Envis Numlock
Förmodligen dum fråga men vad göra… Har tangentbord utan numpad, den är separat. Så fort jag använt numpaden så slås tangentbordets numlock på. Väldigt irriterande, hoppas på mycket enkel lösning och mycket tacksam för svar :) De är av olika tillverkare.
Menar du att det ena tangentbordet styr det andra?

Jag antar att du har en USB numpad installerad.
Du säger inget om vilket operativsystem du kör. Är det Apple så kan jag inte hjälpa dig. Hatar äpplet och alla deras inlåsningsmetoder så man måste betala för alla appar etc och som bara går att köpa från äpplets egna store
Men om du har Windows så gå till sökrutan och skriv Enheter. Välj Inställningar för Bluetooth och andra enheter. Se om du hittar din numpad där och se om den går att konfigurera. Om så se om du hittar någon parameter som säger just att den ska slå på numlock.
Om du köpt en extern numlock så kan det även vara så att den vid installation la till konfigureringsprogram. Då ska du hitta detta program under windows ikonen längst till vänster. Då listas alla dina appar. SDe om du hittar någon app som överensstämmer med märket på din numlock och se om där finns ett konfig program
Sist se om din numlock finns med som en liten ikon längst ner till höger i aktivitetsfältet - ibland kan du behöva klicka på den upp-ikon som finns för att visa alla appar. Om din numlock finns där klicka på den (alternativt högerklicka för att se om det finns fler funktioner till den.
Se nu om det ev finns några konfig möjligheter där
#1: Hej Niklas, Jag är så oinsatt i detta område men jag upplever det så, tyvärr.
Tack för respons :)
#2: Nej, inga äpplen här överhuvudtaget ;) Stort tack för så genomgående råd. Ska noga testa dessa och återkommer med respons.
Vänliga hälsningar
Tjossan