Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 543 ggr
Bertil
0

Spara papper vid utskrift

Ofta uptäcker man att en utskrift får med sig en massa onödig information, t.ex. huvudet vid utskrift av ett mejl, extrablad från excel ellr word.

Tips:

1) Markera i dokumentet vad ni vill skriva ut

2) Tryck på print

3) Informationsrutan för print innehåller en ruta "Skriv ut markering". Sätt ett kryss i denna ruta.

4) Tryck OK.

Detta är också mkt bra när man ska skriva ut en nätsida och inte vill slösa bläck och färg på en massa rutor som ligger runt omkring det man vill skriva ut. Ibland får man också bara ramen ifall man glömt att aktivera vad ska komma ut på papper.

Många av er vet nog detta redan, men kanske hjälper det någon :-)

mvh

Bertil

Niklas
0

Det visste jag inte att det funkade. Tack! Just scenariot med utskrift från nätet känner jag igen.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Mycket bra tips!

Ett annat bra tips som återfinns i Word och Excel är att zooma utskriften precis så mycket att det får plats på att bestämt antal papper. Detta är perfekt när typ tre rader för mycket.

I Excel hittar man denna inställning under Arkiv, Utskriftsformat, Sida, Passa. Nu zoomas dokumentet ned för att passa rätt antal papper i bredd och höjd. Tänk dock på att zoom-inställningen sparas med dokumentet. På samma plats kan du även välja att zooma tillbaka till 100%.

I Word återfinns den i Arkiv, Förhandsgranska, Förminska. Det bör dock påpekas att i Word så förminskas teckenstorleken för att anpassa utskriften, vilket är ett betydligt större ingrepp i dokumentet än att bara zooma. Det går dock att ångra detta efter utskriften.

I nästa version av Internet Explorer kommer möjligheten att zooma utskrifter också finnas. Detta ser jag mycket framemot så att man slipper frustrationen över att högerkanten på utskriften saknas för att webbsidan var 2 cm bredare än pappret.

Mvh // Johan

Mvh // Johan