Datorn iFokus

Datorn

Läst 515 ggr
Millamilla63
0

Hårddisk i RAW Hjälp

Min systemåterställda hårddisk har blivit Raw istället för ntfs.
Vad gör jag för att ändra på detta?? Finns det nåt gratis program som fixar detta o går det ens att fixa??? Har inte råd med en massa program som kostar skjortan. Har kopplat in hd i docknings station och där står det Raw. Jag vill ju få sparat alla mina grejer som finns på hd.
Tack på förhand.

Kaj
0

sök på "partion magic" program. finns flera gratis. några av dom har en recovery på förlorade partitioner

Millamilla63
0

Hittar bara dom som man får betala för för att spara filerna, tyvärr

Niklas
1

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

Annars kanske något på den här listan fungerar.

» 10 Best Free Disk Partition Software Tools (Oct. 2020)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2020-10-23 15:13 av Niklas
Millamilla63
3

Tack för era tips o råd. Programmet Recuva löste mitt problem, nu är alla mina filer räddade.

MVH// Millamilla63

Trevlig helg o glöm INTE att ändra klockan :-)

Zepp
0

Glad att du fixat det.. men jag är hur som helst frustrerad av att vi måste gå upp klockan 2 på natten, för att ställa om klockor samt ställa in utemöblerna!
Iallafall micklat med Partions program, det är en lisa för själen att slippa dessa, att slippa behöva använda dessa! De funkar om man inte bär sig dumt åt!
Recuva är jag oxå bekant med.. speciellt när någon gjort något på jobbet, ju dummare man varit ju mindre hjälper det!

Hur som helst, kör din backup, på väl valda filer på USB sticka eller i molnet, helst bägge!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Millamilla63
0

#6: Tack. Kör med extern hd då d rör sig om ett gäng TB. Fy fan va skit d lagras på en hd. Jag e jätteglad att d lyckades.

Gå upp mitt i natten o flytta klockor e väl inget, tänk på att istället leta reda på dom klockor som e självgående, dom kan ju va vart fasen som helst ;-)

Jag höll på med partionering för 20 årsen, men har glömt bort totalt hur man gör, har du nåt tips med nåt enkelt program som funkar o gärna nån video med steg för steg, så kanske minnet kommer tebax. Minns inte alls va jag hade för program då. Kan ha kört Hiren´s Boot el MiniPE men bara kanske, haha.

Japp Recuva gillar jag numera, testade även Puran o den va oxå bra, den la allt i mappar så man lätt hitta men Recuva hitta mera. Jippi :-)

Zepp
0

#7:
Har ett teflonminne.. men jag kan iallafall sätta 50 öre på att det var Minitol Partion Wizard jag använde både hemma och på jobbet för att klona diskar!

https://www.partitionwizard.com/

På mina HD lagras nästan inget alls, iomed att det lagras i molnet!

Dvs hur ofta gör du rent dina diskar, hur ofta städar du ditt hem?
Jag städar inte mitt hem särskildt ofta, men jag städar min dator varje dag, dvs jag använder CCleaner!

https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

Emellanåt kör jag även;

https://www.glarysoft.com/glary-utilities/

Millamilla63
0

Jag städar mitt hem rätt ofta faktiskt o datorerna kör jag oxå med ccleaner sen måååånga år, men den tar inte bort mycke egentligen alls.
Hur noga du än rensar så finns skiten kvar på hd`n. Miljarder med onödiga saker som du inte ens visste fanns finns kvar trots nogrann städning.

Så d funkar som att städa hemma där d mesta hamnar i dammsugaren, mycke mycke mer skit än man tror man har :-) Bara att tömma dammsugar påsen o se hur d ser ut. Samma sak med hårddiskar.

Zepp
0

#9:
Prexis, Ccleaner och Glarysoft funkar som dammsugaren, de tar bort det enklaste böset!
Sen så är det som du gör.. lägga sig på knä och handskura varje vrå och skrymsle!