Stänga av datorn eller viloläge
Hej,
Jag funderar över en sak och det är,
vilket är bäst för datorn,
att stänga av den eller ha den för det mesta i viloläge ?
Jag har ny dator med Windows Vista, när jag klickar på avstängningknappen så är den inställd på viloläge.
Förutom när det finns nya uppdateringar från Windows att installera så stängs datorn av där.
Skickar en bild av vilken avstängnignsknapp jag menar ;-)
När jag köpte datorn sa de att det är bättre för datorn om man inte stänger av den för ofta.
Vad anser ni ?
Jag stänger alltid av på "pilen", alltså går vidare i menyn och väljer Stäng av. Jag stänger av den just för att den inte ska dra el under viloläget men jag har nog aldrig tänkt på vad som är bäst för datorn. Undrar således samma sak som dig Maryissa.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

En "kallstart" (helt avstängd), är ju aldrig bra för något, men dagens grejor klarar tusentals ggr "av/på". Nackdelen är ju som sagt att den förbrukar energi även i viloläge. Iofs så förbrukas också upp till 3ggr effekten när något startas.
Som kontrahent vill jag nämna alla de servrar som står och tuggar….dygnet runt..
Jag skulle säga att det inte spelar någon större roll. Om du sätter den i vilo-läge, går det dock snabbare att starta upp den.
En dator är föresten aldrig helt avstängd. Du måste dra ut kontakten i väggen för att kunna stänga utav den (Ändå är minimala delar igång med hjälp av batterier).
Moderkortet snor ström för att ladda upp batterierna och ha vissa funktioner igång. Du kan t.om sätta på en dator ifrån en annan, om du aktiverar WakeUP on LAN i BIOS (Kräver dock ett nätverkskort som stöder det). :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Om det är för strömförbrukningen drar viloläge mer än att stänga av det. Det är en myt att det skulle dra mer att kallstarta än att ha på den konstant.
Stationära datorer har ibland fläkten på även när dom är i viloläge och då försvinner ju hela poängen tycker jag.
Jag har nästan alltid min bärbara i väntläge, men de stationära stänger jag av. Fördelen med väntläget är att datorn startar blixtsnabbt och alla program är som man lämnade dom.
En komprimiss är viloläget (hibernate) där datorn är helt avstängd, men alla program är ändå som de var. Allt som datorn hade i minnet sparas på disk och återställs när datorn startar igen.
Men om det är för strömmens skull är det bästa att skaffa en förgreningssladd med en strömknapp på. Då stänger du verkligen av strömmen till datorn, skärm, skrivare och allt annat som är inkopplat till den. Skrivare, skärmar och skanners drar mer än man tror i väntläge.
Mvh // Johan
Beror även på hur du bor. Här åker kontakterna ur. Har blivit av med en dator p g a åska, vill inte vara med om det igen. Bränd dator skyr elden, hahahaha!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
När du ändå tog upp Åskan Gunilla,
Köp aldrig strömdosor med spänningsavledare eller spännings-skydd och tro att de skyddar din dator mot åskan. För det gör de absolut inte. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Har en sån,köpt på JUla. i denskall visst en försäkring ingå,men jag litar bara på det ultimata, dvs dra ur alla sladdar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#2 Ja, det har jag hört också att det är just kallstart av datorn som kan påfresta den.
Och tack alla för alla bra svar och tips.
Kanske jag gör så att jag har viloläge ett par dagar.
Sedan stänger av och sedan viloläge ett par dagar igen ;-)
Eller om jag gjort hittills, stängt av den en gång i veckan, eller i samband med att Windows månatliga uppdateringar ska installeras.
Detta är ett toppen-forum och jag är glad att jag blev medlem här.

#4:
De saker som INTE har "mjukstart" drar mer ström i startögonblicket, det är ett faktum och inte en myt, jag vet , för jag är elektriker. Och de grejor som "kallstartas", slits mer, än de som går på "idle", det är också ett faktum.
Jag begriper också att ett startögonblick på 2 sek, naturligtvis omöjligt kan dra mer ström än en dator som stått på i 10 år, och har aldrig påstått något annat.
#9: Det är möjligt, men den är inte bättre ur energisynpunkt att ha på datorn dygnet runt, jämfört med att stänga av den t ex när man går och lägger sig och sätter på den nästa dag när man behöver den.
Sedan tror jag man kan ifrågasätta om ha på datorn jämt verkligen inte sliter mer än att kallstarta datorn. Det finns ju rätt mycket rörliga delar i en dator, främst nätagg och diskar som i rimlighetens namn måste slitas mer om de är på 24/7 än det korta ögonblick en kallstart äger rum.
Mvh // Johan

Tror också det är så att om du har datorn i viloläga och har en trådlös mus (med batterier) så drar den ström så att batteriera i musen laddas ur snabbare. Det tror jag i vart fall.
Jag får ingen ström från USB-portarna när jag lägger min dator i vilo-läge. Men det beror kanske på vad man har för moderkort. :-)
Är det inte så att om man har den jämt på viloläge så samlas det damm i burken och till slut kan ta eld?
En dator brukar aldrig så pass mycket ström som det behövs för att det skall kunna brinna. Men damm kan orska en kedjereaktion (som med mjöl) till en enkel explosion.
Jag har haft många, extremt dammiga datorer. Men jag har inte varit med om någon sådan explosion ännu. Heller ingen brand för den delen. :-)
Jag skulle desutom se det som att det samlas mindre damm när man har den i viloläge och fläktarna står på. Men annars gör det nog ingen skillnad? :-)

#0 Det bästa för en dator är att alltid ha den avstängd.

#15 Skratt !!!
…jo det stämmer antagligen….
tror jag 
För övrigt, är så tacksam för alla tips och råd från er alla, och följer den disskussion jag startat, och lär mig jätte-mycket.
När det gäller strömförbrukningen har jag inte märkt så stor skillnad på mina elräkningar vare jag stängt av datorn ofta eller varje dag som jag gjort förut eller om jag har den i viloläge ofta.
Så jag koncentrerar mig mera på vad som är bäst för min kära dator
som jag så gärna vill ska hålla länge…..

Fokusera. På annat. Som t ex antivirus (NOD32), anti-spion (Windows Defender) och systemprogram (Registry Mechanic, System Mechanic). Nedgradera Vista till XP. Å din dator kommer att hålla livet ut.

Cartman har rätt..#17.
Jag har upplevt samma sak.

Tack för intressanta tips.
Ja, jag har funderat över varför en del nedgraderar till XP.
Intressant !!
Varför är det bättre ?
Och varför sliter XP mindre på datorn ?
Fast att en dator kan hålla livet ut…..är jag väl kanske lite tveksam till ;-) :-)
Har min tredje dator nu ;-)
Desto äldre dator du har, desto längre håller dem! :-)
Jag fick en gammal 286:a när jag var 7 eller 8 år gammal. Den datorn höll fram tills jag blev 12 år, då åkte den ned i sopp-tunnan på grund av att jag tappat intresset för den. Den fungerade dock fortfarande väldigt bra.
Efter det, hade jag en 386:a, 486:a, AMD K6 och en Pentium 2 MMX 450 Mhz. Det var bara Pentium 2:an som chrasade några gånger, men det har jag mig själv att skylla på.
Dagens datorer därimot, de chrashar och går sönder stup-i-kvarten. :-)

Min första dator Pentium II, med Win 95 uppgraderad till win 98 höll ca. 5 år
Min andra med Pentium III ( tror jag ) höll i 3 och halvt år med XP, men skulle antagligen hållit längre.
Men skärmen pajade och jag behövde uppgradera det mesta i dator så jag köpte en ny.
Får hoppas denna min nya Dell-dator 9200 håller i några år…..

Jag vet inte varför XP är bättre än Vista, men det ex av Vista jag köpte var ostabilt till max (barnsjukdom)..så jag fixk byta till XP, och sen har det funkat kanon.
Nu bygger jag mina burkar själv, så det kan kanske ha med det att göra. Färdiga märkesdatorer är (förhoppningsvis) inkörda med min 24h, och anpassade för just det op-systemet och den eller den pgr-varan.
Min erfarenhet visar att det är när man börjar knixa med div a-virus prg, städprg mm som problemen kommer..
Enligt min mening SKA man ha NOD32 som A-virus, windows defender duger utmärkt som A-spyware, A-adware.
Brandvägg har jag numera i AP:n, så där är jag inte säker, men förr hade jag Sysmantec tror jag.
Provade att sätta min laptop i vänteläget och den stängdes av korrekt. Startade sedan den och fick upp en ruta om att Windows återstartades. Sedan hände inget ,mer och nu har den stått med svart ruta (dock på) och låtit i över 1 timme. Funderar på att dra ut sladden och väntar tills batteriet dör ut, vill inte ta ut batteriet.
Vad skulle ni ha gjort?
#23: Om du håller in strömknappen i 8 sekunder så stänger du av den "hårt".
Mvh // Johan
Tack för tipset! Det visade sig att det var Internet Update som skulle uppdatera sig och det var därför inget hände på en lång stund men sen funkade det.