Less på datorns hastighet......
Det kanske är dags att läsa igenom den här sajten…. det ser ut att finnas intressant information och tips. Själv har jag ledsnat på min dator,helt plötsligt blir resultatet omkring 200.000 igenomscannade filer mot tidigare 40-50.000 tusen när jag gör en fullständig datorkontroll med F-secure ,det gör jag ofta.Och inte har jag mer program utöver än vad datorn behöver för att fungera heller. Allt började när den nya hårddisken sattes i,men jag kanske inte kan skylla på det heller. Min man laddade in ett program något med ordet clone i (kommer ej ihåg just nu vad det heter(eftersom jag inte sitter vid min egen dator) som "speglade" över innehållet från min gamla hårddisk,som han uttrycker det. Det där begriper jag inte,huvudsaken det fungerar.
Detta gör min dator väldigt långsam och jag blir less,eftersom jag har min släktforskning på datorn. Jag föreslog att han skulle göra om allt från grunden. Han är kunnig och duktig på datorer och andra tekniska prylar, han är inte överens med mig att det måste vara något som inte stämmer angående ovanstående siffror eller så är det jag som är dum. Men det gäller att vilja hjälpa en också. Ändå har antalet genomsökta filer ökat på endast ett fåtal dagar.
Angående fil-antalet, beror det nog på att den söker igenom alla filer på både din och den andra datorn eftersom hårddiskarna är länkade. :-)
Om du kan ta reda på det fullständiga namnet på programet så kan jag kanske hjälpa dig lite mer eller komma med allternativa förslag på hur man kan länka hårddiskar enklare och snabbare.
- Jim
Edit:
Förlåt, jag kanske läste igenom ditt inlägg lite för fort. Det är så att hårddisken sitter i den datorn du brukar använda när det går segt och fil-antalet ökas? Eller sitter hårddisken i en annan dator, men är länkad till din? :-)
Att fil-antalet ökas, kan bero på många saker. De mest vanliga är ju att det skapas otroligt många temporära system- och program-filer. Heller får man inte glömma cookies och temporära internet-filer. Dessa kan du rensa bort om du kör en diskrensning genom att högerklicka på den primära partitionen och välja 'Diskrensning'.
Det kan ju även vara så, att han har lagt in ett backup-program som gör kopior utav alla filer på hårddisken titt som tätt. Det skulle ju även göra att datorn går långsamt.
Det är vad jag kan komma med just nu. Men det skulle vara enklare om man visste villket program han hade lagt in eftersom det verkar vara efter det som datorn började gå långsamt och fil-antalet ökar.
- Jim
#1 "Det kan ju även vara så, att han har lagt in ett backup-program ……… det här ska jag be min man kolla detta om det har gjorts en massa backuppar. tyckte mig även se en massa "backup…….." vid genomscanningen. Jodå, jag är inne och gör diskrensningar emellanåt.
Han satt och gick igenom min dator i går kväll,men si och så är det sade han… men det förklarar inte varför antalet genomsökta filer ökar onormalt mycket på endast någon vecka - har förklarat för honom när jag söker igenom datorn så gör jag alltid en fullständig datorkontroll från början till slut.
Han stängde även nästan alla program,kryssade för messenger och F-secure som kommer upp när datorn har kommit igång. Resten får jag trycka fram på ikonerna,men det gör jag annars också. Datorn går nu i alla fall snabbare än förut.Jag har den gamla och nya hårddisken i,men de är ej ihopkopplade nu.
Han använde DriveClone Pro för att "spegla" över från den gamla hårddisken till den nya samt Jvc 16 PowerTools för att rensa registren … den versonen måste man köpa efter visst antal dagar för att kunna använda den. Fast registerrensingen släpper han inte mig på……
Han tycker jag ska köpa en ny dator och så blir det väl,den här har några år på nacken…. Tack Krycke för länkarna och naturligtvis tack även till Jim
Har ni provat ta bort DriveClone? Jag är rätt säker på att det hjälper.
Det är ganska onödigt att göra backup av alla filer, om man inte misstänker en kommande hårddisk-crash. :-)
- Jim
Nej det har vi inte provat,ja tänk om det är den som är boven,men hårddiskarna är ju inte sammankopplade,men det kanske kan "Klona " av sig flera gånger ändå. Han får väl ta och titta på förslagen,ja, den där DriveClone behövs ju egentligen inte nu antar jag,skulle man behöva den igen så går det alltid installera den. Förresten,så kan ju jag avinstallera clonen själv.Blir det inte bättre så blir det som nedan skrivet.
Men det kan ju också vara att det behövs en ny dator med bättre processor, säger den som inte vet men tror,men då får han bjuda på den isåfall. 
En annan sak,värst vad mycket tracking cookies eller hur det stavas,som jag fått in på datorn sedan jag fick hårddisken bytt.förutom jag gör helscanning rätt så ofta,(även om jag vet att det dyker upp en varning om det är fara och färde på gång,kör jag även spionprogrammet (F-secure) mellan varven och jag har fått avlägsna ett flertal "spioner" varje gång.Helt otroligt.Har aldrig varit med om något slikt. Det är bättre på kvällarna,då är det lugnt. Är det någon fler som har sådana problem.Det är ju bara att plocka bort,men känns oehagligt.
Tracking cookies behöver du inte vara orolig för, det är egentligen bara namnet som är skrämmande. Om vi säger att du ska söka på ordet Bilar på google.com, läggs din sökning i en cookie på datorn, villket då är en tracking-cookie. Det kan även vara om du trycker på en länk på en hemsida, som skapar en cookie om att du har besökt just den länken.
En tracking-cookie kan ha många olika funktioner. Men oftast är dom till för att komma ihåg vad just du har sökt på eller haft för dig på en hemsida, för att kunna kartlägga dina vanor på internet. Det är helt ofarligt. :-)
Jag tycker det är svårt att förklara kakor. Jag äter dom helst. Kanske någon annan är bättre lärare än mig som har tid att förklara? :-)
Vad har du för dator nu? Om du enbart använder datorn till att surfa och titta e-mail, skulle jag säga att det räcker med en 1,4 GHz och 512 Mb RAM datior. Det är iaf minimum vad jag tidigare har klarat mig med utan att det ska gå segt. :-)
- Jim
Förlåt att jag inte svarat förrän nu. Men då är jag lugn angåen dom där cookie isarna,hade visserligen ett hum förut om vad det var och dess funktion,men det är sant att namnet är skrämmande,det känns som någon har hackat sig in i datorn.
De kommer numera upp när jag scannar igenom med F-secure och hamnar under spionprogram,men det är som sagt var bara att rensa bort.Men under C:\Documents and Settings\Default User samlas inga sådana kakor längre under den tillhörande mappen,(plockade alltid bort kakorna på det stället förut),så de fångas väl upp av secure istället av någon anledning.
Jodå jag surfar mest på Genline och Svar med datorn,samt släktforskar.Det kan bli några andra sidor som jag har nytta av också. Foton,filmsnuttar,musik om jag vill det osv. Jag tror min är något större. Den verkar gå acceptabelt nu,så jag kanske får klara mig ett tag till.
Kakor är gott ibland, dom där amerikanska cookiesarna med chokladbitar i, duger med euroshoppermärket.
Det blev en ny dator från Dell,en Inspiron 530 Intel Core 2 Duo med Windows Vista Home Premium* installerat samt minnen på olika håll och kanter,så jag bör klara mig. Den plockades ihop efter min mans önskemål = mina också - han vet ju mer än jag.
Då var vissa program redan installerade när jag fick den. t.ex.Vista*,Works - vilket vi bytt ut till Officepaketet,MCFEE Secury Center,Roxo Creator DE - äntligen klarar jag av att föra över t.ex. kort till CD eller Bränna till en DVD
Jag hade ju F-secure tidigare men beslöt att prova MCFEE ett år till efter att "provet" gått ut.Fick erbjudande om bra prenumerationspris och köpte det. Vänta med att ladda hem tills jag kommer hem sade min gube -ok tänkte jag - jag kan ladda hem själv och nog fixa inställningarna också - jag väntar.
Happ, när han skulle hämta hem det jag beställt(ladda ner det) så hittade vi inte igen min sida på min beställning på MCFEE hemsida och fy så krångligt och bökigt det var. Nästa dag hittade jag en länk som jag sparat och kom in direkt på det jag beställt(angav lösenord och användarnamn först)och laddade ner det själv och inte behövdes det göras om några inställningar.