Datorn iFokus

Datorn

Etikettdatorköp
Läst 1019 ggr
hund_katt
2015-06-05 14:08
1

köpa vs. bygga dator

vet inte vilken grupp jag skulle välja men hoppas det blir bra.

fördelar och nackdelar med att bygga en egen dator? stationär speldator som ska klara av stora spel(WoW, ArcheAge och såna stora spel) utan att lagga tänker jag mig då.

är det bättre att bygga än att köpa?

nu tänker jag på asså själva datorn, inte på mina egna kunskaper då jag knappt vet något om datorer xD så inga kommentarer om t.ex 'beror ju på om du bygger ihop rätt och om du köper rätt delar' osv, det har jag redan fixat någon som kan hjälpa mig med, och som byggt dator innan. utan vill veta vilket som blir bäst och billigast, köpa eller bygga?

tänker att det kan ju bli billigare på andra sätt också, bygger man så behöver man ju inte köpa hela datorn på en gång och sen gå pank, utan man kan köpa någon del då och då så blir ju det bättre?
men tänker nu asså priset sammanlagt.

skärm, tangentbord osv bryr jag mig inte om nu, utan bara själva datorn.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Paxxie
2015-06-05 14:44
0

Om du vill ha en speldator så skulle jag tro att det är billigare att bygga själv, med tanke på att du då kan anpassa den mer efter dina behov. T.ex kanske du vill ha ett väldigt bra grafikkort eller ett moderkort som du kan överklocka (eller så vill du inte ha det och kan köpa något billigare). Som du säger kommer du inte heller nödvändigtvis behöva köpa allting direkt, du kanske redan har någon bra del från din nuvarande dator som du kan fortsätta använda ett tag. Jag har använt samma "grund" i flera år till min dator men har uppgraderat den flera gånger på olika sätt. Tycker det gör att man har bättre koll på exakt vad man har för något också. :)

hund_katt
2015-06-05 15:14
0

tack!

sen kan man väl lättare välja vilket operativsystem(sa jag rätt nu? xD ) man vill ha. vill ha windows 7, köper jag en så har jag windows 8. kan ha windows 8, hittar det mesta på den nu, men behöver jag hjälp med något som pojkvännen får fixa(han får fixa allt jag ställer till med på datorn xD ) så är det inte så lätt för honom eftersom inte han hittar något. sen känns windows 8 onödigt.. använder inga appar eller nåt sånt, så 7 är det jag helst vill ha, blir lättare att fixa om jag skulle behöva hjälp med att fixa ett fel eller något. skulle jag försöka mig på att fixa felen så kommer det bara bli värre xD

så om jag vill ha windows 7 så är det bättre att bygga en dator?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[VSK]
2015-06-05 16:39
0

Nu kan man ju skräddarsy sin dator på massor av butiker, så där skiljer det ju ingenting. Snarare så torde största delen av att bygga själv bestå av nöjet att bygga. 

Så allt är ju relativt. Vissa vill bara koppla in sladdarna och köra, medans andra ser nöje i att välja delarna till datorn samt snickra ihop den och sen fixa allt med operativsystem, program och så.

Jag bygger själv, även om det tar dagar pga min hälsa. Annars tar det ca timmen att fixa allt inkl kabeldragning och isolering av tjuvluft. Installation + uppdateringar tar massvis med längre tid än snickrandet.

Zepp
2015-06-05 19:25
0

Här har du att välja på.. och ringer du dem så bygger den en med spec från dig!

http://www.inet.se/kategori/84/speldator-taurus

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.