Datorn iFokus

Datorn

Etikett: hårdvara
Läst 645 ggr
Jalking
0

Mycket ram-minne ELLER hybriddisk?

Jag är på gång att köpa ny bärbar. Min gamla Vista-dator börjar kännas olidligt långsam.
Jag tvekar mellan två relativt lika datorer. Den ena med "normal" 1 TB hårddisk och 12 GB RAM, den andra med 1 TB hybriddisk med 8 GB SSD och 8 GB RAM.
Det mest krävande jag använder datorn till är bildbehandling med Photoshop Elements och Lightroom.
Vad ger bäst prestanda, hybriddisken eller det extra RAM-minnet?

Zepp
0

Hybriddisken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[kissidor]
0

är benägen att hålla med, 8 GB RAM borde räcka så bra att du inte märker skillnaden till 12. Hybriddisken däremot lär du märka. Reservation dock för att jag inte kollat rekommenderade systemkrav på dina program, men det antar jag att du har gjort 🙂?

Jalking
0

Tack ni som har svarat.

Grundkraven klaras med god marginal med 8GB, men med tiden har ju antalet foton växt och databasen blivit stor. Då går det tungt! Dessutom har jag en förmåga att ha många program öppna samtidigt.

Ett argument för den med hybriden kom jag på själv: Det är ju antagligen betydligt enklare och billigare att köpa till lite RAM senare om jag kommer fram till att det behövs än att byta till en hybriddisk i den andra.

[kissidor]
0

precis, funderade just på det - om den med 8GB är utökningsbar så är det ju lätt gjort vid senare behov 🙂!

det brukar ju stå dels minsta systemkrav men sen också rekommenderade systemkrav, och det var de senare jag tänkte på

Jalking
0

Det här är den ena jag funderar på.

Det här är den andra.

Bägge kan klara 16 GB RAM.

Jag har inte missat att de har olika stora skärmar. En större skärm är naturligtvis bättre när den står på skrivbordet, en mindre skärm bättre när man ska ta med datorn. Men det är avgörande för vilken jag väljer.

Inte är det alldeles säkert att jag beställer från DustinHome heller, även om jag har mycket goda erfarenheter av att beställa därifrån sen tidigare.

[kissidor]
0

du kan ju ha en så stor extern skärm du vill hemma på skrivbordet också och koppla in när du sitter där 🙂.

det verkar vara två olika varianter av grafikkortet också, även fast de båda heter GT750M. jag är inte så haj på grafikkort själv, men på den här sidan kan man läsa lite mer om det ifall man funderar över skillnaden, jag tycker de har ett väldigt bra register över både cpu:er och gpu:er : http://www.game-debate.com

Jalking
0

Jag har en extern skärm på skrivbordet redan nu tillsammans med min nuvarande 15.6-tums bärbara. Det är en av orsakerna till att det inte känns väldigt avgörande med en större skärm.

Taggeman
0

Jag skulle välja en dator med en ren SSD på 250G För en hybrid gör inte så stor skillnad

Jag uppgradera min gamla ( i5 ) bärbara med den här: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/Samsung-840EVOBasic250GB/190621.7072/  datorn blev mer än dubbelt så snabb. Att ladda upp Photoshop tar nu 14sek till fullständig redig. från 45sek. En omstart tar nu 35 sek från 100 sek

Sen kan man ha en extern lagring där man sparar det färdiga materialet, då är man mer skyddad för en datorhårdiskkrasch.  http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Jalking
0

En liten SSD är inte ett val för mig. Det känns som ett steg bakåt, sen får den vara hur snabb som helst.
Min nuvarande 500 GB-disk är snart full med det jag absolut vill ha lätt tillgängligt. Att släpa med en extern disk + ytterligare en för back-up när jag drar iväg på sjöjobb är inget jag tänker göra. Minst 750 GB, helst 1 TB ska jag ha.

[kissidor]
0

jag håller med om att ren ssd gör riktigt stor skillnad, jag har det själv i min men köpte en med hybriddisk till dottern då jag tror hon hade större behov av ett rejälare lagringsutrymme. men jag märker ju att trots överlag lite vassare hårdvara i hennes så upplever man på det stora hela i vardagsanvändandet min som snabbare, och det utgår jag från beror på ssd:n. (extern lagring var inte ett alternativ i det fallet - det skulle hon säkert tappa bort 🤪(hon är 10 år), men i det här fallet låter det som ett bra råd.)

Jalking
0

Lite förvånande för mig själv har jag faktiskt beställt en Lenovo. De hade en dator som bäst motsvarade mina krav på hårdvara, och dessutom gick den att beställa med Windows 7.
Den här blev det.
En extra bonus med den är att den redan har en ledig minnesplats. Då slipper jag plockar ur minnen och köpa två nya större. Bara att komplettera…

Jag har visserligen inte kört Windows 8 "på riktigt", bara pillat på det lite i butik, men jag har svår att ta det OS:et på allvar. Det liknar mest av allt ett spel för små barn.

Zepp
0

Man instalerar Classic shell.. så ser det sen ut som och fungerar som du vill.. tex W7 eller XP!

http://www.classicshell.net/

Kan nog hålla med om att W8s GIU är ett stort misstag.. de har förlorat åtskilliga miljarder på detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[kissidor]
0

både jag och dottern är nöjda med våra lenovos i alla fall 🙂. det är win 8 i dem, men jag har lagt in classic shell i dem precis som zepp rekommenderar

Jalking
0

Nu har jag fått min Lenovo. Hittills har jag bara ägnat mig att att göra recoveryskivor, men snart ska jag börja installera program och ställa in allt som jag vill ha det. Mycket jobb, men samtidigt lite kul. Jag kommer dessutom att äntligen skaffa Lightroom. Jag har insett länge att det är det bildbehandlingsprogram som passar mig bäst, men har inte haft resurser att köra det.