iPod-problem
Nu har (nästan) det värsta som kan ske skett - min iPod har lagt av! Från att ha fungerat utan problem har den bara dött. Jag har försökt att koppla den till både datorn och att ladda den som vanligt, men det är inget tecken till liv. Den är 3 år gammal och har använts mer eller mindre dagligen så jag funderar på om det kan vara det interna batteriet som är trasigt? Eftersom jag inte får kontakt på något sätt så verkar det i alla fall inte vara disken det är fel på..
Någon som har andra tankar? Går det att laga? Eventuellt ta ut det som är på disken och köpa en ny?

Batteriet har en livslängd på sisådär 3 år om man inte sköter det dvs. låter det ladda ur ordentligt och sedan laddar fullt. Så det låter som om du borde byta batteri på den först.
---

Hur gör man det? Antar att den måste sändas till Apple eller lämnas in på en Apple Store så att de kan sända den vidare?
Borde den inte fungera med ström inkopplad även om det är fel på batteriet?
Mvh // Johan

#3 Nej jag vet inte helt om det är så det fungerar..? Det är möjligt. Jag trodde att strömmen måste gå genom batteriet (den laddar ju normalt sett det medan den är inkopplad till strömuttaget) så att om det är batteriet det är fel på så vill den inte ta emot någon ström whatsoever..
Är jag helt ute och cyklar nu?

Nej du cyklar inte. Generellt kan det vara så att om batteriet är kass så funkar inte heller kabelmatning. Hur det är med just iPod har jag ingen aning om.

#5 Det stämmer.
---
Men går det inte att köpa nya batterier till iPod? Har för mig jag läste det nånstans för ett tag sen…

#7 Jo det verkar så efter att jag har surfat runt lite på Internet.. Någon som vet om det går att göra till första versionen som jag har? Jag förstår bara inte hur jag ska göra det för det går inte att öppna den på något sätt.
Det finns säkert guider någon stans, om man letar lite. Vet inte om det är exakt vad du letar efter, men jag bara googlade och tog andra resultatet eller något.
Det hör inte riktigt till ämnet, men jag känner igen Lunascape, har du varit på Sweclockers tidgare? 

#9 Tack för länken! Konstigt bara att min även har metall runt Firewire-ingången, ingången för hörlurar och ström.. På bilden är det plast där. Får försöka öppna den i alla fall, det ska nog gå på något sätt.
Nej det har jag inte så då finns det två av oss ;-)
#10 inga problem :) Google är din vän, hehe…

Lite mer info: igår obducerade jag min stackars iPod och den ser faktiskt helt fin ut inuti. Batteriet hade en spänninge på 3,94 Volt som är helt normalt så det ser inte ut som om det är det som är problemet. Har i alla fall lämnat den till en kompis som driver en elektronikverkstad så får vi se vad resultatet blir. Jag har ställt in mig på att jag måste köpa en ny så om svaret blir negativt så gör det ingenting.
Det enda jag undrar nu är hur jag ska kunna få ut det som är på disken (under förutsättning att den är ok)? Den är så liten så den kan inte kopplas till en vanlig dator (Mac), men jag vet heller ingen laptop som kan ha två hårddiskar. Någon som vet hur jag ska göra?

#13 Sånt där är det nog bara jag som är intresserad av :)
Ser prydligt och rätt kompakt ut. Man ser ju tydligt vad det är som tar mest plats, batteri och hårddisk.
En nördig fråga:
Står det apple på båda de två största svarta fyrkanterna?

# 14 Du OCH jag ;-)
Nej det står inte Apple på dem..

#15 Hehe, now we're talking… :-)
Men vad står det då? Nu blev jag nyfiken. Har ingen aning vad som finns i en Ipod. Är mest intresserad om det är standardkretsar eller någon äpplesort.
En PS2 är rätt tråkig t.ex. Står SONY på allting inuti…
Nakenbilder på en iPod, får man verkligen visa sånt här? Det är verkligen packat i den där…
#16, öppna en xbox, beroende på vilken version det är står det bara microsoft på en eller två kretsar, om jag inte minns fel 

Haha nu har jag fått igång iPoden igen! *glad* Lämnade den som sagt till en kompis som skulle undersöka den närmare. Mitt under "undersökningen" så slogs den helt plötsligt på och sedan dess har den fungerat! Felet är inte lokaliserat..
Måste dessvärra göra #16 besviken och säga att jag inte fick chans att se vad det står på de båda svarta fyrkanterna (den ena var iaf en musikprocessor med en not som logo). iPoden var ihopsatt när jag fick tillbaka den och jag vågar inte öppna den nu. Men jag lovar att meddela dig om jag måste under locket och titta någongång i framtiden.. ;-)

Det var ju tur den kom igång igen. Låter som glapp någonstans.
Jag får väl leva i ovisshet tills den lägger av nästa gång :-)
ja härligt för dig att den kom igång. jag skulle nog dö utan min Nano… investerade i den och sålde den gamla, hur kan man säga nej till en sån liten skönhet?
är f ö taggad på den med video… underbart till bussfärd m.m!