Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1202 ggr
Lisko
2006-04-09 13:27
0

Bredbandshelvete

Jag skaffade bredband för en vecka sedan, Spray ADSL, och det går mycket saktare nu än det gjorde med modem, det tar jättelänge att starta datorn, den får jobba hela tiden, jag kan inte ha uppe två fönster samtidigt osv. Jag vet inte vad jag ska göra, min IBM-Aptiva dator är ju rätt gammal (från 1998) men innan jag köper en ny så lägger jag ut en fråga om någon har ett tips på om jag kan åtgärda det på nått annat sätt. Är det brandväggens fel, är datorn för svag? Den har bara 64 MB RAM, men det står att det finns 71% ledigt diksutrymme.

bjorsa
2006-04-09 16:07
0

Hej lisko antar att du kör windows 95 eller 98 ?du kan ladda hem detta programet http://www.tptest.se/documents/tptest/klient/tp305swe.exe

de är bara att spara ner programet på skrivbordet och sedan klicka igång det och det är ett program som mäter din hastighet på nätet så ta å testa först va du får för resultat ,har du tex 0,5 mbit då bör den ta vissa 0,5 mb/sek för nedladdning men kanske lägre för uppladdning och vid 2 mbit jag då blir de runt 2 mbit sek i nedladdning men kanske bara 0,5 i upladdning

de var från denna sidan jag hämtade tptest programet

http://www.tptest.se/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1306

mvh/bjorsa

Lisko
2006-04-09 19:29
0

Hej och tack för svaret! Jag har gjort testet och skickat in till spray, men de menar att "eftersom jag bor mer än 3000 m från….." så kan jag inte räkna med de 8 Mbit som jag betalar för. Men det ska väl ändå inte gå saktare än med uppringt modem?

bjorsa
2006-04-09 19:57
0

Nä inte skall de gå så sakta jag har 3850 m kabel hem till mig och jag kan inte ha 8 mbit utan har 2 mbit och jag får oxå 2 mbit (telia) vad fick du för resultat på testet ? på tcp och udp både upp och ner vore intressant att se ?

Jag vet att jag som har nästa 4 km kabel inte kan ha 8 mbit för då tappar den kontakten hela tiden kanske är de bättre att få den sänkt till en lägre nivå kan ju vara de som strular ?

mvh/bjorsa

johan
2006-04-09 20:49
0

Att din dator står och jobbar har knappast med bredbandet att göra. Har du kanske installerat Antivirus-program eller så?

Mvh // Johan

modmaker
2006-04-09 22:17
0

Kolla http://www.telia.se/hastighet/ Även om tipsen är riktade mot Telias bredbandskunder så gäller de flesta tipsen anslutningar med ADSL i allmänhet.

Lisko
2006-04-10 17:36
0

Jag gjorde tre test som visade ungefär samma siffror, här är ett av dem.

TCP sänd; 695,92 kbit  mott; 1,94 Mbit / UDP sänd; 728,42 kbit  mott; 2,16 Mbit mottagningshast; 3,24 Mbit

Jag har Sprays säkerhetspaket med brandvägg och antivirus. Men det måste jag väl ha?

modmaker
2006-04-10 17:45
0

Låter som du har en 2Mbit-anslutning eller?Inte 8.  Värdena i TPtest indikerar det iallafall.

Själv bor jag 2,8 km från stationen och mitt modem synkar upp i 8128kbit. Av det får jag runt 7Mbit vid test med tptest.

bjorsa
2006-04-10 19:33
0

#Lisko med dom värderna ( 2 mbit)så skall ju du inte uppleva att de går långsammare än modem (40 ggr snabbare)utan de e nog som johan säger antagligen antivirusprogramet som drar ner datorns kapacitet då du endast har 64mb i ram oxå .

Finns vl inget som säger att du måste ha deras säkerhetspaket jag tex använder bara brandväggen som kommer med xp och sedan har jag ett gratis antivirusprogram och de har ställt in så att de inte scannar oavbrutet men jag är bara en glad amatör :-)

mvh/bjorsa

Susanne
2006-04-11 13:43
0

Nu blir jag konfunderad…menar ni alltså att avståndet mellan stationen och uttaget hemma kan dra ner på hastigheten??? Förvånad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

mans
2006-04-11 14:13
0

Lisko, det låter helt klart som att Sprays säkerhetspaket är lite för modernt för din dator.

Saber
2006-04-11 14:25
0

#9 Ja, avståndet begrensar hur start signal som kan skickas utan att den förlorar någon data. (Typ, någon som kan förklara bättre?). Det är därför det står upp till 24mbit för att de kan inte garantera det om det är längre än 1(2?)km.

modmaker
2006-04-11 14:32
0

Ju längre avstånd desto större risk att data går förlorad på vägen och måste skickas om. Ju mer data som måste skickas om mellan stationen och dig, desto lägre upplevd hastighet får du. Dessutom kan annan utrustning i jacken som telefoner, larm, fax, telefonsvarare störa.

Det går att prova att ta bort ALL utrustning ur jacken hemma utom modemet och sedan göra en reset på modemet. Modemet får då förhandla mot modemet på stationen om vilken hastighet de ska använda utan att det finns annat på ledningen som kan påverka. Då kan man krama ur kanske upp till en halv Mbit extra. Risken är å andra sidan, om någon telefon hemma stör, att modemet istället börjar koppla ner med jämna mellanrum, men det kan vara värt att prova.

Kaj
2006-04-12 14:10
0

Windows knycker en hel del brandbredd i sin grundkonfiguration. Det finns en parameter man kan ändra i registryt som gör att Windows inte tar upp detta. Det rör sig om ca 20% av all bandbredd.

Jag har dessa uppgifter hemma. Skall försöka leta upp dem och återkomma hur man gör.

Kaj
2006-04-13 11:27
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer som utlovat hur du ställer om så att Windows XP inte knycker 20% av din bandbredd. Beskrivningen är från en artikel ur PC För alla och är på svenska. Om du har engelsk version av Windows så förstår du nog ändå hur du skall göra (bara att översätta de svenska termerna till engelska

Zpookey
2006-05-14 21:26
0

Vill inte vara en nagel i ögat men Spray är kassa.
Pratade med en försäljare på OnOff (onoff säljer sprayabb.) och eftersom att de säler Spray så har de anställda lite rabatt….men han var allt annat än nöjd. Han fick t o m timeout när han skulle göra bankärende.

Tyvärr är det så att man får det man betalar för och när det gäller Spray så stämmer det verkligen. Telia må vara dyrare men det funkar oftast…och när det inte funkar så åtgärdas det snabbt. Spray däremot är allt annat än hjälpsamma och är för mig inte värda ett skit.

Att tänka på är också att inte använda Panda antivirus eller Norton internet security då de slöar ner datorn något otroligt….Panda tar t ex nästan 100 mb av internminnet.

En router med inbyggd brandvägg och NOD32 på datorn är att rekommendera.

Och för att återgå till TPtest så låter det definitivt som att du inte har 8Mbit utan bara 2Mbit.
TCP är den faktiska hastigheten som du har och UDP är den teoretiska hastigheten som är möjlig i linan. Eftersom att den ligger så nära 2mbit så borde du betala för 2 mbit och inte 8.