Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1522 ggr
Niklas
0

Problem med trådlös router

Jag har köpt en ny router. Netgear WGT624. Den fungerar bra när jag ansluter datorn via kabel, men via trådlös lyckas jag aldrig koppla upp mig. Jag hittar det när jag söker, men när jag försöker ansluta står det bara att den söker.

Är det någon som har tips? Netgears kundtjänst svarade inte. Jag väntade i nästan en halvtimme i telefonkö innan jag gav upp.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

modmaker
0

Börja enkelt med all säkerhet avslagen. Då bör du kunna ansluta. Kontrollera så att inte routern är inställd på att endast låta B,G eller G+ kort ansluta (tror att Netgears routrar numera klarar "Mixed mode", dvs att kort med olika hastigheter kan ansluta samtidigt.

Inga felmeddelanden som poppar upp när kortet i datorn försöker ansluta? Hittar du grannar (helst med oskyddade nätverk) och kan du isåfall ansluta till dem?

mans
0

Usch, sist jag köpte en Netgear trådlös router fick jag byta ut den tre gånger innan jag fick en som funkade… Hade exakt samma problem som du - hoppas att du slipper göra samma sak!

Niklas
0

All säkerhet är avslagen, både b och g är valda. Jag får inga felmeddelanden. Det står bara "Searching for NmjNetgear". Jag kan ansluta till grannarnas nätverk utan problem. Bland annat ett Netgearnätverk som jag först trodde var mitt.

Den router som brann upp var D-Link. Den var jag inte nöjd med så jag bytte till Netgear som många har verkat nöjda med. Hoppas verkligen att det inte är hårdvarufel.

Vänliga hälsningar

Niklas

modmaker
0

Står WLAN som aktivt? Lyser WLAN-lampan på routern? En del routrar kommer med WLAN avslaget, för att du bör veta vad du ger dig in på innan du aktiverar det.

Niklas
0

Lampan för trådlös anslutning blinkar. Såvitt jag kan se är trådlöst nätverk aktiverat. "Enable Wireless Router Radio" är förkryssat.

Vänliga hälsningar

Niklas

Niklas
0

Nu fungerar det!

Jag nollställde routern och började om från början och efter det fungerar det som det ska. Signalstyrkan är betydligt högre än den var med D-Link-routern.

Vänliga hälsningar

Niklas

mans
0

Grattis! Skönt att höra att det inte var hårdvaruproblem.

Niklas
0

Tack! Ja, det hade varit jobbigt.

Vänliga hälsningar

Niklas

johan
0

Nu när jag tänker på det hade jag exakt samma problem med min DLink i början. En hårdvarureset löste problemet!

Mvh // Johan

Tom
0

Varför inte köra på grannens bredband istället? Det verkar fungera och det blir garanterat billigare  ;-)

Mvh

Tom

Niklas
0

Ja, som nödlösning funkar det, men dels är signalstyrkan dålig och dels kör de okrypterat. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

mans
0

Det har ju just blivit olagligt i USA, ska bli intressant att se vad som händer här i Sverige när det kommer upp i rätten första gången.