Hur många som helst, kolla download.com .
Jag har AVG och har haft det i många år och är mycket nöjd.
Okej, skall kolla in det tackar
Ingen fara, lycka till! =)
http://download.cnet.com/AVG-AntiVirus-Free-2013/3000-2239_4-10320142.html?tag=main;pop
Klicka på den stora gröna "Download now" högt uppe till vänster så startas nedladdningen.
Tack så mycket :)
Du har fullt antivirus med den versionen, allt annat är extratjafs som du kan välja att betala extra för eller köpa in från en annan leverantör.
Tidigare hade du även separat antispyware och antivirus, nu är dessa sammanlagda, vilket man bör tänka på för att undvika konflikter mellan olika skyddsprogram.
hur undviker man? Kan jag ha fullt skydd hela tiden nu (flera år) eller måste jag förnya/köpa något sedan? Jag hade norton tidigare men det gick ut för några dagar sedan
AVG är gratis antispyware och antivirus tillsvidare, inget annat sagt. Varit gratis i många år…
Okej, tack så mycket för hjälpen
Jag skulle välja bort alla toolbars och dylikt, gör jag med allt som installeras…
Själv så kör jag med Avast och har gjort så i många år.
AVG samt Avast brukar vara de två antivirusprogram som kommer högst i många tester.
Skillnaden är att AVG är ett lite mindre program medan Avast har ett flertal funktioner som sandlåda mm.
Dessutom så körs Avast delvis mot "molnet".
HÄR länk till, test/recensioner av de vanligaste gratis antivirusprogrammen.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag gör som Bamse - Avast har jag också kört x antal år, tycker det är ett komplext program som jag trivs med.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
Jag skall kolla på Avast… jag har hittat mycket dåligt om AVG när jag började läsa på :/
Hiro; som vad för något?
Att det gör så att internet blir långsammare osv men jag har nu Norton igen då det funkar mycket bra, men tack för hjälpen i alla fall :)
#18 nja i så fall beror det nog mer på felaktiga inställningar m.m
själv kör jag med kombon Avast,Spywareterminator och Zonealarm Free firewall på en dator och Avira och Zonealarm Free firewall på den andra
#18 men visst kan jag hålla med dig Norton är riktigt bra bara att det är så förbannat dyrt 😕
Norton kostar pengar vilket jag finner mycket negativt, samt det faktum att det för många orsakar många konflikter vad jag hört? Det kan vara felaktiga inställningar, jag har inte testat det på många år…
Dock bra om du hittat något du trivs med. =)
#18 Jag har märkt av detta fenomen från fall till fall - från dator till dator,- vilket är lite märkligt…, men AVG är egentligen bra mycket resurssnålare än Norton och den av dessa två som tuggar resurser är i så fall Norton.
Kan tipsa om Comodo, som är open source, och i mitt tycke mycket bra. Lite pilligt att konfigurera, men man lär sig det ju.
Jag kör Zone alarm allt i ett. Gratis och funkar bra.
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
#23 Bra tips, men Zone Alarm ISS är inte gratis - däremot så har de ett paket som omfattar brandvägg resp. Brandvägg+Antivirus som är gratis.
ISS = Internet Security Suite = (allt i ett).
Kör man Avast, AVG eller annat antivirus så går det utmärkt att kombinera med Comodo brandvägg.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag kombinerar mitt Avast med Personal Firewall 7.x - fungerar kanon.
#24 Jag kör Zone alarm Free antivirus + firewall 11.0.000.057
Den har även data och identitets skydd inbyggt. Och jag har inte betalt ett öre utöver elen datorn drog när jag laddade ner det. Sen kan man ju anta att de sålt min adress till spammare för att få igen pengarna?
#14 #15 Jag laddade ner avast gratis häromdagen, men det stod att det var 30 dagars testversion, kostar det inte pengar efter det?
@#28
Visst kan du får en 30-dagars trial men det finns även en "free" som du hittar HÄR.
Bästa hälsningar,
Bertil
Det tackar vi för! 😃 Tog det jag hittade för stunden, jag kör 27 dagar till och byter sedan. Även jag är ex nortonkund till deras autorenewal tog betalt utan att jag hade en susning och inget minne av att ha kryssat i någon ruta för livstidsabonnemang. 😉 Kundtjänsten var riktigt bra dock, men dyrt att ha.
Lycka till med Avast free som är riktigt bra.
Bästa hälsningar,
Bertil
Uppdaterade just Avast med lite nyheter, förbättringar och andra smarta funktioner i dag senast.
Upptäckte också att det finns även till Mac, har av någon anledning inte sett till det innan, så nu finns det två stycken att rek. för Mac: Sophos och Avast….
Jag hade både avast och zonealarm ett slag men de krockade och seade ner datorn, så jag fick stänga av avast (går inte att avinstallera om man inte verkligen anstränger sig)
Det har jag inte upplevt, kör den kombon(Avast + Zone Alarms brandvägg) på en annan dator.
Avinstallera går det visst att göra utan något avancerat tillvägagångssätt eller med märkbar ansträngning.
segade ner skulle det stått.
#34 okej jag fick felmeddelande av avast när jag försökte avinstallera det iaf. De krockade pga zone alarms antivirusprogram som är med i safety suiten.
Men jag är övrtygad om att du är resor bättre än mig på både hård och mjukvara.
Om jag förstår dig rätt så har du försökt att installera ett paket bestående av både antivirus och brandvägg(Zone Alarms fri säkerhetspaket m. antivirus+brandvägg)?.
Problemet är att då när du installerar Avast så försöker du köra två stycken antivirusprogram, vilket i de flesta fall inte är möjligt då det ena slår ut den andra eller så uppstår s k krockar eller att systemet segar ner etc.
#36 Precis fst tvärtom jag hade Zone alarms brandvägg och använde avasts free antivirus. När Zone alarm sedan vid någon program uppgradering fick jag ner hela suiten. Jag körde dem parallellt ett slag innan jag insåg att det var de som krockade och nästan dödade datorn. Så jag försökte avinstallera Avast både med avinstallations funktionen som medföljde programmet och med Windows unintstall verktyg.
Det gick inte och jag fick meddelande om att avast inte gick att avinstallera. så jag har nu stängt av det så gott det går dvs avaktivera det.

Men.. får ni inte gratis AV-paket från er Internetleverantör, det trodde jag var standard i dag?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#38 Överlag så är det inte direkt standard - möjligtvis om man sitter på typ en ADSL koppling hos Telia som använder sig av en komplett F-Secure lösning. En del väljer också annat a olika anledningar.

Ja, jag har Telia ADSL.. och det ingår i abbonemangskostnad.
Hade hellre valt någon av Symantecs produkter.. men då får jag ju betala dubbelt.
Oandra sidan så fungerar F-secure oklanderligt.. och hemma så behöver man sällan pilla så mycket på inställningar, det är mest när man har nätverk som det kan vara ide att kunna göra lite ändringar.
Nu är jag tillbaka… Installerade Avast från den länk jag fick i inlägg #28 på mammas dator. När programmet var nedladdat fick jag ändå sade den samma som när jag laddade ner att jag nu hade ett 30 dagars prov och att efter det behövde man betala eller ladda ner deras gratisversion. Hittar dock fortfarande inte gratisversionen. 😕

Med Microsoft Security Essentials får du ett realtidsskydd till din hemdator eller företagsdator som skyddar mot virus, spionprogram och annan skadlig programvara.
http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5201
#41 Du har troligtvis klickat eller valt fel någonstans.
- Klickad du på det gråa fältet på denna sidan och valde "No thanks, I Want free protection" i den popup-rutan som visas?
@#41
Efter 30-dagars trial så klickar du på uppdatera och där kan man välja mellan free och betalversionen.
I den trial på betalversionen som du har nu så har du även brandvägg och en del annat som du inte har på gratisvarianten.
@#38 Zepp
Antagligen så är det bara Telia som det ingår fritt AV-paket i abonnemanget.
Jag har fast lina från Comhem vilket jag haft sedan 2005.
Där köper man till ett Av-paket om man så vill från 39 Kr/mån beroende på vilket man vill ha.
Själv så trivs jag ypperligt med Avast.
Bästa hälsningar,
Bertil
Tack igen Bertil! Då kör vi på det. Mamma kanske rent av klarar att gå över till den "riktiga" gratisversionen själv om en månad. 🙂
@#45 Ary.
Klart att hon fixar det själv *l*.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag har nu haft avast gratis den tid som går att ha, hittar ingen knapp för någon gratisversion längre utan bara betal…
Microsoft kanske…?

Då har du en prova på variant?
Ta hem den fria och avinstalera provapån.