Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 751 ggr
jamtonse
2006-04-06 20:42
0

Datorn startar inte

Hej, Min kompis dator med moderkort AOpen AX64, stannar i uppstarten och det kommer ett litet fönster mitt på skärmen där det står POWER SAVING OFF MODE sedan startar den om??
man kommer i uppstarten till att win xp swe pro börjar laddas sedan kommer det lilla fönstret upp och allt börjar om?? jag kommer inte in vi felsäkert läge för att välja en gammal startpunkt.Så vad har hänt med datorn? då detta lilla fönster bara kommer upp ? och vad kan jag göra?? går det att rädda utan att formatera?

bjorsa
2006-04-07 12:09
0

De e inte så att batteriet till moderkortet är slut/fel ?Jag vet att jag fick sådana fel förr när man hade 8086,286 att batteriet till moderkortet pajade och bios tappade då all info om hd odyl.

mvh/bjorsa

Saber
2006-04-07 12:31
0

Ni råkar inte ha någon USB hårdisk eller usb minne eller likande instoppad i datorn under uppstart? Jag hade nämligen glömt plockat ut mitt USB minne sist jag stänge av datorn och den vägrade starta.

Annars är det nog bara ominstallation av windows som gäller.

jamtonse
2006-04-07 15:01
0

JAG SKA KOLLA OM DET KAN VARA BATTERIET,  DET VAR EN TÄNKT LÖSNING SOM JAG INTE HADE EN ANING OM. TACK FÖR TIPPSEN, JAG SKA RINGA KOMPISEN OCH BE HAN LÅNA ETT BATTERI OCH PROVA ATT STARTA DATORN.

jamtonse
2006-04-07 15:34
0

Nu blev jag fundersam?  den kommer ju förbi Biosen och börjar ju ladda in win xp så du ser bilden med win xp och nertill så är det där det syns att den laddar (det vandrar från vänster till höger små kulor eller något liknande) sedan så efter ett litet tag så kommer det upp ett litet fönster med POWER SAVING OFF MODE ? så kan batterit påverka detta? borde den inte drivas från nät agget? med andra ord ,batteriet borde ju vara förbigånget eftersom den redan laddat in Biosen och börjat ladda win xp?

Zpookey
2006-05-14 21:57
0

POWER SAVING OFF MODE-meddelandet kommer inte i från datorn utan ifrån bildskärmen. Datorn startar alltså om INNAN du får meddelandet. Det har inget med bios att göra…någonstans är där en hårdvarukonflikt men för att vara på den säkra sidan så kan du ladda standardinställningarna från bios. Prova att plocka bort alla saker som inte är nödvändiga för att starta datorn….typ nätverkskort, modem extra hårddiskar etc. Prova även med ett annat grafikkort. Finns där ett integrerat grafikkort på moderkortet så använd det och plocka bort AGP eller PCI-E kortet. Finns där mer än ett minne i datorn? Plocka bort alla utom ett och testa dom ett och ett. Har du kollat byglingarna på hårddiskar och cd/dvd-spelare? Det kan vara så att du satt två enheter som master på samma kabel.

Detta var några tips…det finns fler.

Zpookey
2006-05-14 22:01
0

Tillägg….

Testa med minnena först eftersom att det är lättast.

[slo]
2006-05-15 00:29
0

Tillägg nr 2

Testa med minnena först eftersom det är stört sannolikhet att det är fel på dom.