Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 562 ggr
papa-bear
1

Windows 10 updates, jovisst, men

det som irriterar är att man får hålla på en stund och återställa och stänga av grejer som man får "tips" om, som jag vet att jag sällan eller aldrig kommer att använda.

[VSK]
1

Kan bara hålla med till 100%.

Zepp
1

Haha.. jamenvisst..  jag kör fortfarande W8,1.. men jag har funderat på att köpa en ny W10a.. bara för att få lära mig/brottas med skiten.

Iallafall, så tar det cirka 4-8 timmar att få en ny dator att funka som man vill/avinstallera all skit de bundlat!

Dvs det tar tid att hitta i det nya gränssnittet, sen på det så skall man avinstallera alla idiotiska funktioner, samt installera andra som man vill ha.

Såå.. jag är himla sugen på en W10a.. för jag ägnar gärna en helg åt att grotta ner mig i operativsystem/dess funktioner samt lösningar för att få datorn att funka så som jag vill.

Det är hur som helst roligare än att titta på TV?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
0

Betydligt snabbare att köra clean install än att rensa en köpedator för att bli av med allt tredjeparts… Beror väl iofs på märke till märke.

Zepp
0

Prexis  så är det förmodligen.. men jag köper numera bara bra köp.. inga egna konfigurationer.. utan bara rätt över disk, färdigkonfigurerat!

Sen så.. du får gärna förklara det där med Clean Install.. jag har lixom alldrig fått det alternativet.. eller så har jag missat det?

Aså, när man förr i tiden specade sin egen dator och fick diskar med så var det lixom alldrig några problem.

[VSK]
0

Clean install = installera om OS själv, från scratch mao. Tar kanske 20-30 min med en ny modern dator (om man har färdiggjort installationsmediat). 

En bärbar dator för 3500 kr ny lär ta lite längre tid på sig.

Zepp
1

Prexis.. då med andra ord, jag köper färdigkonfigurerat över disk numera oså får man brottas med allt de bundlat.. för att hålla ner priset?

Dvs det de skickar med får betraktas som reklam!

Nemas problemas i mitt fall, jag gillar prisbilden och så roar det mig att brottas med allt de bundlat!

Och så missar jag senaste avsnittet av Idol på TV4.. vilket jag främst ser som en fördel!

[VSK]
2

Vad är Idol för nåt?

papa-bear
1

idol, det är det där som de envisas med att visa på tv4 hela höstarna, där de säger att de söker något unikt i artistväg, men när vinnaren får ställa sig i studion och spela in, är resultatet likadant som de senaste 5-6 åren, om det beror på att det är samma produktionsteam, sony-bmg, det vet jag inte, men de som kommer tvåa är nog glada, de är fria att skapa sin egen musik, tänk amanda jenssen. och nu kommer ett annat barnprogram att börja visas, gladiatorerna.

[VSK]
1

Ska tillägga att Windows 10 har en funktion för återställning man kan göra istället för att installera om (clean install) men den funktionen tar evigheter (flera timmar) men beror så klart på hårdvara och mjukvara.

Där ser man. 

Gällande TV4, oavsett kanal, så är det alldeles för mkt reklam, även om det är betalkanal. TV4 är mer eller mindre nåt som sällan nyttjas från min sida (vissa undantag finns).