Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1295 ggr
Lisko
0

Datorn startar om hela tiden

Efter bredbandsinstallation så har min dator börjat uppföra sig väldigt illa. Om jag sitter och skriver eller surfar så fastnar markören och skärmen släcks, om jag då inte skakar musen som en galning så startar den om. Det här händer var 5-10 minut, och det händer även om jag använder musen hela tiden. Irriterande. Jag hittar inte att det har ändrats något i inställningarna, har någon ett tips på vad jag kan göra.

johan
0

Det låter som att du fått en mask typ Blaster eller liknande. Använder du brandvägg?

Jag rekommenderar att du testar datorn så att du inte har något virus eller spyware. Att testa kan du göra gratis hos många leverantörer, t ex Symantec.

Det finns flera gratis program för att skydda mot spyware, t ex Microsoft Defender som finns att ladda ned hos Microsoft.

Om du kör Windows XP Service Pack 2 rekommenderar jag att aktivera brandväggen som skyddar mot de flesta sådana här saker.

Kolla om din bredbandsleverantör har något säkerhetspaket där brandvägg, antivirus och spamfilter ingår. Dessa brukar vara ganska bra och då får du all support från ett ställe.

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag har råkat ut för det problemet både på grund av mask och trasiga internminnen. Minns jag rätt var det någon som sa att en överhettad dator kan bete sig ungefär så också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Saber
0

Kan också vara så att du får för lite ström till datorn. (Använder modemet samma elutag?)

Lisko
0

Åh, tack för hjälpen, eftersom jag har brandvägg och virusprogram så prövade jag råd #3. Dvs jag flyttade datorsladden till ett annat uttag och det hela löste sig så lätt. Nu har den slutat att starta om. Tack Saber!