Datorn iFokus

Datorn

Läst 797 ggr
Condor
0

Nån datorexpert som vet?

Undrar vad det beror på. Min sambo och jag har var sin Asus notebook och vi har samma problem, ända sen vi har datorerna.

Ibland när man stänger locket så att datorn ska gå i standby, så fortsätter fläkten att gå. När man sen öppnar locket igen förblir datorn svart, dvs, förblir i standby, men fläkten fortsätter att gå. Det enda somn man kan göra är att strypa ner datorn och köra upp den på nytt. Det händer inte varje gång som man stänger locket, men varje gång som fläkten fortsätter att gå stannar den i standby.

Nån som vet och kan förklara vad det beror på och om man kan göra någonting åt det? Enkla förklaringar föredras, för vi är inga experter på datorer.

Niklas
0

Det låter som om det kan vara att den är för varm. Har ni rengjort fläkten på länge?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Condor
0

#1:

Vi har datorerna bara sen ungefär ett år och problemet började ganska tidigt, så det kan inte vara skit i fläkten i 2 datorer på den korta tiden.

Det är ju inget ovanligt att fläkten ibland går på högvarv, för man har ju ständigt uppdateringar av Windows, Antivirusprogram och annat, men det har den aldrig blivit het av. Att fläkten går på högvarv ibland är alltså inget problem. För det mesta stänger den ju av sig om man tar ner locket, men ibland fortsätter den och det är just då som den stannar i standby.

Om man tar ner locket när browsern fortfaraned är öppen förekommer det oftare att den stannar i standby, så jag brukar stänga den före jag tar ner locket, men ibland stannar den i standby även om allt är stängt.

Niklas
0

Jag minns inte om man kan se i Windows hur temperaturen på processorn är. Om du känner till det kanske du kan titta emellanåt och se om den vid något tillfälle blir extra varm.

Condor
0

#3:

Jag har aldrig sett någonting där man ser temperaturen, så jag brukar att känna med handen på undersidan för att se om den är het. Just nu gick fläkten på högvar i ett par minuter igen, så jag kollade task managern för att se om det är några processer igång, som t.ex. uppdateringar, men det var inget speciellt. CPU var på 5 %, arbetsminne på 44 %, Datorn var inte ens varm. Nu medan jag skriver det här är fläkten tyst igen.

Tills nu har den aldrig varit het och det ska en nästan ny dator heller inte bli. Det lustiga är ju att båda datorerna har samma problem. Det är 2 likadana Asus som vi köpte samtidigt. Vi brukar alltid köpa nya datorer av samma sort samtidigt och alltid är det något ett och samma problem som båda datorerna har. Vi har haft Acer, HP och nu prövade vi ut Asus. Det finns inga ordentliga märken längre. För 15 år hade jag en Toshiba och den var jag jättenöjd med, men nuförtiden tillverkar dom bara datorer som är minst 2-3 ggr dyrare än den som jag har nu.

Niklas
0

Okej. Då hade jag faktiskt tagit dem till återförsäljaren. Det låter som ett tillverkningsfel.

Condor
0

#5:

Problemet är, att om man inte kan bevisa det, har man ingen chans. När vi hade våra Acer (kommer inte ihåg vilket problem vi hade med dom) tänkte vi att vi först bara lämnar tillbaka den ena till affären för att reparera den, så att vi inte är utan dator. Dom skickade den till Acer och när den kom tillbaka var det enda som dom hade gjort, att de återställde Windows och allt som vi hade på datorn var försvunnet. Men problemet kvarstod.

Det var tydligen någonting som inte var kompatibel mellan datorn och Windows, enligt snubben i datoraffären. Tillverkaren brukar säga att de inte tar ansvar för det operativa systemet (Windows). Windows kan man heller inte anklaga, för de tar inget ansvar för datorn och sen får man leva med problemet och tänka sig "aldrig mer Acer". Affärens ansvar är begränsad till att de skickar datorn till tillverkaren.

Nuförtiden tänker vi oss "aldrig mer Acer, HP och Asus".

Millamilla63
0

Hej.

Jag kan ha tok fel nu men förr så använde jag ett program som heter Cpu-Z där man kunde kolla hur bla processorn mådde o annat, men jag kan ha fel. Men d kanske inte längre finns o kanske inte heller funkar för ditt problem. Som sagt d va så galet länge sen.

Mvh// Millamilla63

Kaj
0

Ja ladda ner CPU-Z och se vilken temp cpuerna har. Fläkten går ju när datorn är för varm för att kyla ner den.

Condor
0

Problemet med temperaturen hade jag på min gamla dator när den verkligen var gammal. Då kännde man tydligt att den var verkligen het. Men den här nya datorn blir inte ens varm när fläkten går. Därför tror jag knappast att det har en mening att ladda ner ett program för att mäta temperaturen.

Det är egentligen inte fläkten som är problemet, för den stänger ju av sig efter ett par minuter igen, i motsats till den gamla datorn som blev het. Problemet är att den stannar i standby och att jag måste strypa ner den. Fläkten är bara en indikator för mig, för fortsätter fläkten efter att jag stänger locket, vet jag att när jag öppnar locket igen, att den förblir i standby och att jag måste strypa ner den.

Niklas
0

#6: Har inte försäljaren ett ansvar för att de delar (maskin och operativsystem) de säljer fungerar ihop? Ni kan ju bevisa att det inte fungerar som det ska genom att låta felet hända, antingen i butiken eller om ni filmar det hemma.

Condor
0

#10:

Nej, försäljaren har inget ansvar för varken hardware eller software som de säljer. Tillverkaren har ansvar för att datorn fungerar, men tar inget ansvar för det operativa systemet, dvs. Windows.

Problemet är, att om jag säger att det är fel på datorn och tillverkaren säger att det inte är fel på datorn, utan att det måste vara Windows som det är fel på, måste jag bevisa det.

Tillverkaren kan ju inte ta ansvar för Windows, för det kommer ju ständigt nya uppdateringar och när man köper en dator där Windows är installerad är det första som händer att Windows laddar ner alla uppdateringar som kom under tiden som datorn lagrades i affären. Tillverkaren kan säga att datorn fungerade på den tiden som han installerade Windows, men kan inte ta ansvar för alla framtida uppdateringar. Omöjligt att bevisa för tillverkaren att det är fel på datorn.

Man kan förstås stämma tillverkaren och låta göra en bedömning av experter som domstolen bestämmer, men om experterna kommer fram till att det är Windows som det är fel på förlorar man rättegången och måste betala för bedömningen, advokat osv. Det skulle säkert bli 10 ggr dyrare än vad datorn är värd.

johan
0

Vissa program kan förhindra att datorn sätts i standby. Upplever t ex är när dottern inte stänger Sims ordentligt innan hon stänger locket på datorn så fortsätter den bara igång.

Den kan dessutom ibland förhindras att somna, men ännu mer vakna till av att en ansluten USB-mus rörs, trots att locket på datorn är stängt och ingen extern skärm är ansluten.

Mvh // Johan

Condor
0

#12:

Med våra datorer är det tvärtom. De går i standby, men vaknar inte upp när man öppnar locket och låter sig inte väckas av någonting. Det händer inte varje gång som man stänger locket, utan bara när fläkten inte stänger av sig i standby.

Zepp
0

#0: Jag använder Speccy och för övrigt låter jag inte datorn gå i standby, utan stänger av den när jag inte använder den!

https://www.ccleaner.com/speccy/download

Hur som helst, det var Apple som kom på det här med standby, på 70 talet tror jag, det behövs inte mer för datorer i dag startar upp på under en minut!

https://support.microsoft.com/en-us/windows/shut-down-sleep-or-hibernate-your-pc-2941d165-7d0a-a5e8-c5ad-8c972e8e6eff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
1

Du måste nog ändra i inställningar vad som ska ske när du stänger datorns lock. Normalt går den då in i standby men vissa vill ändra det till att datorn stängs av. Man kan välja olika åtgärder själv via inställningar Energialternativ.
Skriv energialternativ i sök.
Ändra de två värdena till vad du vill ha för bildskärm
Klicka sedan på länken till höger med fler energiinställningar
Nu har du mer expertinställningar före hur datorn ska bete sig då du stänger locket och hur strömknappen ska fungera
Går du sedan in på ett energischema via Ändra schema inställningar kan du komma ner på allra minsta expertnivå och ändra hur du vill ha det. Observera att du även kan skapa egna energischeman med olika inställningar som du sedan kan växla mellan

Kaj
1

Om du vill se vilken version av Windows som är installerad på din dator just nu kan du starta en kommandotolk (cmd) med ett administratörskonto och skriva
dism /online /get-intl

svaret ska tala om vilken version ab windows du har
Lite längre ner i svaret ska det stå ungefär så här
Här har jag ett default installationspaket av Windows på engelska med ett svenskt språkpaket

Installed language(s): en-GB
Type : Partially localized language, MUI type.
Fallback Languages en-US
Installed language(s): sv-SE
Type : Partially localized language, MUI type.
Fallback Languages en-US

Condor
0

#15:

Vi har prövat olika inställningar men ingenting har hjälpt. I orginal var den så inställd att den även gick i standby efter ungefär 20 minuter eller så om man inte använde den (dvs. när locket är öppet) och då hade den också problem att vakna upp och reagerade inte på någonting. Därför ställde vi in den att den ska gå i standby först efter en timma, så att man inte ständigt måste strypa ner den.

På min dator har jag en app som visar alla informationer om datorn, men vilken betydelse har det för det här?

Zepp
0

#17: Det är som Kaj säger!
Ställ själv hur datorn/skärmen/energischemat/avstängnisknappen skall fungera!

Iallafall gör man inte det så gör datorn som den vill, tex om din router börjar fråga om datorn är kvar eller om det kommer uppdateringar så vaknar den igen.

Stäng av Standby är mitt råd och om du vill sätt till att datorn stänger av när du stänger locket.

Condor
0

#18:

Som sagt har jag prövat olika inställningar, utan att det har löst problemet och nu har vi gjort en ny iaktagelse på båda datorerna.

När man kör upp datorn kommer rutan fram där man ska skriva sitt lösenord. Om man inte med det samma skriver lösenordet, utan vänter 1-2 minuter blir skärmen svart, som om den vore i standby. Den låter sig inte väckas och man får strypa ner den.

Det här är ett mysterium.

FataMorgana
0

Problemet är att det inte fungerar som det skall. Sen vill vi ju ha datorn i standby så att vi inte måste köra ner och upp den hela tiden.

Zepp
1

#19, #20
Det är hur lätt som helst, det är inget fel på era datorer, stäng bara av Standby!
Det är standby som strular, då låter ni datorn göra som den vill och det gör den!
Oså ett råd som jag även tror Kaj håller med mig om, fixa ett adminkonto med inloggning, dvs som administratörsbefogenhet och sen ett användarkonto utan inloggning!
Dvs ett adminkonto med inloggning.. med administratörsbefogenhet har den enda befogenheten att ändra på systemkritiska filer, medans ett användarkonto utan inloggning bara swischar upp direkt.. utan inloggning.
Oså utifall man är inloggad på användarkontot utan befogenheter så får man upp en ruta som frågar utifall man vill ändra på systemet.. då fyller man i adminkontots lösenord.. dvs man borde veta om man vill ändra och/eller lägga till något till systemet/operativsystemet.
Dagens datorer med SSD vaknar snabbare än du hinner skriva något lösenord, på ett användarkonto utan lösenord!
Standby är en grej som Apple uppfann på 70-talet, det behövs inte längre, iomed att det max tar 15 sekunder att starta en dator i dag från avstängd!

FataMorgana
0

#21: Alltså min dator som är ca 1 år gammal behöver ett par minuter minst för att köra upp. Tills nu har standby fungerat bra på precis alla mina datorer som jag haft och så skulle jag vilja att det fungerar nu också. Vill ju bara kunna lägga ner locket och ta upp det igen utan problem och utan att behöva köra upp och ner min dator hela tiden. Så som det fungerade på mina gamla datorer.

Condor
0

#21:

Zepp, inte alla har en så snabb dator som du. Om din kör upp på 15 sekunder kostade den nog 3-4 ggr mer än våra datorer. Jag testade just ut hur lång tid min dator behöver och den behövde 1 minut och 20 sekunder. Det gick nog betydligt snabbare när den var helt ny och jag inte hade installerat någonting på den ännu, men inte ens då klarade den av det på 15 sekunder.

Men om man vill ha ett ordentligt antivirusprogram tar det på datorns kapacitet och den blir långsammare.

Standby behöver vi om vi ibland måste avbryta det som vi gör med datorn för att vi måste göra något annat. Då vill vi inte varje gång spara upp det som vi håller på med, utan helt bekvämt ta ner locket och öppna det igen när vi fortsätter.

Kaj
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Du måste in med ett admin id in på följande ställen i Windows (energischeman, avancerade alternativ) - se de två bifogade filerna
Under avancerade inställningar på bild 1 kan man fininställa många parametrar (på bilden ser man bara några men bläddra ner så hittar du många fler alternativ och du kan ange högre tider än via det vanliga stället i Windows. ex 600 minuter eller vad du vill för att stänga av datorn eller sätta den i viloläge eller vad du nu vill göra

Skillnaden mellan olika start/avstängnings alternativ i Windows 10

Uppstartstiderna nedan är uppmätta med dels en Intel I5 5e generationens processor Intel® Core™ i5-5250U Processor (3M Cache, up to 2.70 GHz) från Q1-2015
samt med en Intel I7 8e generationens processor Intel® Core™ i7-8550U Processor (8M Cache, up to 4.00 GHz) från Q3-2017

Strömsparläge
Windows sparar hela Windows sessionen och alla dina program och sessioner i RAM minnet samt går in i ett väldigt strömsnålt läge för att hålla RAM minnet levande
Om Windows upptäcker att batteriet håller på att ta slut kommer Windows spara hela ditt RAM minne och alla dina program och sessioner i RAM minnet till en imagefil på disk (hiberfil.sys) för att säkerställa att du skall kunna starta upp igen utan att förlora data eller aktiva program
Uppstart kan aktiveras genom att trycka på tangentbordet eller röra musen
Uppstart går snabbt eftersom allt redan ligger i RAM minnet – typiskt runt max 5 sekunder
Vid uppstart kommer både Windows och program och sessioner som var igång att återställas
Om batteriet har tagit slut måste image filen (hiberfil.sys) från disk läsas in – typiskt runt 10-20 sekunder på en SSD Disk med en Intel I5 processor. Med en Intel I7 processor tar samma uppstart typiskt runt 5-10 sekunder.
Man får inga Windows uppdateringar i detta läge då Windows tolkar datorn som igång

Stänga av (ersätter Viloläge på de flesta bärbara datorer)
Windows stänger alla dina pågående sessioner och program.
Windows sparar därefter hela Windows sessionen i RAM minnet till en imagefil på disk (hiberfil.sys).
Uppstart går relativt snabbt eftersom imagefilen (hiberfil.sys) från disk med hela Windows sessionen läses in – typiskt runt 10-20 sekunder på en SSD Disk med en Intel I5 processor. Med en Intel I7 processor tar samma uppstart typiskt runt 5-10 sekunder.
Vid uppstart kommer inga program och sessioner som var igång att startas upp utan det är enbart Windows som startas upp snabbt från image filen(hiberfil.sys)
Man får inga Windows uppdateringar i detta läge då Windows tolkar datorn som igång

Starta om
Windows stänger samtliga program och hela Windows.
Vid uppstart måste hela Windows initieras från början med uppstart av alla tjänster, laddning av alla DLL:er och drivrutiner mm.
Vid uppstart kommer Windows laddas från Windows installationskatalog och ingen imagefil (hiberfil.sys) används utan detta är en kallstart av Windows
Uppstart tar typiskt ca 30 – 45 sekunder på en SSD disk med en Intel I5 processor. Med en Intel I7 processor tar samma uppstart typiskt runt 15-20 sekunder.
I detta läge får man nya Windows uppdateringar. Detta är default uppstartsläget då man kör Windows update och väljer att installera uppdateringar

Viloläge
Windows sparar hela Windows sessionen och alla dina program och sessioner i RAM minnet till en imagefil på disk (hiberfil.sys) och går därefter in i ett extremt strömsnålt läge (till och med mindre än strömsparläge)
Uppstart kan aktiveras genom att trycka på tangentbordet eller röra musen
Uppstart går relativt snabbt eftersom imagefilen (hiberfil.sys) från disk med hela Windows sessionen och samtliga aktiva program och sessioner läses in – typiskt runt 10-20 sekunder på en SSD Disk med en Intel I5 processor. Med en Intel I7 processor tar samma uppstart typiskt runt 5-10 sekunder.
Vid uppstart kommer både Windows och program och sessioner som var igång att återställas
Om viloläge inte stöds för en viss datortyp (oftast bärbara datorer) kommer Viloläget att agera som Strömsparläge.

• Redigerat 2020-11-09 17:13 av Kaj
Zepp
1

#22, #23
Kaj förklarade det som vanligt mycket bättre än mig!
Jag köper bara de billigaste datorer, som säljs för tillfället av erkänt bra företag.
Jag var oxå trött på min gamla laptop, (W8,1) främst uppstarttiden, så jag köpte en SSD och klonade min gamla snurrarunt disk, det var nästan ett mirakel!
Iallafall så varade det bara tre månader innan datorn började strula, den hade några år på nacken samt en hel del omild behandling under de åren!

En sak har jag lärt mig.. eller minst tre.. SSD är supersnabba, man hinner inte ens gå på toa innan de laddat in allt och är färdiga.. loggat in och anslutit till WIFI!
Den andra grejen är processorn, dess hastighet samt bussens hastighet, det tog nog 20 sekunder att starta med min gamla W8.1 iomed att de hårdvarorna var litta gamla.
Den tredje grejen är att om man har en snurraruntdisk och ett hyfsat bra antivirussprogram så skall det om det är bra övervaka hela uppstartprocessen, vilka program som laddas i minnet samt uppdatera sig självt innan det tillåter annat att hända på datorn.. innan du själv kan använda datorn.
Mitt råd är fortfarande, stäng av Standby, det var nog bra på 70-80-talet, då kunde man inte bara gå på toa, utan även laga till mat för familjen innan datorn var redo för att användas.

Condor
1

#24:

Vi har prövat olika inställningar men ingenting funkade. Till slut ställde vi in datorn så att den först växlar till viloläge/standby (jag vet inte skillnaden) efter en timma och att vi inte tar ner locket. En "nödlösning" så att säga.

I alla fall har datorn inte sparat upp det som den hade i RAM minnet om man var tvungen att strypa ner datorn, för att den inte vaknade upp ur standby.

Condor
0

#25:

Om man är duktig på datorer kan man förstås köpa billiga datorer och utrusta dom med det som du skrev, som jag tyvärr inte förstår mig på. Jag är en helt vanlig user, som vill ha en dator som fungerar utan att behöva ha en massa datorkunskap.

FataMorgana
0

#25: Jag vill inte stänga av standby. Jag vill kunna ha mina projekt i gång, ta en paus och göra något annat, gå tillbaka till datorn efter 10 minuter, 1 timme eller två och fortsätta där jag slutade med att bara behöva röra på musen. Men jag ska se om Kaj kom med något som jag inte prövat ut än.

Zepp
0

Finns en massa inställningar man kan göra!
Min står till att om jag går att lägger mig med datorn igång så går den i viloläge efter en timme, vaknar jag då till och vill fortsätta där jag var (oavsett om ja vill) så kommer samma skrivbord upp med alla öppna fönster, där jag var senast, men länkarna kan vara brutna på grund av inaktivitet.
Oså är det olika inställningar om man stänger locket, samt om batteriet börjar ta slut.. utifall man inte är ansluten till el.
Hur som helst så förklarar Kaj det bättre än mig iomed att jag gör det mesta intuativt.
Men här kommer Windows förklaring;
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/st%C3%A4nga-av-eller-f%C3%B6rs%C3%A4tta-datorn-i-vilo-eller-str%C3%B6msparl%C3%A4ge-2941d165-7d0a-a5e8-c5ad-8c972e8e6eff

Zepp
0

Kaj skrev om I5 upp till I7, jag har bara I3 och en dator för 3950 kronor, det skiljer bara 2-5 sekunder från hans tidsangivelser för uppstart!
Likaså att gå ur viloläge!
Iallafall, för nästan inga pengar alls, max 4000 så får man en dator med I3 med Turbobost, 4 GB DDR 4 RAM minne, samt en SSD på 128 GB samt W10!

Det var min gamla W8.1 som jag köpte en SSD till, på NetonNet, för någon hundralapp, det var ett mirakel så länge det varade!

Zepp
0

Tror jag oxå, dvs Kaj kan lägga ut texten bättre än mig iomed att jag bara gör.. kika lite här.. lite där, ändra, funkar det inte som jag vill så ändrar jag något annat tills det verkar funka!
En sak vet jag med säkerhet och det är att det tar minst 4 timmar när man köpt en ny dator innan man avinstallerat en hel massa junk man inte vill ha och sen ställa in den som man vill att den skall fungera!

FataMorgana
1

#Zepp

Ja det finns en massa inställningar man kan göra. Vi vet det. Det spelar igen roll om vi har datorn inställd på strömsparmodus eller på viloläge. Alltför ofta går det inte att skaka liv i datorn när den blivit svart. Det är det som är vårt problem, att datorn förblir svart och fläkten går som bara den, på båda datorerna (Condor är min sambo). Sen finns inget annat val än att strypa ner datorn. Vi vill bara ha ett fungerande strömsparläge eller viloläge. Det spelar ingen roll vilketdera. Nu kan man förstås ändra på inställningarna så att den först efter några timmar intar ett sådant läge, men det skulle kännas bättre den om fick vara i ett viloläge eller i ett strömsparmodus och inte ständigt vara på.

FataMorgana
0

Dubbelt inlägg

• Redigerat 2020-11-11 10:51 av FataMorgana
Zepp
0

Bara för din skull så har jag kikat på mina inställningar;
Vid nätdrift stängs den aldrig av, bara skärmen.
Vid batteridrift stängs skärmen av efter 10 minuter och datorn går i energisparläge efter 15 minuter.
Batterisparfunktionen är avstängd men aktiveras när batteriet når 20%.
Har en laptop med W10.
När locket stängs så händer inget, förutom att skärmen slocknar.
Strömknappen är ställd till att stänga av.

Kaj
1

Väldigt underligt att inställningarna för energischemat och avancerade inställningar inte slår. Och på båda datorerna.
Min fråga är - har ni köpt lika datorer i två exemplar samtidigt och då från vem?
För det första man tänker på är att dom i så fall kanske ställt in någon idiot inställning i BIOS, Kanske har dom till och med överklockat datorerna då.

Men ni kan också gå in och se hur och vad som påverkar batteriet.
Skriv batteri i sökrutan och välj batterisparfunktion.
Där kan du trimma hur batteriet ska bete sig beroende på vad ni använder era datorer till för det mesta.
Ni kan även se vilka appar det är som använder batteriet mest där.

Condor
0

#35:

Visst reagerar datorn så som man ställer in att den ska gå i standby/viloläge. Men problemet är att den ofta inte vaknar upp igen och att man måste strypa ner den och köra upp den på nytt. Speciellt om man lämnar browsern öppen när man tar ner locket vaknar den sen inte upp igen, men ibland händer det också utan att man har den öppen.

Vi brukar alltid ha datorerna anslutna till strömnätet och aldrig använda oss av batteriet. Därför har vi datorerna inställda på att bara ladda upp batteriet till 80 %, för att skona batteriet. Men ett tag (varade i ett par veckor) laddade den ena datorn upp batteriet till 100 % fast att den var inställd på 80 %. Sen ett par veckor laddar den som den är inställd på till 80 % igen.

Vi har 2 lika Asus notebooks som vi köpte samtidigt på Mediamarkt. Det är det största företaget som säljer datorer här i Österrike.

FataMorgana
0

#35: Ja vi köpte 2 datorer samtidigt från samma affär. Denna dator, härifrån. https://www.mediamarkt.at/de/product/_asus-notebook-r702ua-bx517t-grau-90nb0ev1-m07610-1667311.html
Jag har ingen lust att föra in min datorn tillbaka till affären för garanti eftersom jag gjort det 2 gånger tidigare med 2 andra datorer. Jag fick både gångerna som svar att det inte är fel på datorerna, utan att det måste vara något med software och att dom inte är ansvariga. Men jag gör ju inget annat än att använda mig av programmen som redan är installerade och så uppdaterar jag dem så som man ska. Jag laddar förstås ner ett virusprogram också och ett mejlprogram, ett Photoshop och något annat smått också. Till BIOS vågar jag inte gå. Det är för invecklat för mig. På ASUS Battery Health Charging har jag just nu inställt på 80% = Balance Modus. Men jag måste se vidare på de avancerade inställningar. Dessa är också lite invecklade för mig. Kanske har jag missat något där.

Kaj
1

OK då förstår jag att energischema alternativen funkar som de ska. Det är när du ska väcka upp datorn igen som du får problem. Då behöver vi säkerställa hur dessa värden är konfigurerade för eradatorer. I Windows kan man nämligen ställa in vad som får väcka en dator. Ex extern mus, när man öppnar locket till en bärbar, om man trycker en tangent på tangentbordet, om man trycker in strömknappen osv

Då är det lite analys man måste göra för hur mediamarkt konfigurerat datorerna:
Det är windows kommado utility powercfg ni måste använda och köra olika parametrar för att få ut hur era datorer ser ut och ev. korrigera
starta kommadotolken CMD
Här är några bra parmetrar ni kan använda

powercfg /energy
Den ger en bra rapport på hur era datorer använder olika delar av datorns ström. Rapporten lagras i system32 och ni kommer få en länk till den i svaret på skärmen från kommandotolken

powercfg /devicequery wake_armed
Denna ger en rapport på skärmen vad som väckte datorn sist

för alla kommandon till powercfg titta på Microsofts sida om den inbyggda utiliotyn - Bara så ni vet, då ni ändrar något i ex ett energischema via inställningar osv som vi tipsat om här så använder Windows GUI powercfg för att göra ändringen efter att ni begärt en ändring

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/device-experiences/powercfg-command-line-options

FataMorgana
0

#38: Ja precis, det är vid återuppväckningen som problemet ligger. Det är precis som att datorerna hakar upp sig / fastnar i ett energischema läge och fläkten brukar gå som bara den när detta inträffar. Det är dock inte varje gång detta händer, utan ungefär vid hälften av alla gånger. Det är lite nervigt. Ledsen om vi har varit otydliga. Men glad att du nu förstår. Jag vet inte om jag förstår allt vad du skrev, men jag ska läsa det igen och se vad jag kan göra. Tack.

Condor
0

#38:

Orginalinställningen till våra datorer är att man trycker kort på strömknappen för att den ska vakna upp. Vi har inte ändrat på den instälningen och jag vet inte ens hur man gör det. Ofta reagerar den ju så som den är inställd, men ibland verkar den att fastna och då går fläkten på högvarv.

Vad som är konstigt är att efter att man har kört upp datorn, brukar fläkten också gå på högvarv ett par minuter. Jag antar att det skulle kunna vara antivirusprogrammet som gör en check när man startar datorn och behöver mycket kapacitet, så att fläkten gasar på. Vi har ett antivirusprogram som behöver ganska mycket kapacitet (Bit Defender), men det behöver väl alla bra antivirusprogram.

Niklas
0

#40: Jag löste just om Bitdefender att det har låg prestandapåverkan. Det var en av fördelarna med det.

Condor
0

#41:

I relation till vad den kan och gör är påverkan kanske lägre än andra antivirusprogram som kan och gör lika mycket. Om man har en dyr dator känner man nog inte av någonting, men min dator är tyvärr bara en av den billigare sorten. RAM minnet är t.ex. bara 8 GB, som nog är minimumet av vad som behövs idag.

Zepp
0

Är lika förvånad som Kaj!
Energishemat är det nästa jag alltid gör efter jag avinstalerat all skit man får med på en ny dator!
Har en I3a, tar cirka 2 sekunder mer att starta jämfört med de I5 0ch I7 som Kaj hänvisar till.
Oså har vi alltid BIOS.. Wake on lan fanns förut?

Kaj
1

Det är så att även om du konfigurerat energischemat i Windows så kan det ligga fler saker där som kan väcka upp datorn och om dessa krockar rent adressmässigt så kan Windows strula till det. Därför brukar jag göra så att jag startar powercfg (via kommandotolken i administratörsläge) och tar reda på exakt vilka enheter som kan väcka upp datorn. Vanligen är det strömknappen, mus och tangentbord men ibland kan det även vara LAN, skrivare och andra enheter som är installerade.
Jag kör då powercfg och deaktiverar allt jag inte vill ha. Ex på en bärbar om man bara vill ha strömknappen och kanske då locket öppnas så tar jag bort allt annat . Men ex tangentbordet kan vara bra att ha igång för då räcker det ju att man pillrar på det om datorn är i viloläge.

Men i felsökningssyfte skulle jag ta boret allt utom strömknappen och se om problemet försvinner.

powercfg kräver att man har lite kunskap samt att man läser de olika kommandona i länken till microsofts sida om utilityn powercfg