C: och D: hårddisk
Har en ACER travelmate och här är en sak jag verkligen inte förstår ;
Det ska vara 80 GB hårddisk i den men det finns två (!) hårddiskar i den, vardera uppdelade på ca 35 GB. Varför är det så?
Och det är bara C: som används - hur kommer jag åt att kunna spara på D: också?
Övergår C: till D: när C: är full, om ni hänger med vad jag menar?
En bärbar, va?
Oftast brukar installationsskivan ligga på den ena partitionen.
Jag formaterar om hela hårddisken och skräddarsyr själv hur jag vill ha den.
Japp, det är en bärbar.
Om jag formaterar om hela hårddisken så försvinner ju rubbet som jag redan har på C:
Betyder det att jag har 35 Gig som jag aldrig kommer att komma åt i D: ? Verkar ju inte riktigt klokt i så fall och måste ju gälla alla nya datorer, eller har jag missuppfattat det?
Lättast att bara blåsa hårddisken. Och visst kan du nyttja din D redan nu. Finns det inget på den kan du komma åt den genom att formatera D:
Vill du låta den ingå i C finns det program för det. De brukar heta något med partition…
Partition Magic
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Intressant!
Kan jag alltså formatera om D: disken (som är helt tom) utan att det berör C: över huvud taget, eller försvinner allt på C: också ?
(korkad fråga men frågar man inget så får man heller aldrig svaret)

Du kan ju spara på D: precis som du sparar på C:
Jag har alltid två partitioner på mina datorer. På C: har jag alla program m.m. och på D: så har jag mina sparade filer.
Varför kanske du undrar… Om det är något som kraschar, så är det oftast C. som ryker och då har jag tur som har mina filer/arbten sparade på D: :-)
Jag har klarat mig ånga gånger på det :-)
Det finns även andra fördelar…
Må så gott
Lotta "Värd på Insidan"
Jag har en hårddisk på 160 gb. Denna har jag delat upp i 20 och 140 gb, C och D.
På C har jag hela Windows, och litet program som webbläsare och antivirus.
På D har jag bilder, musik, filmer, installationsfiler och övriga program.
Kraschar windows eller något struklar installerar jag om C.
D är då orörd med alla bilder osv.
Programmen på D måste jag dock radera och installera om.