1.

johan
0

Varför döper du skrivaren till en ip-adress?

Om skrivaren heter "PellePrinter" och datorn heter "DATOR1" och har IP 192.169.1.100 så kan du ansluta till skrivaren från DATOR2 via:

\\DATOR1\PellePrinter

eller

\\192.168.1.100\PellePrinter

Detta förutsätter givetvis att skrivaren är utdelad och den som är inloggad på dator2 har rättigheter.

På DATOR1 installerar du skrivaren som en lokal USB-skrivare. Inget konstigt alls. På DATOR2 installerar du den som en nätverksskrivare med ovanstående adress.

// johan

Mvh // Johan

Kaj
0

Frågan är då om användare på dator2 har rättigheter till skrivaren. Johan du kan väl skriva hur man delar ut dessa rättigheter. Det har jag för mig kan vara lite krå´ngligt om man även har en brandvägg som ligger där

Asa_Sthlm
0

#  33   Har prövat att installera exakt som du skriver (samma som Jim skrev ovan också) men det går inte. Får bara meddelande om att "skrivaren kan inte hittas".

Håller med, borde inte vara konstigt alls men det har det varit.

Som sagt, skrivaren är nu hittad och oavsett om den döptes till PellePlutt eller datorn's IP (det var en ren chansning jag gjorde) så har den hittats. Däremot så kan Dator-2 inte ta emot skrivarstatusen och det jobbar jag på nu.

JimJ
0

#34: Man behöver inte ställa in några rättigheter.

Jag fick det att fungera utan problem nu. Men jag behövde bara koppla i den i mammas dator och annsluta till den från min. Så jag vet inte varför det inte fungerar för dig.

- Jim

JimJ
0

#35: Titta nere vid klockan på Dator-1 efter en skrivar-ikon. Där brukar det stå om det ligger några skrivningar i kö. Kolla om det finns några och avbryt isåfall allihop och prova igen? :-)

- Jim

Asa_Sthlm
0

#36    Nej jag vet inte heller vad det kan vara som blockerar eller hindrar. Himla märkligt! Nix, inga dokument ligger och väntar på utskrift (trippel-kollat) och det fungerar perfekt att skriva ut med Dator-1.  

Jag har uppdaterat Routern också (för säkerhets skull).

Som sagt, det som inte fungerar nu är att Dator-2 inte får skrivarstatus.  "Skrivar-rutan" söker och söker efter status men den kommer aldrig.

Uppskattar hjälpen enormt men förstår om ni inte orkar bry er mer, det är helt okey och jag tackar för allt hittills.

Asa_Sthlm
0

Tänkte lösa det på ett annat alternativ :   Köper en lång USB 2.0 kabel (UL2725) till Dator-2, och sätter en USB-hub vid skrivaren. 

Vad jag förstår då så borde Dator-1 och Dator-2 "prata" separat med skrivaren, var för sej och inte genom Dator-1.

Har ägnat X antal timmar nu åt det här och jag får inte Dator-2 att komma åt skrivarstatusen, som det är nu.

johan
0

#39: Tveksam till att det kommer gå att ha två datorer till samma skrivare på det sättet. Däremot så kan du ju enkelt byta vilken kabel som går in i skrivaren varje gång man ska skriva ut. det kommer garanterat att fungera.

Mvh // Johan

Asa_Sthlm
0

# 40    Orden "garanterat att fungera" gillar jag att höra!  (skratt)   Byte hellre en skrivarkabel när det är dags skriva ut, än att fortsätta med en till synes helt omöjlig problemlösning.

Dock, löser jag problemet med två datorer - en skrivare, så berättar jag det här!

Shilo
0

Jag har följt era insattser här, och vill tillägga hur jag gjorde i vårt nät.

Jag brydde mig inte om windows egna "delade mappar", utan gjorde en egen mapp som döptes till "Delad", en på varje dator.

Sen delades mapparna ut i vanlig ordning(högerklick, dela ut, o.s.v).

Dator 1:s printer delades ut på nätet likadant.

Samma med Dator 2:s printer.

Nu kan dator 2(grannen) skicka ett meddelande till mig via min printer (om min dator (dator 1) är igång, och tvärtom..

Printerns drivrutin ska bara finna på den dator som den är ansluten till.

När printern "Delas ut", så fixar windows en "nätverksdrivrutin" på den/de andra datorerna i nätet…

Lycka till::

Asa_Sthlm
0

#42    Tack! Alltid intressant med nya vinklar och nya möjligheter!   Måste bara fråga då (jag vet, en himla dum fråga men…)  - du skrev du gjorde en egen mapp som heter "Delad". Frågan är:  Vad la du i den? Och vad ska ligga i mappen "Delad" på Dator-2?

Idag ligger skrivaren i Dator-1 / C:   och drivrutiner är installerade även i Dator-2.

Shilo
0

Mapparna som heter "Delad" lades på skrivbordet.

Meningen med det är att om dator 1 skickar en fil till dator 2, så hamnar den i den mappen och är lätta att komma åt.

För att förenkla det hela så kan man göra en "Genväg" direkt till Dator 2 utdelade mapp, och lägga den sidan om sin egen "delad" på skrivbordet, så slipper man bläddra i nätverket varje gång man ska skicka något.

Du ska inte ha drivrutiner installerade på en dator för en printer som INTE är inpluggad i den!

Krycke
0

Vet att det finns "skrivar-väljare" (typ som en hub med ingångar för flera datorer) om man har flera datorer till en skrivare, man väljer vilken kontakt man skall skriva ifrån och kan klicka över vid behov. borde inte kosta mycket och nån datorbutik vet säkert.