Datorn iFokus

Datorn

Etikett: windows
Läst 890 ggr
[michaelalundgren]
0

Spela upp film i Vista?

Jag har problem att spela upp filmer i Windows Vista, har provat med både Mediaplayer och VLC. Någon som vet vad detta kan bero på?

Filmerna fungerar i XP!

johan
0

Det beror på vad du har för codecs installerade. K-Lite Codec Pack brukar många rekommendera. Det innehåller många codecs.

Mvh // Johan

Cavello
0

Jag använder Vista och spelar upp filmer i VLC player, vet inte riktigt vad som är fel för dig.

[michaelalundgren]
0

Det fungerar om jag kör i förminskat fönster, men så fort jag vill ha upp till full strl så hänger sig hela datorn och jag måste starta om :S
Blir så irriterad över att det inte fungerar..

pentsium
0

har inte vista massa DRM saker implenterade, så att datorn bara har en speciell del av ram-minnet att koda upp filmen på. trusted computing var det på tapeten innan vista släpptes..

eller har microsoft fattat att det inte funkade i längden o la inte med det?

annars så prova att instalera k-lite codec paketet o se om det funkar då

[michaelalundgren]
0

Jag har provat att installer k-lite codec, och det hade jag redan innan det jag skrev i #3. Det fungerar i litet fönster, men inte i stort..

Oscar
0

Jag hade problem en gång med ett grafikkort som inte fick tillräckligt med ström. Det blev ungefär som du säger; så fort man skulle köra nåt i helskärm så låste sig hela datorn. Men det är ju skumt om det skulle vara skillnad på Vista o XP i så fall…

[michaelalundgren]
0

#6 Hur gjorde du då?

Jag har provat i våran stationära med XP, och nu i min bärbara med Vista.. :S

Oscar
0

jag köpte ett nätagg som gav mer ström… det blir nog svårt med den bärbara. Det borde ju vara anpassat efter grafikkortet i den bärbara, om du inte har bytt något.

[michaelalundgren]
0

Jag har inte bytt något alls.. Det borde fungera tycker den är ju ny :S

rubbade-runar
0

Har du du den nyaste VLC spelaren?

[michaelalundgren]
0

Det borde väl inte spela ngn roll? Datorn bodde ju iaf inte hänga sig så fort jag försöker ha stora fönster till filmer tycker jag..

Oscar
0

Om den är ny tycker jag du ska ringa supporten. Det kan vara något hårdvarufel.

Kaj
0

Om det nu är att grafikkortet har för lite minne kan du pröva att stänga av Aero i Vista. Gå till skrivbordet och högerklicka. Välj sedan ett tema som inte är Aero. Då tar grafikminnet upp mindre resurser. Du förlorar visserligen de genomskinliga fönstren, möjlighet att se små miniatyrer på alla dina sessioner.

Skulle det funka och du ändå vill ha Aero kan du ju bara växla tema till icke Aero när du vill spela film i fullskärmsläge och därefter växla tillbaka

[michaelalundgren]
0

#13 Jag valde Windows klassik som tema istället, men det fungerade inte heller för att spela filmer i fullt format.. :S

Kaj
0

Har det fungerat någon gång tidigare med Vista? Om Ja kan du försöka med att backa tillbaka till en tidigare återställningspunkt.

Vad har du för minne på ditt grafik kort?

Om inte så är det nog som #12 säger att kontakta supporten för att se om det kanske är något hårdvarufel eller att du har en gammal drivrutin.

Kaj
0

Läste på något forum att man kan få dessa problem ifall video kortet blir för hett. Pröva och känn på kortet och se om det är stekhett.
Om du kan spela upp filmerna direkt när du startat om Vista (och låtit den vila ett tag för att kallna) så borde inte detta vara ditt problem men testa kan du ju alltid.

[michaelalundgren]
0

Jag har aldrig använt Vista tidigare.. Så kan inte svara på detta.

Hur stort måste grafikkortet vara för att klara spela filmerna i fullt format?

Kaj
0

Vet inte. Det borde nog gå med 32 MB men det är iofs i allra minsta laget.

Minst 128 MB helst 256 MB skulle jag rekomendera. Men om det avhjälper ditt fel vet jag inte

[michaelalundgren]
0

64MB har jag i datorn..

johan
0

Jag  har bara 64 mb på jobbet och det fungerar bra.

Mvh // Johan

[michaelalundgren]
0

Ok, hmm.. Undrar vad det kan vara då :S

[michaelalundgren]
0

Nu blir jag riktigt frustrerad. Nu när jag skulle spela upp lite musik och gör det i Media Player, så fungerar det så länge jag håller till i "Biblioteket", men så fort jag vill gå in i "Uppspelning" så hänger sig datorn :S

Varför gör den det, och vad beror det på? Vill ju bara att det ska fungera..

Kaj
0

Ja ditt problerm verkar klart klurigt. Jag skulle pröva att göra en återställning till en ganska tidig version - helst den som kom med installationen ifall nu den finns kvar i valen för återställning.

Om inte detta fungerar är väl en ominstallation värt att pröva.

[michaelalundgren]
0

Jag är inte vän med min dator nu :'(

Jag gjorde en systemåterställning så långt bak som det gick. Och nu frågar den efter ett lösenord. Och jag tror att jag smäller av. Jag har inte haft ngt lösenord på den, och jag har heller inte installerat den själv.

Datorn är köpt på Expert, är installerad av någon där. Datorn heter "Demo". Brukar det finnas något lösenord som det gör till tex. sim-kort som brukar vara 0000 eller 1234, eller är det ngt som den person som installerade datorn har valt?

Om allt bara kunde fungera så skulle ni slippa alla mina jobbiga frågor :P

pentsium
0

tryck f8 under uppstart (innan winows börjar ladda) och gå in i felsäkert läge och logga in på administratörskontot och ändra lösermord på din användare.

[michaelalundgren]
0

Nu har jag precis installerat om datorn, och ska snart lägga in lite filmer osv på den. Musiken går nu iaf att spela i "uppspelnings-läget", så vi får hoppas på det bästa!

[michaelalundgren]
0

Det verkar fortfarande fungera och nu har jag även provat att spela upp film. Så himla kul och skönt :)