Tysta datorer från Dell
Dell har släppt två nya modeller som använder BTX-korten. En av de stora fördelarna med BTX-korten är att det är bättre luftgenomströmning vilket i sin tur innebär att datorerna blir tystare.
Dimension 5100 riktar sig mot hemanvändarena och Dimension 9100 riktar sig mot krävande hemanvändare och det lilla kontoret.
Båda modellerna har vitt designat chassi där kontakter för USB och hörlurar äntligen sitter på ett lättåtkomligt ställe.
>> Läs mer om Dimension 5100
>> Läs mer om Dimension 9100
Vad tycker ni om den nya designen?
Mvh // Johan

Lite svårt att bedöma utifrån den bilden men jag tycker inte att den var så där överdrivet snygg. Bra att dom äntligen överger den svarta färgen tycker jag - synd att dom inte gör det helt och hållet… :)
Mvh // Staffan
Jag tycker att Bang & Olufsen borde göra datorskal. Då skulle vi få datorer som inte ser ut som datorer och som inte stör sin omgivning.
Vänliga hälsningar
Niklas
>> Niklas : Ja det vore härligt med lite verklig design och tanke bakom datorer…. skrämmande hur dåligt det är idag och det som finns så är det neonlysrör och plexiglasluckor, *suck*.
Apple gör inte så pjåkiga datorer dock, i hög grad sladdfria då det mesta utav trådlös teknik är inbyggt. Silver & vitt tycker jag är fint :)
Man skulle kunna göra dem av trä också till exempel. Oljad ek, björk, lönn. Eller glas.
Niklas

Tyvärr är verkar det bara vara Apple som vill lägga ut pengar på design?
PC tillverkarna är helt enkelt sorgliga om man jämnför, t.o.m. kartongerna är designade från apple. PCn hänger fortfarande kvar i tiden då man hade datorn _under_ skrivbordet. Och dom få saker som mus, tangenbord och skärm ser anskrämliga ut, jämnför "Mighty Mouse" med vilken MS eller Logitech mus som helst…
---
Ja, de var helt klart ett steg i rätt riktning. Datorer får gärna vara möbler om de är snygga.
Vänliga hälsningar
Niklas
>> charlie: Japp, konstigt bara att inte pc-tillverkarna vaknat till. Man undrar ju…… Görs mest fjortis-neon-lådor, mer än så är det inte. Mkt sunkiga hemmabyggen.
Ett sätt är ju att bygga bort datorn så mkt det går och bara ha en snygg "terminal" framme bestående av en fin TFT-skärm och trådlöst t-bord + mus i stilren design.
Finns det nån recension eller test av de där nya DELL-datorerna som fokuserar på ljudet? Fick just ett reklamblad från Dell hem och de är ju rätt billiga, framförallt Dimension 5100 verkar vettig. Måste köpa ny dator snart ändå, och med Dell kan man ju avbetala, vilket är bra om man är fattig föräldraledig farsa :)
Jag tycker att det allra viktigaste i nästa generations hemdatorer är just ljudnivån.
Med lite tur kanske man kan få ett recensionsexemplar till datorn.ifokus.se. :)
Mvh // Johan