gmail
Jag har nyligen fått gmail som e-post. Jag är lite ovan med den ännu.
Finns det möjligen ngt sätt att ha ett lösenord så inte vem som helst kan öppna? Jag vill endast kunna komma in själv bland mina mejl. inte att andra kan se allt.
Tack om nån kan hjälpa.

Du loggar väl in som dig själv på eget konto?
Alla andra som loggar in på din dator får logga in som sig själva, då får de inte tillgång till din inloggning och ditt lösenord.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag antar att du menar att du vill skriva in lösenordet varje gång, inte vara inloggad jämt? Då får du vara noga med att logga ut när du kollat dina mail, om det inte finns något annat sätt som någon annan vet bättre? :)
"I'm too old for this shit."
Om jag är inloggad kan ju vem som helst titta i mina mejl.
Nån annan familjemedlem kan ju bara göra det, använda min data.
Aha. Om det är fler på datorn så kan du i Chrome skapa fler användare. Öppna Chrome och uppe till höger finns en liten ikon som symboliserar dig och ditt konto. Klicka där och leta efter menyvalet Lägg till Person… Där kan du skapa gäst-konto (om det inte redan finns) som andra än du själv använder när de ska surfa runt. När du inte ska ha datorn nåt mer så loggar du ur gmail men se till så inte Google automatiskt sparar lösenordet.
Överkurs: Egentligen ska man logga in o aktivera synkning i Google Chrome. Det ger dig åtkomst till hela Google vilket innebär Google Foto, Drive, gmail etc. Lite överkurs kanske just nu men bra att veta.
Detta konto används sen på android-telefoner så du får samma "upplägg" i telefonen som på datorn. Tar du ett foto med telefonen synkas fotot automatiskt till ditt Google Foto. Se till att ha ett långt lösenord typ "Jagvillinteattnånläserminmail". Kanske inte sååå långt men…

Det är grejen, är man inloggad så skall man kunna använda alla program och titta på all data där!
Lika gäller Chrome och alla synkar hit och dit, är du inloggad som dig på ditt eget konto på datorn så har du tillgång till all data!
Nu så får jag lite konstiga vibbar.. är du ett barn som fått en dator och dina föräldrar vill ha koll på vad du håller på med?
Då lär du inte kunna göra så mycket åt det hela!
Är du däremot vuxen och köpt din dator själv så loggar du in på ditt eget datorkonto, där bara du känner till lösenordet.. sätter skärmsläckaren till att återvända till inloggningskärmen!
Alla andra måste då logga in som sig själva och då har de inte tillgång till dina lösenord, de får skapa egna för de tjänster de vill använda!
Tyvärr tycker jag "PC-världen" har misslyckats att få till ett enkelt sätt med hela begreppet med "Användare" och inloggning. Windows 10, Google har inte lyckats fixat en bra logistik så folk begriper. Lokal inloggning alt. Molninloggning? Vad är det undrar de flesta. En novell behövs för att förklara för en oinvigd.
Den datormodell som jag tycker funkar bra är Chromebook (kan inte Mac-datorer men anar att de är enkla också). Chromebook har en och endast en inloggning och det är ditt Google konto. Sen har du access till allt Google erbjuder. Tyvärr har inte Chromebook stöd för vanliga windowsprogram men det är en annan historia. Chromebook borde dock ta bort valet "offlinefiler". Det ska alltid vara offline-lagring. Då blir det ett mindre val för en ovan användare att ta.
- Redigerat 2020-11-26 06:37 av _Fisken

Det tycker inte jag, det har fungerat i alla tider!
Dvs man har minst två konton på sin dator, den ena som "Administratör" som får lov att göra prexis allt på datorn, tillomed ändra på systemkritiska resurser!
Det andra kontot är då "Användare" som får lov att använda datorn, men inte ändra på systemet!
Det första man får är ett "Administratörs" konto, med lösenord.
När man väl satt upp detta så skapar man strax ett "Användarkonto" med behörighet "användare", man behöver inte ens lösenord. Det är detta man använder dagligdags!
Hur som helst iomed att man är administratör på sin egen dator, så minns man lösenordet utifall man vill installera något på datorn.. dvs man får en fråga!
Det är förmodligen samma med Chromebook, lokal inloggning är om man är offline och administratör, på sin lokala dator, medans molninloggning är på sitt Chromekonto, då skall man vara online!
Grejen med Chromebook är att allt ligger i molnet.
#7:
Jodå tack. jag vet.
Jag sitter med support till äldre människor och tänker på hur svårt det verkar vara att få tag på en dator där man fäller upp locket och programmet visar upp en rad där det står "Vad heter du?" och sen "välj ett lösenord:". Sen är du inne och klar. Finns inget som heter Admin eller User. Finns inget "lokalt" eller "moln". Finns heller ingen startknapp. Finns bara en platt yta med ikoner för installerade program och sen en mapp som heter Bibliotek.
Vill du installera AutoCAD? Fine. Installera. Blev nåt fel? Tryck på Ångerknappen och datorn återställs till skicket före installationen.
Det närmaste jag tycks komma är en Chromebook. Den är enkel och rak. Du kan inte installera autocad på den men jag kan köra 99.5% av det jag behöver på den.

I dag satte jag upp en ny dator som någon chef köpt in, det tog bara tre timmar, för att regga den på vårt nätverk, uppdatera den, lägga på Antivirus, ställa in den med olika konton för Administratör samt Användare, bara att komma förbi alla MS förslag om olika konton, samt Googles, synka den med din telefon, samt lägga upp allt man gör i molnet, tog bara 15 minuter!
Sen går man alltid in på tillverkarens update program, där alla senaste drivrutinsuppdateringar kan hämtas hem för just din dator.. brukar bli minst en Gb!
Tre timmar är snabbt, med långsamt bredband, tar 4 timmar för en home!
Förr tog det 8 timmar, innan man fick datorn som man ville ha den!
Det finns inga datorer som fungerar som att öppna locket och allt är klart, de frågar alltid om dina konton, om du vill leva i molnet, om att synka dina mobiler, dina andra datorer, din familj, Tv, what ever.. bara neka!
Om man ångrar sig så kan man greja det senare!
Iallafall, har man redan ett MS konto så är det bara att skriva in det samt lösenord, lätt som en plätt, lika gäller Chrome, skriv in ditt konto samt lösenordet!
På en PC så säger man bara nej till alla förslag om MS-konton, så får man ett lokalt konto och det är administratörskontot.. som får lov att göra nästan vad som helst!
Efter det skriver man kontrollpanelen i sökrutan klickar på den, väljer små ikoner och går till kontohanteringen, där lägger man till ett Nytt konto som bara är användare, utan administartörsrättigheter!
Oså är det bara att starta om datorn och logga in på det nya.
Och detta var då en W10 Pro, då slipper man avinstallera en massa program de lagt på som prövapå, prova gratis i en månad.
Det handlar om dessa ideliga val som kräver kunskap. En användare översköljs av val. Finns knappen Cancel, OK och sen ett välkänt kryss uppe till höger på rutan som kommer upp så väljs krysset av de ovana. De vågar inte välja Cancel eller OK för de vet inte vad som händer. DET är verkligheten för många. Hur i hela helskotta har datortillverkarna missat tåget med att göra en användarvänlig dator?
Jag tror Apple är på god väg men PC-världen har en bit kvar. Själv gillar jag PC-världen bara för den ger mig valmöjligheter som jag oftast kan handskas med. Samtidigt får jag ta hand om folk som INTE har min bakgrund och får en dator i knäet som kräver kunskap.
Tänkt en dator som när de fäller upp locket får Facebook direkt på skärmen. Det går INTE att välja nåt annat. Vilken dröm!

Håller med du, det är bananas!
Mitt råd är at neka alla förslag, till att börja med, tills man vet vad man vill, typ leva i molnet!
Nu så går det rätt lätt med en Pro, iomed att de är avsedda för företag, att reggas på företagets server, då får man nätverksadminstratörens regler som gällande för datorn! På vårt företag är det jag eller våra IT konsulter som satt upp reglerna!
Alla frågor man får är för att det skall vara lätt att byta dator, men då skall man oxå komma ihåg alla ens konton samt lösenord!
Ett tips, man mins inte alla konton/lösenord man gjorde för fem år sedan!
Fixa mailen det första man gör, logga in på ditt mailkonto, på din ISP eller om du har din mail på något annat ställe, fixa mailen först!
För sen när du har din gamla mail, samma som förut så kan man alltid klicka på alla andra konton och "jag har glömt mitt lösenord", då fixar man ett nytt!
Såååååååå, det viktigaste är att komma ihåg sitt mailkonto samt lösenord!
Grejen är, gäller Facebook oxå, man måste komma ihåg sin inloggning första gången på en ny dator sen så sparas den inloggningen på din nya dator.. utifall man valt det alternativet!
Och det lär inte bli lättare framöver, såvida man inte har superminne eller skrivit ner allt, för nästa gång man försöker ansluta så har säkerheten ökat, så då skall lösenordet vara minst 12 tecken, med minst en stor/liten bokstav, minst en siffra och minst ett specialtecken!

Det där med stor/liten bokstav, siffra etc är förlegat krav. Har man ett långt lösenord räcker det med vilka tycken som helst.
Förr i tiden då system bara tillät lösenord på typ 6 till 8 tecken var det viktigt att ha med siffror, stor bokstav och någon från Shit+siffrorna.
Anledningen då var att folk kunde sitta och chansa på lösenord eftersom de flesta la in något vanligt ord eller så och då kunde man som systemadministratör för olika system förhindra det genom att inte tillåta det annat än att man också hade ex en stor bokstav, siffra eller ett specialtecken
Men med långa lösenord på 12-20 tecken så räcker det med att man bara skriver en text man kommer ihåg. Robotar som ska försöka knäcka lösenord bryr sig inte om ifall det är siffror, stora eller små tecken eller specialtecken. För dessa robotar är samtliga tecken bara ett binärt värde.
- Redigerat 2020-12-01 12:35 av Kaj

"12
Så är det säkert i dag, man får skriva en hel mening.
Jag lovar, snart är kraven på specialtecken, stor liten bokstav tillbaka.
Oså får vi läsa nya artiklar om vilka lösenord man inte skall använda typ,
Mitt lösenord
Min dator
Bara jag och min fru.
Min katt och hund.
Grejen är att lösenord skall vara rappakalja och omöjliga att komma ihåg?
- Redigerat 2020-12-01 22:20 av Zepp

#13: Fast poängen är att med långa lösenord i form av meningar och moderna säkerhetssystem så spelar din mening egentligen ingen roll då lösenordet skapats och väl sparats i säkerhetsdatabasen.
Det fungerar så här:
Då du skapar ett nytt lösenord idag och använder en lång sträng som ex "Jag och MIN fru1 ska gå på middaG" så kommer det inte lagras på det sättet internt i ditt system. Det första som sker är att din textsträng nu krypteras och säkerligen med en stark krypteringsmetod. Detta gör att det nu skapas en ny textsträng som kan vara på flera hundra tecken eller till och med flera tusen tecken som då utgör ditt lösenord för att komma in i ditt system. Denna textsträng är envägskrypterad dvs det finns ingen rimlig möjlighet att dekryptera strängen för att återigen se ditt lösenord "Jag och MIN fru1 ska gå på middaG".
När du sedan ska identifiera dig i ditt system så slår du in "Jag och MIN fru1 ska gå på middaG". Systemet krypterar då den strängen med samma metod som då du skapade ditt lösenord. Den textsträng som nu blev resultatet jämförs med det som ligger i databasen och om båda stämmer loggas du in annars inte.
Även om någon lyckats komma över databasen hjälper inte det för dom kan utifrån de lagrade krypterade textsträngarna inte dekryptera tillbaka till din textsträng och det är ju den som sedan ändå kommer behövas för att logga in i systemet.
Så i slutändan det som lagras i säkerhetssystemet är inte din lösenordssträng "Jag och MIN fru1 ska gå på middaG" utan en krypterad sträng som alltså kan vara flera hundra tecken med alla möjliga kombinationer. Så du hade lika väl kunnat skriva "jag och min fru ska gå på middag" utan stora bokstäver eller siffror. Dessa kommer hur som helst krypteras till en för oss människor oläslig text.
Varför är det då viktigt att systemet inte tillåter ett för kort lösenord???
Jo desto längre ett lösenord är desto längre och mer komplicerad blir det krypterade lösenordet. De som försöker hacka ett lösenord idag ger sig inte på att försöka luska ut själva textsträngen för det är nästan omöjligt. Dom försöker i stället knäcka krypteringen. Har man då bara krav på korta lösenord som ex på 8 tecken så blir det mindre kombinationer och således enklare (om än relativt svårt ändå) att knäcka och på så sätt få fram alla lösenordssträngar så som du slagit in dem och kan då logga in på ditt konto.
Har man dessutom tvåfaktors inloggning blir det ännu mer säkert då hela proceduren ovan görs två gånger och hänger ihop med varandra.
Ett certifikat som ex Bank-id skapar internt ett lösenord på hundratals ja kanske tusentals tecken som i sin tur krypteras till ännu mer komplicerade envägslösenord som måste stämma varje gång du loggar in
Kommer vi sedan till biometriska lösenord blir det ännu mer starka lösenordssträngar.
Slutligen har vi framtiden med kvantkryptering av lösenord. Det är komplicerat att gå in på men i korthet går det ut på att kvantfysikens lagar inte tillåter dig att titta på enskilda atomer eller fotoner utan att du förändrar samma atoms eller fotons läge. Detta mäts enkelt uttryckt i dess polarisering.
Tekniken använder samma princip som ovan vid kryptering av lösenord eller text MEN först avläses polariseringen på ett antal av de första tecknen i ett lösenord eller text och lagras som ett värde. Då du ska logga in eller en mottagare ska läsa din krypterade text som ex ett mail sänds den krypterade lösenordstexten först. I de allra första tecknen som man kommit överens om avläses nu polariseringen och om någon kikat in på din krypterade text mellan dig och inloggning så kommer polariseringen att förändras och inte stämma mellan mottagare (lösenordsdatabasen eller någon som skapat krypterad text) och avsändaren (den som vill logga in eller någon som vill läsa krypterad text) och inloggning eller tillgång till den krypterade texten nekas.
Stämmer polariseringen på de första tecknen så kommer lösenordsnyckeln ligga i tecknen efter och krypteras till en envägsnyckel precis som beskrivits ovan.
Det går alltså inte för en utomstående att försöka kika på din lösenordssträng för då blir det enligt naturens lagar så att polariseringen förändras och lösenordet eller den krypterade texten kommer inte att tillåtas att bli accepterad. Denna fysikens lagar är absolut och kan inte manipuleras med. Titta på en atom eller foton i ex en pågående inloggning (ett tecken innehåller miljarder atomer eller fotoner elektroniskt) av en hackare och polariseringen för dessa är förändrat för alltid och tillgång till systemet kommer inte ges.
Detta är väldigt enkelt uttryckt och i verkligheten är kvantkryptering så klart mycket mer avancerat och invecklat än så men principen jag beskrev stämmer.
- Redigerat 2020-12-02 12:44 av Kaj
Tack för en bra och enkel förklaring. Dra gärna en förklaring om privat och publik nyckel också. :-)
Det är väl så att specialtecken o stora bokstäver blandat i lösenordet behövs på de ställen som INTE har en ytterligare kryptering utan lagrar det på ett mycket enklare sätt. 20 tecken lösen ger ett 20 tecken enkelt krypterad sträng (om ens den är krypterad. Lata programmerare kanske bara spar det i nån INI-fil).

#15: Vem loggar in på sådana ställen idag som inte har krypterade lösenord? finns det sådana och man vill logga in där så ja visst, så knepiga lösenord som möjligt så klart men jag skulle passa mig för sådana siter då dom inte kan vara särskilt seriösa.
på vanliga webbplatser, shoppingsiter med mera är alla lösenord krypterade.
Egentligen förstör vi SonjaG:s första fråga med för mycket info om säkerhet men OK så länge den användaren inte klagar så.
Publika och privata nycklar vid kryptering:
Asymmetrisk kryptering går ut på att man har en publik nyckel och en privat nyckel som är matematiskt hopkopplade med varandra.
En användare eller tjänst utfärdar först ett nyckelpar, en privat och en publiknyckel. Dessa två hänger unikt ihop matematiskt så att kryptering och dekryptering kan ske. Vem som helst kan inte utfärda ett nyckelpar utan man måste beställa ett sådant av en certifierad utgivare som garanterar dess äkthet.
Det man därefter måste göra är att utbyta den privata nyckeln med en mottagare om denna skall kunna dekryptera och läsa en användares krypterade data (ex mail med mera).
På motsvarande sätt utbyter den andra parten sin privata nyckel med dig så du i din tur kan läsa denna användares krypterade data.
För att kryptera ett meddelande använder en avsändare alltid den publika nyckeln. Krypteringen sker alltså matematiskt med de privata och publika nyckelparet tillsammans.
För att dekryptera meddelandet krävs den publika nyckelns motsvarande privata nyckel. Det går alltså inte att dekryptera utan att man har motsvarande privata nyckel som måste vara utbytt mellan två parter som jag skrev om ovan. Dekrypteringen sker alltså matematiskt med de privata och publika nyckelparet tillsammans.
Ett digitalt certifikat är en fil som innehåller krypteringsnycklar (privat och publikt). Certifikatet kan på så sätt användas för flera funktioner såsom kryptering/dekryptering, digitala signaturer, autentisering, e-legitimationer etc.
Ett digitalt certifikat skyddas av ett lösenord, pinkod eller biometrisk identifiering för att komma åt och läsa innehållet i certifikatet.
Ett digitalt certifikat måste beställas av en certifikatsutgivare. Det finns både gratis sådana (som ex Microsofts Office e 365 mfl …) samt de som tar betalt per certifikat.
Ja. Sonja får lite överkurs faktiskt. Gmail utnyttjar dock denna teknik så…
Bra förklarat. Det jag inte greppar är hur den privata nyckeln förs över till mottagaren utan att nyckeln stjäls på vägen. Eller är det så att de utbyter de privata nycklarna?
Utgångspunkt: 12, AB blir efter utbytet A2 och 1B (12 är ena parten där 1:an är privata och 2 publika, AB är den andre).
Om det finns en snubbe som stjäl 1:an eller A:et på vägen så har han ändå inte B eller 2 på sin dator och kan därmed inte läsa messet.
Fisken - det är precis som du skriver. Det är en jättestor överkurs för mej!.
Jag begriper ingenting.
Om jag fått svar på min fråga orkar jag inte ens läsa igenom allt för att se.
Det verkar inte alls stämma hur det ser ut hos mej. Jag lägger ned denna fråga nu.
Men tack för att ni besvärade er med att svara. jättesnällt även om det inte hjälpte mej. Men det är en annan sak.
Det finns saker jag baxnar för också och inte ids ens läsa. Hur som helst, det vi pratar om sker under motorhuven. Handlar om lösenord.
Kanske jag ska dra igång en egen tråd om det jag o Kaj pratade om.

#17: Det finns flera metoder om hur man byter privata nycklar. Vissa lägger dom på ett krypterat usb minne och sänder till mottagaren.
I Outlook gör man vanligen så att man skapar ett vanligt mail till mottagaren och väljer att SIGNERA det - Signeringen säkerställer att mottagaren vet att det är dig som mailet kommer från.
Sedan väljer man även att kryptera mailet. Då kommer din privata nyckel att användas och sändas med i mailet.
Mottagaren sparar sedan vanligtvis din e-post adress i det ankommande mailet i sina privata kontakter och då ligger din privata nyckel med i det kontaktkortet.
Sedan gör mottagaren samma sak dvs sänder tillbaka ett nytt mail till dig som SIGNERAS och därefter krypteras så du får dennes privata nyckel och du sparar dennes epost adress bland dina privata kontakter.
Nu kan ni sända mail fram och tillbaka.
Komihåg att även om någon knycker din privata nyckel så måste ju den användaren ha din autentisering (lösenord, pinkod, Bank-id …) för att kunna skapa ett krypterat mail i ditt namn eller kunna läsa ett sådant mail
Har man Office 365, Gmail eller något annat molnbaserat e-post program så erbjuder dom att man får certifikat och privata nycklar via dom som man sedan kopplar till e-post kontot och kan utbyta med andra mottagare. Dessa ligger då lagrat centralt på deras servrar vilket brukar vara den största kritiken. Men litar man på Microsoft eller Google så är det säkert tycker jag.
- Redigerat 2020-12-07 12:33 av Kaj
Tack. Då har jag grunderna för hur utbytet går till. Det var MS och Google som gjorde en del jobb som inte vi märker av. Jag fick en aha-upplevelse samma som när jag insåg (efter 40 år) att den heter "lingon-almanackan" och inte "lingonal-manackan". :-)

Iallafall, det är ett *elvete med en ny dator i dag!
Och det finns goda anledningar till det!
Vi börjar i min ungdom.. nåja i min medelålder, då jag köpte min första dator!
Den gick igång direkt, tog bara 10 minuter att starta, då fanns bara operativsystemet där.. sen fanns inget mer!
Hörde talas om Internet, man fick köpa den tjänsten hos sin ISP, eller lura sig dit på något annat sätt.. via olika BBSer eller Yahoo.
Oftast fick man betala, samt upprätta konto samt lösenord!
Iomed IE så fick alla tillgång till Internet.. det var väl först med W95, dvs det är nästan nytt?
Oså skulle man ha mail, det fick man antingen via ISP eller Hotmail, nya konton och nya lösenord!
Vet inte men det var väl i slutet av 90-talet eller i början av 2000-talet som man lade sig till med sociala konton, typ fejan och twitter, andra tjänster, nya konton, nya lösenord!
Rätt som det var så var den gamla datorn död, så man köpte en ny, då kom man inte längre ihåg alla sina lösenord.. i början räckte det med fyra tecken!
Hur som helst så brukar de flesta komma ihåg sitt användarnamn, så fixa mailen först, den har du som regel hos din ISP eller på Google, eller MS!
Iallafall som regel så får man papper från sin ISP och där står alla kontona samt dina lösenord.. iallafall från seriösa ISP!
Har man bara fixat mailen så att den kommer fram så är resten en "cake walk", dvs man får fixa ett nytt lösenord, för att komma in på sina olika sociala konton.
Då visar det sig att de har skärpt till reglerna för hur lösenorden skall vara, dvs det räcker inte längre med 4 tecken.
Allt detta är till för din egen säkerhet, ingen skall kunna ta över dina konton!
Sååååå, det finns inga datorer som man kan köpa rätt över disk och allt fungerar som förut, det är svinenkelt i dag, man bara säger nej till alla MS-kontona och sen så loggar man in på sina egna, tar bara två timmar, med en ny dator med hög prestanda!
Alternativet är alltid att börja ett nytt liv, med nya konton, då kan man hur som helst titta på sina gamla, men man har ingen behörighet att göra något där.
Visst är det skit.. men det är den nya världen, man får lära sig.

Jag tycker det är enkelt att byta dator och platta bara man redan från början satt upp ett molnkonto.
Ny dator Windows:
För länge sedan på min gamla dator skapade jag ett molnkonto hos Microsoft i stället för ett lokalt konto.
Förutom att jag fick tillgång till alla deras molnappar såsom hela Office med mera så samlade Microsoft mina andra appar där också.
Så när jag köpte en ny dator och startade upp den så började den med Windows installationen. När den kom till att jag skulle ange ett konto så skrev jag in mitt Windows molnkonto. Vips startade nedladdning av mina appar såsom Microsoft Office med mera.
Klart - ja Bank-id med mera fick jag så klart installera om certifikaten till för de äger ju inte Microsoft rättighet att göra.
Ny Android platta:
Har ju telefon med Android och då även ett inloggningskonto till Googles moln (oftast en gmail adress)
Startade plattan, angav mitt gmail och vips alla appar och inställningar på plats (utom bank-id etc så klart).
Köpte 'även en Nvidia Shield Pro 2019. Samma sak allt installerades från mitt gmail konto vid inloggning med gmail kontot
Lätt som en plätt om man gör så att man har molnkonton. De som är rädda för att Microsoft och Google får för mycket info om mig med molnkonton och vill ha egna konton får så klart mycket jobbigare vid bytena.

Prexis, det var väl lite det jag försökte förklara?
Dvs det finns ingen dator/smartphone som inte frågar om dina konton och dess lösenord!
Lätt som en plätt sade Bull, man skall bara finnas i molnet sade Bill!

Oså när vi ändå är inne på olika konton, jag råkade skaffa mig ett Googlekonto, och det är nog det värsta som hänt, för nu när jag söker något så får jag bara upp reklam!
Jag kan söka på lite vad som helst, men jag får främst hundra träffar på skor och kläder!

#25 om du menar google sökning. Logga ur Google. Högst upp till höger i Google kan du logga in eller logga ur. Jag loggar oftast ur så jag slipper reklam od. Men du kan även alla ställa in hur du vill ha reklam baserat på hur du söker i övrigt. Det slår jag alltid av så jag får mindre reklam nu.

Prexis, jag har lixom fattat det, men inte orkat göra något åt det ännu.

Inte nog med det.. Google har pyntat en miljard i böter, okänt om det var dollar eller Euro, det var garanterat inte Pesetas iallafall!
Dvs man får numera upp en ruta.. vill du logga in på Google!

#23:
Bara för din skull, jag var nyfiken oxå, så har jag skaffat mig ett MS konto!
Det var bara skit, mest ett sätt att sälja olika produkter/programvaror, vilka jag inte använder någon av deras, förutom operativsystemet på min dator!
WTF, köper man en dator skall den fungera direkt, det borde vara företaget man köper utav som skall se till att allt finns!
Men Kaj du och jag är lite äldre och luttrade, när vi började fanns inte ens Internet och inga sociala media över huvudtaget.. mins du BBSer?

#29 klart jag minns BBSer
Vet ej varför du tycker ett windows konto är skit.
Jag kör med ett sådant och loggar in på min dator med det (har inget lokalt konto som ju är av den äldre och på väg ut modellen)
Nu har jag allt kopplat till min dator ex OneDrive dit jag mappar flera av mina kataloger. Jag har visserligen köpt Office 365 licens så jag får 100GB disk till mitt OneDrive hos Microsoft.
Men man behöver inte köpa en enda produkt från MS bara för att man kör ett Windows konto - inte ett enda
Du kan ändå använda ex OneDrive men får bara 10GB om jag kommer ihåg rätt.
Du får även gratis tillgång till hela Office suiten men endast MS webbaserade för Word, EXcel, PowerPoint etc.
Dock kan du direkt konfigurera upp Windows mail appen och ange ditt windows komnto. Då sätter den upp mailen direkt utan att du behöver göta några inställmningar själv. Om du vill kan du sedan på din Ipad eller Android telefon, platta etc ladda ner windows mail appen Outlook. Konfa upp den så har du nu mailen överallt.
Eftersom jag har ett windows konto kan jag nu logga in på vilken windows dator som helst med det kontot och komma åt all min information.
Om jag inte vill logga in på en dator kan jag i stället gå till https://live.com och logga in via webben.
När jag tidigare köpte en ny dator var allt väldigt smidigt. Jag hade ju Office 365 som prenumeration.
startade upp nya datorn och angav mitt windows konto. Blev inloggad och fick en bild som sa något i stil med "Ett ögonblick, vi ser att du har O365. Vi konfigurerar nu din dator med dina inställningar"
Tog ett litet tag typ några minuter så blev jag inloggad. Alla mina appar på plats och min Onedrive konfigurerad och klar att användas från utforskaren.
Min mail var även konfigurerad i mitt fall Outlook eftewrsom jag har en Office 365 men även samma mail konfigurerad i windows gratis Mail app

"Vet ej varför du tycker ett windows konto är skit."
Iomed att de inte kunde fixa/spara alla mina inställningar hos tredejparts/ISP program!
Men jag är helt med dig, använder man hela MS-suiten så är det kanon.. antar jag?
'
Jag använder nada of them!
Det är nästan lika illa vad gäller min ISP, dvs jag ha både dumphone och dator på samma ISP.
Lägg till ditten o datten typ spotify, twitter, facebook, TikTok och obegränsad surf.. för bara 100 sek per månad, på alla andra sek per månad!
Hallå jag har råd, så det är inget problem.. grejen är fortfarande varför man inte kan köpa en dator/dumphone utan att de redovisar priset?
Har Office 365 på jobbet och tycker inte det är nåt vidare. MS försöker stå med bägge fötterna i två världar, lokala program (Word.exe, Excel.exe etc) och webbaserade.
Har en dator i Polen jag måste underhålla. Varför?. Den borde vara underhållsfri men funktionen hos datorn lägger av titt som tätt för MS kontot kräver inlogg (igen) var o varannan dag pga. OneDrive och outlook. Har haft IT tekniker på den som ska vara experter på MS men det har inte hjälpt.
OneDrivens lagringsvolym i "the Cloud" äts upp mycket snabbt för MS säger att det ska finnas minimul 100 kopior av en fil. Antal versioner går inte att ställa ner.
Automatspara knappen uppe i programmen Word o Excel får man inte använda på vårt jobb. Då hamnar dokumentet på annan plats (Onedrive) så om man har en viss filstruktur så slås den sönder om man trycker Automatspara eller Dela.
MS vill man ska vara i deras sharepoint och jobba men när inte webprogrammen funkar till 100% där så blir det en soppa av det mesta. Då ska man jobba delvis lokalt och delvis online. Där spricker det.

Att du får inloggning för OneDrive och Outlook. Har du/ni aktiverat personligt valv? Den kommer kräva ny inloggning om du är inaktiv under en viss tid. Detta är en säkerhetsåtgärd eftersom det personliga valvet är en mapp där alla filer är speciellt krypterade och skyddade av OneDrive - därav inloggningskrav.
Du kan ändra det värdet från 1 till 4 timmar innan Windows låser ditt personliga valv.
Ett annat väldigt vanligt fel med inloggningsruta är om tekniker på serversidan slagit på Kerberos men inte kört kommandot setspn på tjänstekontot. Då får man inloggningsruta iband pga av doubble hop. Det är om ex ett tjänstekonto i bakgrunden agerar i ditt användarkontos kontext och hoppar mellan olika servrar för sina tjänster. Om man kör med kerberos (ja det gör alla idag får jag hoppas) och inte konfigurerar tjänstekonton med kommandot setspn så SKA man få inloggning om tjänsten går från ett ställe till ett annat (på serversidan)
https://docs.microsoft.com/en-us/previous-versions/windows/it-pro/windows-server-2012-r2-and-2012/cc731241(v=ws.11)
Du kan slå av versionshanteringen i OneDrive
SharePoint 365 kräver visserligen versionshantering men du kan bestämma antal versioner själv per bibliotek - minst 1 huvudversion att spara gäller dock
Automatspara. Om du använder O365 och ex OneDrive (eller inte) så se till att slå av Office Upload cache. Detta är en geggig funktion som Microsoft numer tagit bort för dom fick aldrig ordning på den. Den funkar som så att om du öppnar en office fil från en nätverksdisk (från lokalt nätverk eller från internet eller var som helst utom från din egen dators diskar) så sparas automatiskt en arbetskopia av filen lokalt på din dator under Office Upload cache. Tanken var att om du sitter och arbetar och din internetförbindelse mot nätverksdisken (ex O365 och OneDrive som ju ligger på nätverksdiskar) så ska du kunna fortsätta att arbeta. När internetförbindelsen sedan kommer tillbaka så ska Office Upload cache synka upp filen i molnet igen genom att analysera vilken version som är den mest aktuella.
Tanken var god men Upload cache funktionen strulade så mycket så Microsoft beslutade att ta bort den from med Office 2016 och Office 365.
Du kan slå av den själv vilket du bör göra om du använder OneDrive. Högerklicka på OneDrive ikonen nere till höger i verktygsfältet och öppna inställningar. Välj där att INTE använda Office Upload cache genom att på Office fliken bocka bort "Använd Office-program till att synkronisera Office-filer som jag öppnar". Man kan även använda en GPO för att centralt slå av detta.
- Redigerat 2020-12-18 10:47 av Kaj