Windows XP eller Vista?
Ska jag uppgradera till Windows Vista? Jag har en bärbar ganska ny dator med 2 gigabyte internminne. Jag använder den nästan uteslutande till bildbehandling. Adobe Photoshop Elements och Lightroom är de program jag använder.
Vilka är för- och nackdelarna med att uppgradera till Windows Vista?
Vänliga hälsningar
Niklas

Om den inte har mer än 128 Mbytes grafikminne så finns det ingen som helst anlendning till att uppgradera.
---

Framför allt säkerheten skulle jag säga. Med Vista behöver du aldrig vara påloggad med ett adminID. Så fort du skall göra något som kräver adminrättigheter (typ installera något eller göra en ändring i inställningarna) så kommer du att få en ruta där du måste fylla i ett användarnamn och lösneord för ett adminid på din pc. Detta får du även om du är inloggad som admin vilket är en av de nya säkerhetsbitarna i Vista.
Detta gör att inga program eller virus kan installera något på din dator utan att de behöver ha tillgång till anvid och lösenord.
Bäst är alltså att lägga in ett admin användarid på datorn och sedan skapa vanliga användare som du sedan loggar på och kör i från. Om du behöver adminrättigheter behöver du inte logga ur och på utan du får direkt upp en ruta där du ombeds att ange anv och lösenordet till adminid:t.
En anna stor fördel för dig som kör ganska tunga program som Photoshop är att du kan utöka ditt RAM minne med en vanlig USB sticka. När du sätter in en USB sticka (säg på 2 Gigabyte) frågar systemet om du vill använda denna som utökat RAM minne. DU kan då välja hur stpr del av stickan som skall agera som RAM minne. Du kan alltså på detta sätt få tillgång till 4 Gigabyte utan att fysiskt utöka ditt ramminne.
En tredje sak som har blivit mycket bättre är att så fort du gör någon form av förändring i ditt system så kommer VISTA automatiskt skapa en återställningspunkt där den sparar undan alla konfigureringar och registerinställningar som det såg ut tidigare. Om det visar sig att t ex ett program du installerade inte fungerade som du ville eller att det störde ut något annat kan du med ett enkelt musklick bakca tillbaka och allt fungerar som innan ändringen. Detta gör Vista för alla typer av förändringar t ex även om du installerar en extern enhet som en printer med drivrutiner.
Vid återställningen kan du välja antingen den senaste fungerande återställningspunkten eller så kan du även välja en tidiager installation ifall du vill gå tillbaka säg en hel månad eller något.
En fjärde sak är att Vista håller koll på ditt system och gör t ex diskdefragmentering "on-the-fly" i bakgrunden utan att du behöver bekymra dig om att göra detta själv
Det finns många fler bra grejor men jag tog bara upp några här som jag tycker är extra värt att nämna
Jag har kört Vista i lite mer än ett halvår nu och skulle inte vilja byta tillbaka till XP.
Jag har kört med minne från 1.5 gb till 2.0 gb med 4 gb ReadyBoost. Grafikkorten har varierat från 256 mb till 64 mb. Med 64 mb kan man inte köra Aero, men det saknar inte direkt heller. Skillnaden blir att titellisten inte är genomskinlig och att man inte kan använda Flip3d för att switcha program.
Jag skulle helt klart välja Vista.
Mvh // Johan

Och det glömde jag.
I Vista har du möjligheter att lägga till egenskaper på filer (och bilder) som du sedan enkelt kan hitta genom sökfunktionen i Vista. Du kan alltså tagga upp dina bilder med egenskaper och sedan snabbt hitta alla bilder tillhörande en eller flera kategorier genom sökningen oavsett var du fysiskt lagrat dem. Du kan även spara färdiga sökningar så du inte behöver göra om dem. Bara klicka på sökningen i sökmappar så kommer resultatet upp efter vad du sparat i form av sökbegrepp för just den sökningen.
Mer om Vista och dess funktioner hittar du här
och lite på svenska här
PS du behöver senaste versionehn av Photoshop (även Elements) för att den skall funka under Vista.
Tack för era svar! Det låter som om jag borde uppgradera till Vista.
#1: Om jag minns rätt har den 512 megabyte.
Är det någon som har tips om vilken version av Vista jag bör välja med min användning?
Vänliga hälsningar
Niklas
Förutom alla positiva egenskaper som de andra har nämnt så är Vista grymt mycket snyggare än XP.
#5: Jag skulle välja Home Premium.
Å andra sidan, om du ska köpa en fullversion (antar att du har en OEM XP som inte räcker för uppgraderingar) så vete fasiken om jag skulle betala massa pengar för Vista. Det är ju dyrt när man köper det fristående.
Mvh // Johan

ja home premium skulle jag välja. Då får du även med Windows media Center vilket du inte får med business versionen.
behöver du även Bitlocker (kryptera hela hårddisken on the fly) behöver du Business eller full premium.
Innan du uppgraderar eller installerar från scratch kör igenom Vista Upgrade Advisor på din Bärbara. Den ger dig info om vilka program och hårdvaru komponeneter som ev. inte kommer att funka med Vista. Den kan du ladda hem och köra under Win XP.
Jag har Windows vista home premium. det finns Windows media player o Windows media center. jag känner nån som har Windows vista bärbar data och hon heter tiia. den är snyggare än Windows XP.
GB:500.

Jag har ny bärbar som levererades med VISTA. Trevligt värre MEN t.ex. mina dyra Adobe-program fungerar inte till 100%.
Är det någon som vet om/hur en dual-boot XP/VISTA skulle fungera?
Det skulle kunna vara ett alternativ till att endast återgå till XP (det skall komma lämpligare BIOS inom kort enligt Acer-supporten)

Flera op system stöds i Vista.
Adobe har lagt ut uppdateringar som stödjer Vista. Adobe Acrobat Reader är ju gratis men om du får samma uppdatering ifall du anväder Acrobat vet jag inte