Önskemål
Skulle någon ha lust att skriva o förklara lite mer om hur det här med RSS fungerar och hur man kan använda det till sin fördel?
Du kan få en kortfattade version här, så kan jag kanske skriva en mer ingående artikel om det senare.
RSS är i grund och botten ett mer eller mindra standardiserat format för att sprida information. Det används framför allt av olika sajter, tidningar och bloggar för att man ska kunna prenumerera på innehållet på sajterna.
För att dra nytta av RSS-feeden (ung. flöde) så behöver man ett program som kan sammanställa de RSS-feeds som du prenumererar på. Det finns mängder av sådana program. Nu för tiden kan även Internet Explorer 7.0 och Firefox läsa RSS-feeds. Nästa version av Outlook kommer ha stöd för det och det finns även flera fristående program som kan hantera detta. Slutligen finns det en uppsjö av webbaserade lösningar för det, t ex reader.google.com.
Det fina med RSS är att man kan samla allt informationsflöde på ett ställe. Du slipper besöka 25 olika sajter för att se om det hänt något.
RSS kan innehålla i princip vad som helst. Vanligtvis är det kortare texter, t ex rubrik och ingress till artikeln, men det kan även vara hela artiklar, bilder, ljud eller video.
Apple har tagit RSS till helt nya spännande nivåer genom att göra det så underbart enkelt att automatiskt få uppdateringar till vänners fotoalbum eller nya "podcasts" som automatiskt laddas ned till iTunes. Detta kommer vi även se mer av i Windows Vista och Office 2007.
Mvh // Johan
Ah, tackar! Har prescis laddat ner ett program som heter Awasu. Ingen aning om det är bra eller dåligt… men än så länge funkar det! Har lagt till tre egna "channels" så jag börjar få kläm på det!
Jag såg framför mig att det gick att få newsfeeds direkt på skrivbordet. Men det kanske det gör med nåt annat program? Det här blir mer bara som en egen browser…
#2: På macen finns det Widgets för det. I Windows Vista kommer du kunna få det på skrivbordet med Gadgets.
Om du kör Google Desktop Search kan du använda deras Sidebar och ha RSS-feeds där.
Mvh // Johan

I nästa version av Word kan man även skapa word dokumentet som en RSS källa och publicera till en web.

I nästa version av Word kan man även skapa word dokumentet som en RSS källa och publicera till en web.