Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1365 ggr
speeder5
0

onormalt pipande vid start

tja, jag undrade lite om det är någon här som vet vad dessa eventuella "varnings-signaler" står för, eller vad dom igentligen är.

det började för ca 2 veckor sedan, jag hade igång datorn och fick en blue-screen. och sedan när jag startade datorn igen, så märkte jag att den pep en extra gång, ett normalt "högt pip" och ett annat "lägre pip".

sedan efter ytterligare några dagar så fick ajg ytterligare en blue-screen, och sen när jag startade datorn igen, så va där ytterligare ett pipande, fast nu va det "högt pip", "högt pip", "lägre pip".

efter ytterligare några dagar fick jag ytterligare en blue-screen, och då ändrades pipandena lite, till: "högt pip", "lägre pip", "högt pip".

och nu i helgen fick jag den senaste blue-screenen, och då ändrades det och tillkom ytterligare en pipning: "högt pip", "kort skarpt pip", "högt pip", "lägre pip".

jag börjar nu misstänka något reält skumt, även om jag inte märkt något än, annat än mycket konstiga pipanden vid start av datorn.

med detta måste jag också informera om att jag har en massa "frysningar" där till, misstänker starkt hårdvaru-fel, men kan inte riktigt identifiera vilken enhet som skapar dessa problem. men frysningarna och BS tycks inte hänga ihop mer än det att jag tror att frysningarna påverkat mjukvara som då fel-funktionerat.
misstänker att frysningarna är pga de 2 nya SLI-grafikkorten som jag installerade någon vecka innan frysningarna började, frysningarna började ca 2 veckor innan blå-skärmarna.

jag håller för tillfället på med att identifiera vilken komponent som blivit skadad, och på vilket sätt, då jag kan garantera att allt jag har hanterat har varit med respekt och rekomenderade skydd, typ ESD-kit o sånt. men börjar misstänka att det kan vara presis vad som hellst annat än grafikkorten, kommer få detta konfirmerat senare då jag kan använda ett helt annat grafikkort.

ursäktar om det är ett långt inlägg, men det är också många frågor jag skulle behöva lite hjälp med.

Ola007
0

Hade nåt liknande problem för ett tag sen, det där pipande ljudet. Då var det fläkten som gått så datorn blev överhettad. kanske kan vara något sånt som hänt

speeder5
0

nej, alla fläktarna funkar som dom ska, det kan jag garantera.

kanske inte uttryckte mig tillräckligt klart på punkten om vart pipandet kommer in.

det är ett mekaniskt pipande som sker vid presis det normala tillfället då BIOSet faktiskt ska ge ifrån sig ett pipande vid uppstart. bara att det låter så pass anorlunda att jag börjar misstänka BIOS-fel.
speciellt efter incidenten med paralellports-felet, som jag skrivit om tidigare, och att man va tvungen att aktivera skrivar-porten för att bli av med problemet, konstigt då man tycker att det inte ska vara några fel-rapporter alls om en sak som inte ens är aktivera

pentsium
0

pipen som kommer från pc-speakern är för at meddela vad det är fel med, och dom består av ett antal korta pip som ibland följs efter av några långa pip.

räkna hur många korta och långa pip det är så kan man kolla upp var det är fel med, antingen i instruktionsboken till moderkortet och om du inte har den kvar så får du söka på google eller någon annan trevlig sökmotor.

Shilo
0

RAM-minnet sitter löst, eller har dålig kontakt, eller är trasigt..

Ta ut det, gör rent, eller prova med kompisens minne, sätt i…

speeder5
0

jag tror mer på vad pentsium sa. det tycks stämma. MEN, jag har verkligen lus-läst manualen, och hittar inget alls om några pipanden. och anledningen till att jag är här, ja det är för att jag inte hittade något på nätet. jag vänder mig typ bara hit vid dom tillfällen jag inte kan lista ut det eller hitta det på nätet, men jag misstänker att jag är lagd med en förbannelse, då alla förutom jag hittar det direkt.

och sen skrev jag ganska exakt hur pipandena kom, både ordnings-följd och så nära det går med text att beskriva hur dom låter.

pentsium
0

på denna sidan kan man ta reda på vad alla pip betyder. välj bara vad för bios du har så kan du kolla där.

du ser vad du har för något bios på första bilden du ser när du startar datorn.

http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/index.htm