lcd -tv-dator
Min dotter skall köpa sig en lcd teve å då tänkte vi att hon kunde ju koppla in datorn till lcd teven å på så vis slippa en skärm men vi är inte så insatta så lite hjälp behövs :-)
Hittade denna lcd teve http://www.siba.se/product/product.aspx?Identifier=SE94375 som siba säljer för knappt 4000 kr och de står i reklamen pc ingång men i spec finns ingen pc -ingån däremot hdmi ingång så ifall man köper den där teven med hdmi ingång vad för grafikkort behöver man till datorn och går de att köra på en athlon xp 1800 + (1,53 ghz)
Hur kommer isåfall upplösningen bli går de att köra i lcd tevens maxupplösning 1366 *768 och blir bilden bra även för vanligt dataanvändande som att skriva å jobba i program ?
Tidigare körde jag med s-video till teven vanlig teve å då körde man i max 800*600 och filmer fungferar ju bra men att jobba med program går ju inte .
All info mottages gärna
mvh/bjorsa

Din dator har förmodligen en DVI koppling som du skall koppla in skärmen på. Eftersom den LCD tv du väljer bara har HDMI behöver du köpa till en HDMI-DVI omkopplare (finns på många ställen bl a Claes Ohlsson).
Med denna får du bara bilden eftersom DVi enbart stödjer bild. Till detta måste du koppla ljudet till ditt ljudkort från TVn
Bättre är om det finns en HDMI och ljudomkopplare (i ett) som gör att du direkt från omkopplaren även kan få ut ljudkablen som du sedan kopplar till ditt ljudkort.
Kolla här ifall det finns www.kabelgiganten.se
Du kan även kolla på Claes Ohlsson för jag har för mig att de har en HDMI omkopplare till DVi som även har ljudutgången som du kan koppla till ljudkortet.
Bara en fundering.. Men blir det inte billigare OCH bättre att köpa en vanlig bildskärm och ha ett TV-kort i datorn istället för att ha en LCD-TV med PC-ingång som man har som bildskärm?
Jag har en 30" LCD-TV som har både VGA- och DVI-ingångar. Till denna har vi en media-pc kopplad. Upplösning är vanlig HD, dvs. inte full HD. Det fungerar bättre bra för film och TV, men jag skulle inte vilja ha den som datorbildskärm. Allt är skarpt och fint, men jag skulle ändå inte vilja sitta nära den under längre tider.
På jobbet har jag en Dell 24" widescreen. Den har ingång för VGA, DVI, SVHS och komposit. den kör upplösning på 1920x1280. Helt underbar skärm! Jag skulle mycket hellre lägga pengarna på en sådan (eller mindre liknande skärm) och ha TV-mottagaren i datorn alt. koppla en digital-box till SVHS-ingången till skärmen, än att ha en TV dit jag kopplat datorn.
Mvh // Johan

ok kanske lika bra att skippa min lösning :-) de var bara de att hon har lite dåligt med utrymme å lcd teve tänkte hon skaffa men ville slippa att ha en datorskärm ståendes i ett hörn
Jag tänkte mig att hon kunde ha trådlöst tangentbord å mus å kunna sitta i tevesoffan för att surfa å köra msn och ibland lite photoshop på lcd teven men kanske inge smart lösning hmm måste fundera :-)
mvh/bjorsa
#3: Om man tittar på TV mer än man använder datorn kan det vara bra. Men om man ska använda datorn som datorn mycket tror jag att motsatsen är bättre.
Mvh // Johan

#4 Ok kanske man ändå skall testa då för hon använder ju datorn till att betala räkningar chatta på msn å lägga in bilder från kameran + lite bildredigering så de inte så mkt data användande .
När de står pc ingång vad för slags kontakt är det ?
mvh/bjorsa

Datorn kan ju hantera allting! Varför ha en TV? Ska va för att man vill ha en stor skärm då…annars kan man ju köpa en stor tft-skärm, datorskärm. Datorn hanterar ju TV, radio, bilder, film, musik - allt!
Har hört att tft-skärm har samma skärmpa som HD-bild. Stämmer det? Tycker själv att det är otroligt skarp bild när jag ser på TV (tv-kort).
/Agneta
Jag köpte en 32" LCD-tv för ett par veckor sedan (http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=902113), jag använder den som datorskärm och är helnöjd, men man bör inte ha tv:n längre bort än 2-2,5m, blir svårt att se text och så annars. Jag har datorn kopplad till en VGA-ingång på tv:n. Använder den till spel, webbsurfande och chatt med vänner över msn.
Jag köpte den inte i första hand för att använda som datorskärm, utan att koppla en Playstation 3. Men det är väldigt bekvämt att sitta i soffan istället för en stol framför datorskärmen.