Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 155 ggr
Marinas Mix
2020-11-20 10:23
0

Öppna Excel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

När jag ska starta excel på datorn får jag detta felmeddelande. Klickar jag på OK, så startar det en installation av officeprogrammet.
Officeprogrammet är 2007.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Niklas
2020-11-20 10:24
0

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
2020-11-20 13:57
0

Länken Nicklas anger ger bra tips på hur du löser problemet men jag lägger en liten varning. Sidan är en betald aktör och deras länkar tar dig till flera betalversioner när det finns gratis versioner av samma programvara.
OBS! Gå inte till sidan att ladda ner Restoro to scan for corrupt files som nämns i Nicklas länk ovan.
Den länken tar dig till en webbsida som är känd för malware
Jag skulle heller inte använda mig av deras rekommendationer i lösning 2 och 3 och 9.
I Lösning 4 tar dom dig till Malware bytes men deras länk går till betalversionen. Du behöver bara gratis versionen som finns här
https://www.malwarebytes.com/se/
Malware bytes rekommenderar jag skarpt - en av de bästa programmen för att hitta malware och virusv Jag brukar installera gratis versionen då och då och efter varje körning tar jag bort den för jag behöver den ju inte normalt då Windows defender i Windows gör samma jobb ganska bra

Jag skulle ta deras exempel att reparera Office
Gå till kontrollpanelen och välj Program och sedan klicka på rubriken Program och funktioner - du kommer även dit med appwiz.cpl kommandot.
Välj sedan ditt office program i listan och välj Ändra eller Reparera (ser lite annorlunda ut beroende på installation men reparera är bästa valet) högst upp.
Kör reparationen och starta sedan om din dator.
det bör lösa ditt problem såvida du inte fått in ett malware eller virus då får du köra ditt antivirusprogram OCH Malwarebytes - se ovan - och se om det kan fixa ditt problem. Reparera Office kommer troligen fixa problemet men om du har ett underliggande malware eller virus är det stor risk att dom lägger in sin stdole fil igen. Då kör du malware bytes

Sist installera Malwarebytes oavsett om du löste problemet med Office repair och kör det programmet full full scan på hela ditt system.
Om du har något skit i datorn kommer det programmet ge dig info om det och även ta bort eller reparera om det är möjligt.

• Redigerat 2020-11-20 14:11 av Kaj
_Fisken
2020-11-24 22:33
0

En fråga till dig Kaj, vilket antivirusprogram för Windows stjäl mest uppmärksamhet och resurser efter installation (utan att göra några modifikationer)? En del installationer är bedrövliga…

Marinas Mix
2020-12-01 13:20
0

Tack för hjälpen.
Nu fungerar det utan problem.
Gjorde som du föreslog Kaj, men det fortsatte trilskas, så jag avinstallerade officepaketet, startade om datorn och installerade om det.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Kaj
2020-12-01 15:21
0

#3: Jag kör bara med Windows egna inbyggda Windows Defender.
Jag har inte märkt att den ens stör mig det minsta avseende prestanda.
Även om du startar en full genomsökning av alla dina diskar så tuffar den på i bakgrunden och tar bara så mycket prestanda som finns ledigt. Om du startar upp något annat tungt som ex en Video konvertering eller dekodning så går Defender ner i sitt utnyttjande av Windows.
Den inbyggda antivirus som finns i Windows bygger numer på deras företagsversion - Forefront - och håller väl i klass med andra topp antivirus som man får betala för.

Sedan tycker jag att malwarebytes är bra om man skulle fått in något som man inte får bort med Windows egna inbyggda program.

Men jag är ingen säkerhetsexpert så det finns säker många som totalt sågar både Windows och malawrebytes.

Ett företag som just nu profilerar sig hårt genom att betala för att hamna högst upp på sökmotorer och reklambanners är bitdefender.
Jag kan inte bedöma dom men om man håller sig till vanliga webbsidor (inga där man kan ladda ner hacks etc) och inte öppnar epost med länkar till supererbjudande från okända så räcker Windows inbyggda säkerhet mer 'än väl.

• Redigerat 2020-12-01 15:22 av Kaj
Zepp
2020-12-08 00:44
0

Alla stora AV programvaror kör i dag ihop med MS egna Defender!
Ta det som din ISP tillhandahåller och väldans gärna vill sälja på dig!
De har som regel utvärderat och pressat priset.
Först så köpte jag Symantecs, jag tycker att den är bäst.
På det så hade vi deras Endpoint på jobbet, var kanon, jag ställde in allt!
Inte alla på jobbet som gillade den, för när de klickade på en länk så kunde de få frågan om de ville göra den systemförändringen, då kom de till mig, du vet väl om du vill göra en systemförändring? Näe det visste de inte! Men för f*n sluta då att klicka på okända länkar! Det var på den tiden!
Sen så gick vi mer åt server 2003 och W7, då fick vi F-secur, den jobbar ihop med Defender. Iallafall, den enda som fick problem var jag, iomed att jag lagrat en del program för att knäcka nycklar/lösenord, på gamla datorer.. iomed att folk inte mins sina egna lösenord! Så jag har raderat de programmen och företaget får köpa nya datorer när folk är dumma i huvudet.. lättare för mig!

Nu så har vi bitdefender, det är lite lugnare, tar däremot en massa uppstartningstid, det är bra, för det skall inte öppna nätverket innan det har laddats själv och sen håller det koll på allt som laddas in i minnet, det tar en tid, om man inte har en SSD!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.