Ingen kontakt med skrivaren
Har du kollat så att du inte råkat komma åt "knappen" för USB, så att skrivaren ställt om från trådlös till kabel? På min Canon-skrivare finns det överst till höger i skrivarfönstret två alternativ "LAN" och Wifi". Kolla om du har det alternativet. Tryck i så fall på Wifi och se om det hjälper.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
jag har en PIXMA MG5350
Ja, jag såg det. Jag har en MG7752, så de är lite olika. Kolla i inställningarna om det finns någon inställning för USB respektive Wifi, och se om den inställningen råkat ändras från Wifi till USB. Eftersom felmeddelandet nämner skrivarkabel så verkar det som om den är inställd på det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har nyss klickat o klickat i displayfönstret o inte hittat något om usb resp wifi. Jag ger upp - det är så jobbigt sådant här 😭
Jag får nog kolla i manualen när jag orkar.
Tack ändå!
Du kan ju kolla i inställningarna på skrivaren på datorn också. Om alla andra saker du har anslutna till Wifi funkar så är det inte Wifi:t det är fel på utan måste vara något med skrivaren.
Har själv ingen erfarenhet av att koppla skrivaren via Wifi, så jag kan inte säga hur det fungerar, men du kan ju kolla om skrivaren syns under Settings/Devices eller under Wifi. Den bör ju finnas i listan över vad som är anslutet via Wifi. Kanske har den bara tappat anslutningen.
Kollade på nätverks o delningscenter o allt var inaktiverat, har nu aktiverat dem. Funkade inte. Skrivaren syns under enheter.
Jag får nog ringa datoraffären.
Tack snälla för all hjälp! 🌺
Hjälpte grannen med detta. Det är en procedur som behövs. Fick hjälp via skrivarleverantörens hemsida. Men orsaken då var att grannen bytt router, den som skrivaren kommunicerar via. Annars var det o hålla in OnLine knappen på skrivaren länge tills den började blinka. Då fick dator<->skrivare kontakt igen.
Har ingen onlineknapp på denna. Vi fick ny router förra veckan.

Har du bytt router?
Oavsett kolla så du har fått en uppkoppling mellan skrivaren och routern och att skrivaren fått en IP adress.
Nu vet jag inte hur man på denna skrivare kopplar upp sig trådlöst men antingen är det via en WPS funktion som själv hämtar hem och konfigurerar SSID och lösenord eller så gör man det på skrivaren genom att via WIFI söka efter enheter. Där skall skrivaren då hitta din router och när du klickar på att ansluta dit skall du på skrivaren ange SSID (användarnamn) och ett lösenord - dessa uppgifter har du på din router - oftast på undersidan men ibland på papper eller ett litet kort som kom med routern.
Om du själv byter lösnenord och SSID på din router måste du så klart göra om proceduren och då för alla dina trådlösa enheter inte bara skrivaren.
#9 Ja, ny router. Jag har kollat på skrivaren men blir inte klok på det.
Tack ändå för hjälpen!
Nä. Du måste gå online till skrivarfabrikantens FAQ och läsa hur man ska göra när det blir problem efter router-byte. Som sagt, det är en procedur men inte så komplex.
#11 Jag tittade på det men orkade inte riktigt med det. Har beställt någon nu som ska komma hem o titta.
Tack för hjälpen!

Det är nog inget fel på skrivaren.
Om du bytt router har du förmodligen fel ip adress i skrivaren till routern men definitivt fel SSID och lösenord.
Du måste alltså göra om kopplingen mellan skrivaren och routern så som du gjorde med den gamla routern. Jag beskrev ovan hur man normalt går tillväga antingen via en wps funktion om sådan finns eller via manuell konfigurering.
Antar att du fick göra samma med din mobiltelefon för att den skulle fungera igen efter router bytet.
Kaj har rätt i det han säger. Ändra IP-adressen för skrivaren till den IP skrivaren har fått tilldelad av routerns DHCP. Har för mig det finns i skrivarinställningar/portar (Windows) eller om du ts tycker det är bökigt avinstallera skrivaren och installera om den.
Eller så går du in i din router och binder skrivarens MAC till den IP-adress som skrivaren hade i din gamla router.
Hjälper som sagt inte att enbart logga in med skrivaren i routern så länge skrivaren inte får samma IP-adress som skrivaren är installerad med första gången.

Om den är trådlöst upp kopplad bör det rimligen vara så att den numer inte hittar den gamla routern. Vid skrivarinställningar (på skrivarens lilla fönster) går man nog till WIFI då och där bör man då se en ny lista med tillgängliga routrar som skrivaren hittat. Välj din nya router som du bör se där på listan. Ange sedan lösenordet till den nya routern så bör du vara igång igen
Kaj, inte alla trådlösa skrivare har inbyggd IP-skannerfunktion, så då måste man manuellt ändra IP i inställningar för skrivaren. Hjälper inte att man är inloggad i routern med nya skrivaren om mjukvaran för skrivaren inte kan skanna av IP-rymden för sista oktetten. Detta ändras i Windows dvs om nya skrivaren inte får samma IP som den tidigare skrivaren hade.
En brist i mjukvara ja visst, men har sett detta fenomen i kontorsskrivare oxå. Därför är det alltid lättast att köra med statisk IP eller styra IP via MAC och DHCP.