Korkat Microsoft
Varför i hela friden har Microsoft ordnat så att Windows startar om sig själv efter det att viktiga uppdateringar laddats ned? Detta här nu hänt mig tre (3) gånger den senaste månaden. Inte väntar systemet speciellt länge heller - fem minuter och sedan stängs alla öppna program ned (se bifogad bild).
Tänk om man har skrivit en lång text i Notepad utan att spara och måste gå ut med hunden en sväng…
Sanslöst korkat Microsoft.
// staffan
Eller så ställer du in Windows att inte installera uppdatering och starta om automatiskt. :) Du kan välja att själv bestämma när uppdateringar ska installeras.
Mvh // Johan

Jag misstänkte faktiskt att det gick att göra.
Tycker ändå att det är en ovanligt korkad defaultinställning. Innan du vet att den existerar så kan du ju faktiskt ha förlorat någonting riktigt viktigt.
// staffan

Det finns andra defekter också med uppdateringar.
Jag har Internet Explorer som default mail läsare men
efter varje uppdatering så har jag Outlook som default
Men ok även solen har fläckar.
// kari
#2: Jo, fast jag tror default är att installera och starta om 03:00 varje natt, så förhoppningsvis går man inte ut med hunden just då. :)
Mvh // Johan

Okej Johan, Microsoft är bäst på allt -
ber om ursäkt för att jag startade tråden…
#4: Bra. :) Närå.
Själv stör jag mig grymt mycket på att frågan "Vill du starta om nu?" dyker upp var 10 minut trots att jag säger "Nej, jag startar om själv senare".
Mvh // Johan

Jag får alltid upp en dialogruta om att jag har en uppdatering och får då välja att starta om eller fortsätta arbeta. Om jag väljer nej där kan jag fortsätta arbeta och så kommer denna dialog upp igen efter ca 10 minuter. Svarar jag inte på frågan står den kvar i dialogrutan ända tills jag svarar. Alltså min dator startar aldrig om automatiskt utan att jag klicka JA i denna dialogruta

#6,7 Det som är mest enerverande med denna dialog är att muspekaren är positionerad över "starta om" samt att den är vald default.. så sitter man och skriver och tittar på annat, kan man råka trycka 'enter' när den dyker upp…. det är j*vligt dåligt beteende.
---

#8, det är rätt men det har väl med att du konfat din mus att alltid ställa sig på OK rutan i en dialog. Visserligen vill man ju inte ta bort detta bara för uppdateringarnas skull det finns ju många andra dialogrutor som kommer upp där det är bra och enkelt att muspekaren står på OK/JA (dvs den positiva knappen).
I-landsproblem 

#9 Nej jag har inte modifierat min mus så att den automatiskt centreras över default knappar.
---

Detta är ju också en säkerhetsfråga. Självklart vill man starta om datorn så fort updateringarna är färdiga så windows kan ladda om de updaterade start-filerna och göra datorn ett snäpp lättare att leva med. :-)
Jag har dock också samma problem som ni. När windows har updaterat sig själv så kommer den irriterande dialog-rutan upp och jag slänger den så långt ned åt vänster som det går för att kunna ignonera den ifall jag har någonting viktigt för mig.
Det går ju också att schemalägga windows updateringarna så de hämtas en tid då man vet att man inte har någonting för sig på datorn. Men det är ett problem om man, som jag, har stängt av tjänsten 'Task Sheduler' som hanterar schemalagda aktiviteter. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson