Google Earth - bättre svenska bilder
Google har släppt en ny version av Google Earth där bilder över Sverige har fått mycket bättre upplösning.
>> Google Earth
Mvh // Johan
Det är efterlängtat. Då kanske det går att se sommarstället mer än som en grön sörja. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
#1, Nix det är fortfarande en grön sörja =)
Jag märkte inte någon skillnad överhuvudtaget. Det är exakt samma bilder som tidigare där jag tittade (tex barkarby flygfält).
Måste jag ställa in någonstans att jag vill använda de nya kartora?
Tom

Upplösningen har väl inte med själva programvaran - "frontändan" att göra, utan beror väl på upplösningen hos databasens bilder.
Ja, jag tycker också att det borde vara så. Hela databasen ligger ju i cyberrymden, inte i den lokala datorn.
Tom

Numera finns det även en koppling mellan Picasa och Google Earth. Man kan koppla ihop ett foto med en geografisk position. Lysande!!!
Oskar
Det jag läste om nya Google Earth är att det var bättre upplösning med flygfoton över Stockholm. De tog Globen som exempel. Jag har inte testat själv ännu.
Mvh // Johan
Jag läste någonstans att det fanns tre gånger så många kartor nu. Tror jag.
Vänliga hälsningar
Niklas

Saxat från Google Earth Community:
On June 8th, we updated all historical Digital Globe data along with a few other insets. Trying to enumerate everything updated is impossible, but now >33% of the world population rooftops are covered by <1m/pixel resolution data.
On June 11th, we updated the vector layers, re-arranging them, adding business listings for France, Italy, Germany, and Spain. In addition, National Geographic added North America, and the Google Earth Community was updated.
On June 12th, we announced Google Earth 4 Beta for Windows/Mac/Linux. Also, Google Sketchup for Mac and an update for Windows that supports exporting textured 3D geometry to 3Dwarehouse and Google Earth.

Sketchup är hur coolt som helst. Superenkelt att bygga en modell och placera i Google Earth.
Vi ska kanske köpa en lite bättre veriation, kostar möjligen endel men det är ju roligt att se mammas bil på jobbet och hästarna i hagen osv :D

http://www.idg.se/ArticlePages/200606/17/20060617130931_PFA/20060617130931_PFA.dbp.asp
Gillar detta: "Dock så har Google, precis som för många andra länder, tagit bort de hemligheter de kände till…"
Knappast en hemlighet om ett företag som Google känner till det. :)
Oskar
Jo det är lite lustigt att de tar bert de "hemliga" atomanläggningarna. Hur "hemliga" är de om alla känner till dem?
Vet ni att om man blundar finns man inte! ;-)
Tom
Nu finns ett plugin till Google earth som tar bilderna från eniro om man tittar på Sverige. Tar någon sekund extra men upplösningen är betydligt mycket bättre.
http://bbs.keyhole.com/ubb/download.php?Number=520850
Tom