Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1941 ggr
aldur
0

Heja DELL

"Kul" är det när en 1 1/2 år gammal (ny) skärm plötsligt slutar funka. Bildröret har rasat kommer DELL fram till.

Garanti? Nä, bara 1 år, säger Dell. Varför skulle ett bildrör hålla mer än 1 år?

Med bildrör som bara håller 1 1/2 år måste tillverkningskostnaderna vara minimala, så köp aktien. Måste ge kanonmarginaler ;-)

Ooops, kanske skulle vara på AG istället.

Bertil
0

Först, välkommen aldur. Det går så bra att skriva i detta forum :-)

Dell ger ju den fina möjligheten att ganska billigt teckna 3 års hämtservice. Det är enda anledningen att köpa Dell som jag ser det. Exempelvis bedömmer jag t.ex. Toshiba som ett bättre val.

mvh

Bertil

stry
0

Köp TFT och sluta gnäll ;)

Dell gör inget själva, det är ofta tex Samsung som gör skärmar…. men du har väl upp till 2 år fabriksgaranti? Detta kan mkt väl röra sig om ett måndags-exemplar som bör ersättas då det gick sönder så fort.

Stå på dig… du har en del rättigheter i Konsumentköplagen.

modmaker
0

Som konsument har du enligt lag två års garanti, däremot skiljer första och andra året sig åt när det gälleer bevisbördan.

Första året är det fabrikanten som måste bevisa att problemet inte beror på fabrikationfel.

Andra året är det du som måste bevisa att felet inte orsakats av vad som finns mellan stol och tangentbord. I detta fallet, om bildröret rasat, borde det gå att få det att gälla inom garantin eftersom en monitor inte har några delar du själv kan reparera. Det enda Dell kan hävda är att du kört monitorn i ett grafikläge den inte är avsedd för och blåst skärmen på det sättet.

Stå på dig!

Ska själv iväg efter lunch och installera en ny Dellmaskin åt en släkting. :o)

aldur
0

Gud vilken guldsite datorn.i.fokus är ;-)

Och vilka guldgrabbar ni är ;-)

I går jiddrade DELL killen bort mig totalt, genom läsning av deras garanti och att den gått ut. Hade inte en tanke på att konsumenträttslagen hade 2 års reklamation om det är "fel på varan".

Beväpnad med detta ringde jag i dag och "reklamerade varan enl konsumenträttslagen" med hänvisning till om ett bildrör går sönder efter 1 1/2 år så är det fabrikations fel.

Dom köpte det direkt, inga diskutioner över huvud taget och ny skärm kommer på måndag ;-)

(killen igår måste varit oinsatt, ovillig, eller på dåligt humör. Idag var det en helt annan ton)

Vet inte vad en 19" kostar i dag , men ett par tusenlappar sparade jag på det.

Eller rättare sagt ett par tusenlappar sparade jag tack vare er, och den fantaskiska i.fokus siten ;-)

Djupt tacksam.

evilsteff
0

Tyvärr är det nog så att de flesta företag gör på det viset och hävdar att det är 1 års garanti och att man då får köpa nytt. Står man dock på sig bör de flesta företag hjälpa till. Det blir alltså de som "gapar" högst som får hjälp, medans de som snällt är tysta och accepterar svaret får slänga ut pengar på ny utrustning.

Staffan
0

Snyggt jobbat!

Sven
0

Aldur

Du skulle ha frågat om du inte kunde betala några hundralappar imellan och få dera 19" TFT-skärm istället och därmed slippa framtida bildrörsproblem ;-)

mvh

modmaker
0

Grattis aldur´. :o)

aldur
0

Tack, tur skulle jag villja säga, tur att siten fanns, tur att jag skrev och tur att ni fanns och svarade :-)

Men en annan fråga ang svens inlägg. TFT versus CTR skärmar.

Visserligen är TFT skärmar coola och tar mindre plats, men min står i ett hörn så platsen betyder inget.

Pratade med en gamer (extrem CS spelare) för något år sen, och han sa att TFT skärmarna, "har sämre kvalite, sämre skärpa och ljus och framförallt långsammare uppdatering." (Om man inte köpte en vesäntligt dyrare skärm.)

Så för krävande applikationer (sonens spel ;-) så var CRT skärmarna fortfarande "best value for money" om man hade gott om plats.

Sannt eller inte???

charlie
0

Då ska man nog ha en uppfattningsförmåga i stil med en F1-förare  om man ska uppfatta den något sämre updateringsfrekvensen.

Sämre kvalite och skärpa kan jag verkligen inte identifiera mig med snarare tvärtom, det man slås av när man använder sig av en TFT skärm är hur skarp och vilosam bilden är att titta på.

---

Bertil
0

och lägre strålning

aldur
0

Jo, det kan ju vara en "gammal" sanning, och tekniken hunnit i fatt nu. Sen tävlar han i CS så han känner väl sig som en F1 förare i sina krav ;-)

Fick skärmen, har ett problem och ringer dell, varvid följande moment22 historia utspelas:

Ringer vid 10 tiden, väntar i ca 10-15 min och när jag är 2'a i kön så svarar dom. Får dock reda på att jag inte har kommit till teknisk support.

Jag har nämligen "stått för länge" i kön.
Och då tas man bort "för att man inte ska behöva vänta för länge".

Hon kan dock inte hjälpa mig utan erbjuder att en supportkille skall ringa upp mig, "tyvärr har vi inga lediga tider nu utan det får bli mellan halv 4 och 4 i eftermiddag".

-"Nä, jag har ingen lust att vänta i 5-6 timmar, så lägg tillbaks mig i kön"

-"Tyvärr, det kan jag inte, utan i så fall får du ringa upp igen."

- "Vänta nu, jag står på kö i 10-15 minuter, precis när det är min tur tar du bort mig ur kön, talar om för mig att jag får vänta 5-6 timmar på att nån skall ringa upp mig, och vill jag inte det så får jag börja om från början igen, och ställa mig sist i kön???".

-"Ja, det är bara för att ingen skall behöva stå i kö för länge"

-"  ?  " (Börjar kännas lätt surrealistiskt)

-"Och om jag ringer upp igen och det tar för lång tid så är risken att du tar bort mig igen för att ge mig en tid i eftermiddag?".

-"Ja, det är många som ringer nu"

-(Total förundran från min sida)"…………, OK ge mig tiden i eftermiddag"

Tror ni någon ringde?

Njet ;-) 

Måste vara en hög chef som kommit på det här systemet. Underbar Moment 22 variant. Rent surrealistiskt. Är faktiskt imponerad hur någon bara kan komma på en sån här lösning.

Fast statistiskt så har dom antagligen kortat sina köer nu ;-)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Niklas
0

Ha ha, vilken historia. Det är en sådan där man kan berätta vidare och som de i sin tur kan berätta för sina vänner. :-) Grattis Dell, omvänd gerillamarknadsföring.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mans
0

Exakt, det är bara så att de kan säga "ingen behöver vänta längre än 10 minuter i vår supportkö"…