Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1159 ggr
Niklas
2006-05-04 22:41
0

Brandvägg

Jag har en router med inbyggd brandvägg. Dessutom har jag Norton Internet Security och Windows XP:s brandvägg. Brandväggen i XP har jag stängt av. Behöver man ha både Nortons och routerns brandväggar?

Nästa fråga: Jag har installerat om datorn och kommer inte ihåg vad jag behöver ändra för att släppa in extern trafik till webbservern som jag har installerad. Routern är ju som den var före ominstallationen så den borde jag inte behöva ändra. Norton behöver väl däremot konfigureras för att släppa in trafiken. Jag hittar inte var. Någon som vet?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2006-05-04 22:55
0

För en stationär dator tycker jag det inte finns någon poäng med NIS. Den yttre brandväggen räcker bra.

Om det är en bärbar dator som du använder på andra nät eller caféer tycker jag du ska ha en brandvägg, men jag upplever att Windows XP SP2:s brandvägg är snabbare och enklare att hantera än NIS.

För att släppa in trafik till webbserver behöver du öppna port 80 för inkommande trafik. Om du har flera datorer på samma router kommer du också behöva ställa in den så att all trafik från port 80 skickas vidare till just den aktuella datorn, enklast gör du det under Port Forwardning och ser till att datorn får en statisk IP-adress.

Mvh // Johan

Niklas
2006-05-04 23:15
0

Suveränt Johan! Det löste problemet. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Kaj
2006-05-05 13:45
0

om du kör en extern hårdvarubrandvägg (router) bör du inte samtidigt ha NIS. Det skall räcka med att ha Norton Antivirus protection. Alla mjuka brandväggar tar rätt mycket CPU och slöar ner din dator rätt bra. Där är det bättre med hårda brandväggar som har en egen cpu som är rent dedikerad för reglerna för inkommande/utgående trafik.

Den hårda brandväggen kommer oftast konfigurerad med den vanligaste parametrarna satta för att du skall kunna surfa och jobba normalt. Oftast behöver du endast ställa in den på specialprogram såsom spel (finns oftast även dessa förkonfigurerade i nyare brandväggar/routrar), vissa fildelningsprogram som kommunicerar på dedikerade portar mm.

Något att tänka på ifall du skaffar en hård brandvägg/router är att titta på throughput mellan WAN-LAN. Har du en snabb internet koppling (> 20 mbit) är detta viktigt då många av dessa produkter bara har throuput på ca 20-40 mbit. Jag har t ex BBB 100mbit och det finns väldigt få produkter i konsumentledet som klarar av denna prestanda varför jag valt att avvakta. Men nu börjar det komma några till överkommligt pris som klarar 70-90 mbit i throuput WAN-LAN. En av dessa är Netgear Range Max 240 som sägs klara upp till 90 mbit.

Förväxla inte throuput WAN-LAN med den trådlösa standarden för 104 mbit. Detta är trafiken du kan få ut mellan din dator och en annan dator på ditt LAN. Det som är minst lika intressant är naturligtvis den trafik som går mellan internet och din router och det är det som är throuput WAN-LAN

Niklas
2006-05-05 13:51
0

Tack Kaj! Jag ska avaktivera Nortons brandvägg.

Vänliga hälsningar

Niklas