Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 840 ggr
oldflattop
0

Ghz eller GB?

Hallå!

Jag tänker skaffa mig en iMac 20" och undrar nu vad som spelar störst roll för snabbheten: Ghz eller GB? Jag kommer att köra mycket photoshop och videoredigering, klarar jag mig med 2.0 Ghz om jag bara ökar på minnet? Och i sånna fall: hur mycket minne behöver jag?

Mvh Paul

johan
0

Processorna spelar störst roll för beräkningar, medan minnet spelar störst roll för att kunna hantera mycket data på en gång.

Med mycket minne kan man absolut kompensera för en långsammare processor, men en supersnabb processor kommer aldrig kompensera för lite minne. I det läget kommer hårddisken användas mer och det är otroligt mycket långsammare än ram-minne.

Mvh // Johan

pentsium
0

GB= gigabyte är det du kan lagra på datorn såsom bilder program spel mm det gör inget för hastigheten förutom att en full hårdisk gör operativsystemet instabilt men det är det dom är lättast att utöka, genom att skaffa en extern hdd

sen används Ghz i minst två olika sammanhang: dels så visar den snabbheten på prosessorn som i ditt fall är 2 Ghz. sen mäter man också busshastigheten i Ghz alltså hastigheten på överföringen från prosessorn/grafikkortet/minnerna osv

jag vet inte riktigt hur kraftfull dator du behöver men jag tror att du behöver rätt mycket minne inte i form av hårddisk  utan arbetsminne som alla öppna program mm lagras tillfälligt på, och det bör ligga på minst ett par Gigabyte

oldflattop
0

tack för bra svar :)

#2 med minne menade jag inte hårddisk, utan just RAM/arbets-minne