Ljudbok på mp3?
Jag har laddat ner en ljudbok i mp3-format. Den är på 18 cd i orginal och fílerna är döpta 0101boknamn.mp3 (cd01 spår01).
Men när jag kopierar filerna till mp3'n och börjar spela upp dom så blir det ingen ordning alls på uppspelningen. Då provade jag med att lägga filerna i 18 olika mappar. Då spelar mp3'n upp en cd i taget men den börjar inte på spår 01 utan kan börja på en helt annan.
Hur tusan ska jag göra för att få den att spela upp i rätt ordning? Jag har sett att om jag sorterar filerna i datum/tid i datorn så ligger inte låtarna i rätt ordning. Kan det vara så att mp3'n använder det för att sortera?
Mp3'n är en enkel sort som jag inte vet namnet på.

Låter osannolikt. Tippar att du har en shuffle-funktion (slump) aktiverad.
mp3-spelare går oftast på metadata och inte på filnamn. Du borde alltså importera filerna till Windows Media Player, iTunes eller något annat program som kan hantera metadata för artist, skiva, etc så det kommer rätt.
Jag tycker det brukar vara lämpligt att spåren heter typ
Bokensnamn skiva-spår.mp3. Se även till att skiva och spår står med två siffror så att ordningen blir 01, 02, 03, istället för 1, 10, 2, 3.
En annan variant är att du skapar en spellista där alla spår är i rätt ordning och väljer att spela upp spellistan i mp3-spelaren.
Jag kan verkligen rekommendera en iPod om du gillar ljudböcker. Där kan du nämnligen få spelaren att fortsätta spåret där du senast stoppade, även om du spelat annat i mellan. Då kan man med andra ord gör ett långt spår per CD.
Mvh // Johan

Johan, självklart kan mp3-spelare sortera map filnamn om man ställer in detta i spelaren. D v s jag tror inte att någon metadata-fix i MP behövs.

Tack för tipsen, jag får kolla upp det mer när jag kommer hem. Tyvärr var manualen ett trippelvikt papper i frimärksstorlek. Jag får se om det finns som pdf.
Metainfon det är väl samma info som kommer upp i gul inforuta när man har musen över filnamnet?
#3: Ingen av de spelare jag haft kan det. Lustigt nog är det nog sämre ställt på den fronten med dyrare spelar, än spelare som i princip bara är ett usb-minne.
Mvh // Johan

Johan, låter otroligt. Ponera att du spelar in en låt själv utan metadata whatsoever. Var hamnar denna i sorteringslistan? Vilka spelare har du haft?

Att skapa en spellista och spara den filen på mp3'n löste problemet. Filformatet på den blen m3u. Det kanske inte spelar så stor roll vilken av de filtyperna man väljer?
#6: iPod, Sony HD Walkman, Windows Mobile-telefon med WMP. Allt utan metadata hamnar under artist/album som får heta Unknown eller nåt i den stilen.
Mvh // Johan

Det som är viktigt är att du taggar upp metadata för följande fält.
Artist
Skivnamn
Spårnummer (Låtnummer)
Titel
Många MP3 spelare (t ex Sony Ericssons Walkman mobiler) använder detta för att lägga låtarna rätt i din mp3 spelare. Utan denna information kan ljudilerna hamna i olika mappar, spelas upp i en icke önskvärd sekvens mm.
(Sony Ericssons mobiler är väldigt känslig för detta för du kan inte själv välja var filerna skall placeras mha Disc2Phone utan de hamnar på de ställen som metataggarna talar om. Så står det olika saker där i filerna kommer de att hamna på olika ställen. Om de hamnar i samma katalog på mobilen så prövar Walkman först att spela upp dem i den ordning som står i språnummret och om det inte finns något där försöker den ta dem i bokstavsordning efter filnamnet).
Jag gör så att jag lägger alla mina filer i en mapp på min dator. Sedan markerar jag alla filerna och väljer egenskaper, Sammanfattning och Avancerat. Där fyller jag i Artist och Skivnamn trycker OK. Då uppdateras alla låtarna med rätt informatiuon för de fäleten.
Sedan kommer det jobbiga att handjaga varje ljudil en och en med Titel och låtnummer.
men om du gör så kommer det nog att funka när du importerar dessa till din mp3 spelare
Jag spenderade en hel helg med att gå igenom alla mina låtar och ljudböcker och taggade upp dessa rätt via utforskaren i Windows. Efter det har jag aldrig haft några som helst problem när jag lägger över dem till min walkman eller MP3 spelare.
Bästa sättet är naturligtvis att när du rippar skivan (från t ex Windows Media Player eller annat ripp program) ser till att du är uppkopplad mot nätet och låter programmet identifiera skivorna för då kommer de automatiskt att fylla i all information till dig på respektive metatag.

#9 Tja, jag är helt klart bakom. Har en 5 år gammal Iriver 20-gig å där funkar det på precis samma sätt som i Utforskaren, d v s ingen som helst metadata-search. Köpte 2 st (typ USB-minne) Creative 1 gigs till bröderna grus (syrraungar) i somras och det verkade funka på exakt samma sätt som i Utforskaren.
Är i köptagen och lite sugen på en Ipod Classic 160 gig enbart p g a utrymmet men Itunes och crap som Cover Flow får mig att backa. Ett bättre alternativ är Creative som har kommit med Zen Vision M 60 gig (inkl radio, diktafon) anser jag.
Johan, menar du alltså att upplägget mapp/låtar (sortera map titel) inte funkar i nyare spelare? Borde ju vara default. Och att man i princip måste göra en spellista alt ändra i metadatat för att spela en mapp i korrekt ordning? Blir ju en del jobb om man har över 13000 låtar.
#11: Ju dyrare spelare, desto sämre. :) Närå. Men det är två saker som suger på bättre spelare. Det ena är att man i princip alltid måste ha ett speciellt sync-program, typ iTunes. Det går inte att bara kopiera över filer som på usb-minnes-varianterna. Det andra är att de är extremt fokuserade på metadata, vilket gör att man måste städa sitt bibliotek innan man får ordning på skiten.
Trots det är jag extremt nöjd med min iPod Nano. Det finns en del features som saknas. T ex går t ex inte att ta bort en låt direkt från spelare, utan det måste göras från iTunes. Men det är ju på tunnelbanan man ständigt blir förbannad på den där sopiga låten, men det har man ju glömt tills nästa gång man synkar.
Mvh // Johan