Nedräkning av tiden på en hemsida
Jag ska göra en klocka till hemsidan som räknar ned tiden fram till examen på gymnasieskolan där jag arbetar. Är det någon som vet koden till det?
Tack!
/Miryame
Det borde väl inte vara allt för svårt. Vilket datum och klockslag sker examen? Hur ska klockan se ut?
Mvh // Johan
Examen är 060610 kl 12.00.
Hade tänkt mig någonting enkelt: bara en upplysning om att nu är det x dagar, x timmar, x minuter och x sekunder till examen.
Kan se om jag kan skaka ihop nåt.. :)
Mvh // Johan
Underbart! Du är en pärla! :)
Här kommer en enkel variant. Om du tittar i koden så kan du enkel själv ändra datum och klockslag samt hur du vill att resultatet ska se ut.
Mvh // Johan
Tack ska du ha!
Jag ska kolla hur det blir och återkommer om jag inte skulle fatta … :)
Tusen tack!
Med all respekt för dina kunskaper Johan, men jag tror att det är någonting fel i koden. Just nu är det nämligen 29 dagar, -1 en timme, 50 minuter och några sekunder till examen …
#7: :) Det låter knepigt.. :)
I raden:
document.getElementById("countdown").innerText = diff.getMonth() + " månader, " +
(diff.getDate()-1) + " dagar, " + (diff.getHours()-1) + " timmar, " +
diff.getMinutes() + " minuter och " + diff.getSeconds() + " sekunder";
kanske man borde ta bort -1 vid getDate och getHours. Räknar den rätt då?
Mvh // Johan

Miryame!
Ett sök med Google på "Countdown code" gav bl.a. denna hit:
www.hashemian.com/tools/javascript-countdown.htm " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.hashemian.com/tools/javascript-countdown.htm
#7 När jag satte dit "+1" blev det rätt, men så upptäckte jag att du hade angett tiden 10.00 istället för 12.00. Och då blir det fel både med +1 och utan någonting och med -1 visar det -1 timme igen, när kl är 13.00 och någonting ska ske kl 14.00.
#8 Den verkar funka bättre.
Tack för hjälpen, båda!
/Miryame