Windows 8 och Num lock
Har nyss köpt en HP dator med Windows 8 och försöker att vara positiv till utvecklingen från 7:an. Det är ju lite svårt att när gränssnittet har förändrats och personligen har jag inte nytta av pekskärmsapparna.
Mitt problem är att jag vill ha Num lock aktiverad vid inloggning och finner på nätet att flera reagerat på detta, men det var mest vid introduktionen. Microsoft menar att det är HP ansvar som hänvisar till moderkortstillverkaren. Numera rekommenderas att ha siffror i lösenorden så jag förstår inte logiken. Tidigare var via BIOS som det gick påverkade denna funktion, nu skall det vara Regedit, men trots flera försök via HP support menar de att "gilla läget" …. Är det verkligen så?

Lägg in Classic shell först o främst.. appgränsnitt är nog bra på en smartphone men mest en plåga på datorer.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nu har jag accepterat att aktivera Num lock varje gång men är det verkligen så att alla Windows 8 datorer fungerar så här?
Mitt Windows 8.1 har alltid funkat precis som tidigare versioner av Windows, d.v.s. att om jag redan har aktiverat numlock så kommer den ihåg det och jag har inte behövt krångla med några inställningar.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Du bör hitta inställningen för Num Lock i BIOS om du vill ha den aktiverat eller inte vid uppstart.
#2 Jag måste också aktivera Num Lock varje gång jag startar upp datorn.
Har Windows 8.1.
Starta Kommandotolken som administratör.
Skriv regedit och starta Registereditorn.
Navigera till HKEY_USERS\.DEFAULT\Control Panel\Keyboard
Ändra värdet för InitialKeyboardIndicators.
För lokalt konto, från 0 till 2.
För Microsoft konto, från 2147483648 till 2147483650.
Öppna Kontrollpanelen och gå till Energialternativ under System och säkerhet.
Klicka på Ange hur strömbrytaren ska fungera i vänstra kolumnen.
Klicka sedan på Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga.
Avaktivera Aktivera snabb start och spara ändringar.
Stäng av datorn och starta den igen.
Nu ska Num Lock vara aktiverad vid start.
Har nyligen fått Win 8 vid ett köp av en ny dator och har jag en gång aktiverat numlock så finns det där vid varje start utan några speciella åtgärder.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Har en HP dator och jag var inne i Regedit men körde fast med de anvisningar som HP skickade mig. HP menar nu "att det skall vara så"… Microsoft menar i sin tur att det är HP´s "fel"…. Känns lite som en nerköp… Men jag skall testa VSK ´s tips och se om det hjälper. Att komma åt BIOS går tydligen inte på de nya datorerna kanske för att den ha den nya hårddisken?
Innan du fipplar i registret så skriv upp på ett papper vad du ändrar för värden mm.
Det skall jag göra😇
👍
när du har öppnat registret så borde det finnas alternativ för att göra en kopia gör alltid det först innan du börjar ändra något….går nåt galet så har du en kopia och kan gå tillbaka till den då