Trojan?
Tja! Har precis skaffat ny dator med Norton Security installerat (som säger att min dator är säker). Får upp en ruta där det står 'Meddelande om upphörande av tjänst' som ser en aning suspekt ut. I aktivitetshanteraren heter den abSunset. Efter att ha googlat har jag fått upp varningar om detta kan vara en trojan. Genomsökte då filen specifikt med Norton, inga hot enligt dem. Installerade då Malwarebytes och skannade samma fil, samt fullständig genomsökning av datorn, inga hot där med. Borde jag lita på detta eller kan det vara ett virus/en trojan som är så nyskapad att dessa program inte kan upptäcka den ännu?

Hej,
Det verkar vara skräpprogram från Acer, harmlöst men onödigt. Här finns information om avinstallering:
https://support.cloud.acer.com/SWE/Home/Index/4?FaqDID=400032-Win-SWE
Måste säga att de lyckats få det att se ut som malware 🙂.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Tack!
Jag lyckades avinstallera delar av Acer Portal och programmet försvann från aktivitetshanteraren men filen abSunset fanns kvar i mappen. Jag lyckades inte radera denna då det krävdes behörighet från SYSTEM. Jag var tvungen att avsluta för dagen och när jag nästa gång startade datorn kunde jag inte hitta filen. Någon som har en aning?

Det kan vara så att filen hölls igång av någon process och att det krävdes en omstart av datorn för att den skulle kunn ats bort. Jag tror det är lugnt