Dvorak
Via en länk på Aktieguiden hamnade jag på en svensk sida om Dvorak. Där fanns även en tangentbordslayout för svensk Dvorak. Tyvärr lyckas jag inte installera den så att den går att välja i Kontrollpanelen. Är det någon som har lyckats installera Dvorak och kan peka på en version som fungerar?
Läs för övrigt den mycket välgjorda och bra serien om Dvorak och varför det är bättre än Qwerty.
Vänliga hälsningar
Niklas
Lustigt att du är inne på detta med Dvorak/Svorak … Ja den svenska tillämpningen utav Dvorak kallas Svorak :) Då samma uppställning som är effektivast på engelska ju inte stämmer riktigt med våra vanligaste vokaler och konstiga å, ä, ö:n :)
Här är en länk där det finns DLL filer till Windows som skall funka…. en kompis kompis kör det tydligen, så ta det för vad det är ;)
Jag har varit sugen på att lära mig Dvorak/Svorak, men insåg snabbt att jag var för uttråkad och att det var därför jag ville lära mig….. För egentligen, blir man effektivare? Eller tar inlärningen så lång tid + hur störande det sedan blir när man hamnar framför ett Qwerty-tangentbord igen….. för det gör man garanterat på jobb, hos andra osv.
Men passa på att lära ungarna, de snappar upp sånt här lätt :) Skall du bryta loss tangenterna och göra ditt egetn Dvorak/Svorak?
Läs serien ovan om Dvorak. Där får du veta en hel del bra om hur mycket effektivare det är.
Jag tänkte faktiskt försöka lära mig Svorak med tangentbordet som det är. Det kan bli svårt men är värt ett försök. Man ska ju inte titta på tangenterna när man skriver. :-)
Tack för DLL-tipset. Jag ska kolla på det.
Vänliga hälsningar
Niklas
>> Niklas: Och följ gärna upp hur det går :) Sitter du på ett stationärt tangentbord är det ju bara att pussla om dem med en skruvmejsel….. Men förvisso blir det nog ett och annat argt skrik från datorn när du kör Svorak på Qwerty uppsättning, från andra som inte förstår det alltså…. Du blir nog skitpoppis ett tag ;)
Det är bara jag som får använda datorn. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas