Metod för säkerhetskopiering
Köpte idag en 320gb extern HD. Har redan laddat över mina digitalfoton och musik. Tänkte nu säkerhetskopiera alla program. Skall jag gå in på den här datorn-->hårdisk-->och kopiera önskvärt innehåll eller finns det något smidigare/mer systematiskt sätt, t.ex. genom kontrollpanelen?

Om du har Windows Vista har du en backupfunktion som du kan koppla på som ger dig möjlighet att kopiera valda delar till din nya disk. Den kan du även styra så den kör backupen på valda tidpunkter till din nya disk.
Om du har windows Xp finns även där ett backupprogram som du kan skapa en profil med där du anger vilka filer som skall backas upp. Den kan även scheduleras att köras t ex varje vecka eller vad du vill.
Nya hårddiskar brukar även ha ett eget backupprogram som följer med. Då brukar det bara vara att trycka på en backup-knapp på hårddisken så backas ditt data upp till denna nya disk. hur man konfigurerar den med vilka filer som skall tas med vet jag inte för det brukar vara olika för varje disk-leverantör
Jag tror till och med att backupprogrammet i Vista ska vara riktigt bra. Har aldrig provat själv, men det verkar faktiskt vara något som alla som skrivit om det har tyckt var enkelt och bra.
I OneCare 2.0 ingår också backup-program, men OneCare kostar ju en slant.
Jag skulle vilja ha ett backupprogram som bara tar backup på filerna utan att packa ihop dom. Det är så omständigt att behöva läsa in en hel backup bara för att man vill komma åt någon enstaka fil.
Mvh // Johan
Tack för tipsen. Har dessvärre windows XP.
Köpte en Iomega och det medföljde ingen CD skiva.
Det går att göra back up via Norton Internet security, har hittills tvivlat på detta då jag trott att bilder och musik som jag redan kopierat över kommer att kopieras ännu en gång. Det skulle vara bra om programmet som gör backup känner av vilka filer som redan är säkerhetskopierade och endast kopierar nya filer som installerats på datorn sedan dess.
#3: Man brukar kunna ställa in att antingen göra en full backup eller en inkrementiell backup. Det senare tar bara filer som ändrats eller lagts till.
En bra variant kan ju vara att kör en full backup en gång i veckan och sedan en inkrmentiell varje natt t ex.
// Johan
Mvh // Johan

Som sagt Windows XP har ett backup program som följer med där du även kan göra inkrementiella backuper. Du kan även som sagt styra detta på tidpunkter så behöver du inte bry dig utan backupen drar igång då du sagt att den skall göra det.
Tips är väl att ta en full backup med jämna mellanrum t ex 1 gång per vecka eller månad och däremellan skapa ett inkrementiellt jobb som bara tar med förändrade filer.
Windows XPs backup program hittar du under Start, Alla program, Tillbehör, Systemverktyg och väljer sedan Säkerhetskopiering. Den har en inbyggd guide som tar dig igenom hela förfarandet.
Tack för tipsen
Jag har nu startat säkerhetskopieringen och den skall ta 9 timmar för vad programmet kallar 130Gb (jag har dock endast 90gb på datorn så jag fattar inte varför det beräknas till 130 av programmet).
Vi får väl se, jag är något skeptisk till om detta verkligen är bättre än att själv manuellt säkerhetskopiera de filer som är viktiga t.ex. digitalbilder, musik etc. Men just nu rullar programmet i vilket fall.
#6: Fördelen är väl att du kan schemalägga det så det sker automatiskt.
Mvh // Johan