Datorn iFokus

Datorn

Läst 92 ggr
LosGinos
0

Hur vet du att?

Hur vet man om ens HDMI kabel är för HDMI 2.1? Jag har en HDMI kabel som är Ultra High Speed. Klarar den av 4/8K och allt vad det nya heter?

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Niklas
1

Som jag förstår det är Ultra High Speed HDMI 2.1.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
1

Det är en djungel. Vissa leverantörer använder begrepp som HDMI 2.1 eller HDMI High Speed, Ultra High Speed etc fast deras kablar inte klarar alla karv för den benämningen. Det beror på att man inte fastställt exakt vad som krävs för att man ska få sätta loggan där före en viss standard.
*Ex kan en HDMI kabel med HJDMI High Speed mycket väl klara 8K men kanske klarar den bara 50Hz då man på riktigt för den modellen ska klara 60Hz.
Det kan också vara så att den klarar de flesta kraven men kanske inte fullt ut färgåtergivningen eller ljudbilden - det är oftast där det missvisas.

HDMI standarden håller på att städa upp nu så att krav för att få kalla en kabel vid en viss standard medför att leverantören genomgått alla tester och klarat alla krav.

Min erfarenhet är att helt skippa alla billiga kablar. Jag vet det frestande att ta en 1,5 meters kabel märkt som HDMI 2.1 Ulta High Speed för 99 kr eller 125 kr etc.
För att få det bästa och säker på kvalitén skulle jag rekommendera att en sådan kabel bör kosta runt 200 kr eller mer faktiskt. Men det finns undantag så bäst är att kolla in loggorna på förpackningen enligt HDMI.org egna krav som du hittar här
https://hdmi.org/
HDMI 2.1 finns specad här på deras webb https://hdmi.org/spec/hdmi2_1
Titta sedan fysiskt på kabeln. Där ska det för respektive version finnas deras märkning. För HDMI 2.1 ska det stå Ultra High Speed HDMI (R) Cable

Hittar du inte dessa märkningar på förpackningen för kabeln SAMT på kabeln vid kontakten ska du dra öronen åt dig.
Men det gäller bara om du verkligen vill vara säker på att få en kabel som klarat alla krav och certifieringar. I bland kan en kabel som kostar OK och klarar det mesta vara helt OK för de flesta.
Man behöver alltså inte lägga ut 1.500 kr för en HDMI 2.1 kabel.
Oftast finns varianter på säg 200 kr eller till och med 150 kr som mer än väl kommer ge dig det du vill ha och flera av dessa klarar dessutom alla krav för HDMI.
Så kolla förpackningen och märkningen på kabeln noga

LosGinos
1

#2: Fantastiskt svar! Anledningen till varför jag undrar är för att jag köpt den nya generationens XBOX, XBOX Series X. Den ska ju klara 120fps, 60hz och allt vad det heter. Kabeln som medföljer står det nämligen Ultra High Speed på. Kollade dock inte kabeln innan jag pluggade in den. Men får ta mig en kik!

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian