Bästa RSS-läsaren?
Vilken tycker du är den bästa klienten för att läsa RSS-feeds?
Läser du RSS-feeds?
Mvh // Johan
Jag läser inte RSS-flöden eftersom jag inte har hittat någon läsare där jag kan styra utseendet exakt. Det var ett tag sedan jag letade så det kanske finns nu. Då provade jag bland annat Firefox och någon plugin.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag körde en plugin till Outlook ett tag, men det blev så förvirrande eftersom man läser mail och RSS-flöden på helt olika sätt.
Mail ser man till att läsa allt, medan RSS är det mycket som man inte bryr sig om alls utan att ens öppna. Till slut såg det ut som att jag hade 3000 olästa mail…
Jag har testat lite i Thunderbird, men gillar inte programvaran speciellt mycket.
Annars är det väl SharpReader och Newsgator två populära program. Har för mig att Newsgator ska ha en bra plugin till Outlook 2003.
Hur menar du att du vill styra utseendet exakt?
Mvh // Johan
Jag vill styra färger, teckensnitt, radlängd, radavstånd, position och så vidare. I princip allt man kan styra med stilmallar. Bäst vore om jag kunde göra en asp-sida som hämtar ett angivet RSS-flöde och använder min CSS-fil för presentationen.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har gjort ett Word-dokument som gör exakt det du beskriver. Du kan med andra ord utforma Word-filen precis som du känner för. Det du behöver göra är att märka upp Word-filen med var du vill presentera rubrik, länk, text etc.
Det som jag inte har är att kunna prenumerar på flöden och att Word själv uppdaterar dom, men jag kan öppna vilken RSS-fil som helst från nätet i Word och använda min XML-datavy.
XML i Office 2003 är såååååå coolt!
Det kanske är något du kan vara intresserad av…
Mvh // Johan
Ja, det låter helt klart intressant!
Vänliga hälsningar
Niklas
RSS-stöd borde byggas in smartare i standardapps så som browsers eller mailprogram tycker jag… Apple verkar vara heta på det, synd man inte har en mac :(
Jag använder inte RSS så mkt, så jag nöjer mig med Thunderbirds inbyggda RSS ännu så länge.
Även IE7 kommer ha inbyggt stöd för RSS.
Mvh // Johan
>> johan : Ah, läste det. Har du provat betan ännu? Jag har stora förväntningar på IE7. De har en hel del att hämta in på Firefox och Opera, men hoppas det blir lite mer än bara utseende. Tänker på utökad säkerhet etc.
RSS, flikar/tabs osv. är ju verkligen ett minimum idag för en browser.
Jag har testat den lite grann. Allt stöd för RSS är inte implementera i Beta1, så det enda man får nu är att när man öppnar en RSS-feed i browsern så hart den ett snyggt stylesheet.
Senare så kommer man även kunna prenumera på feeds som jag förstår det. Dessutom så kommer IE själv kunna hitta feeds på sajten om den har vissa namnstandarder. Jämför t ex med hur favicon.ico används för att visa en ikon i adressfältet.
Säkerheten ska ha blivit mycket bättre, men jag har inte satt mig så mycket in i det.
Det jag ser mest framemot är att dom ska stöda CSS2.0 enligt standarden.
Flikar använder jag inte själv speciellt mycket, men det kanske är en vanesak…
Mvh // Johan
Ah, låter spännande. Ser fram emot lite allvarligt browserkrig som gynnar oss slutkunder :)
Angående flikar….. ja det är en vanesak och testar du så är du snart hooked, garanterat =) Jag kör dessutom en plugin som gör att FF gör som Opera, dvs. kommer ihåg exakt vart jag var sist jag stängde ned browsern. Så kan jag lugnt fortsätta på mina 15+ websidor där jag la av senast… :)

Vad är RSS för något?
RSS är en XML-formatering som används ganska flitigt på många webbplatser. Särskilt för webbloggar. Många webbloggsverktyg har funktion för att prenumerera på RSS-flöden.
Vänliga hälsningar
Niklas
Det känns lite som att jag är den enda webgeeken i hela världen som ännu inte fattat storheten med RSS. Jag har testat det några gånger men inte fastnat. Det känns liksom inte som så stor skillnad jämfört med att ha ett gäng bra bokmärken i sin webbläsare som man surfar till…
Men den skillnaden att de uppdaterar sig själv och man kan samla grädden på moset på ett ställe. På så vis tycker jag det skiljer sig från att surfa runt. Tidsbesparande.
RSS och Podcast är väldigt hett, något alla måste använda nu ;) Men ibland blir det lite för mkt hype.
Har inte Internet Explorer kvar möjligheten att prenumerera på hemsidor och få dem markerade med en röd plopp när de har uppdaterats?
Vänliga hälsningar
Niklas