one drive
Jag vill utfärda en varning för One Drive.
Åtminstone för dem som i likhet med mig själv inte vet vad de gör alla gånger.
Jag höll på och kopierade gamla dubbelåttafilmer och redigerade med Foton appen som jag just hade hittat.
Vips så fick jag ett meddelande om att one drive var full (5 GHz).
Bara att rensa tänkte jag och raderade gladeligen mappar med foton dokument och annat smått och gott.
Vad jag inte hade fatta var att synkroniseringen var dubbelriktad.
Vad som raderades på One Drive raderades även på min hårddisk.
Visserligen fick man en varning om att det som togs bort inte skulle hamna i papperskorgen. Det hade varit bättre om man hade förklarat den ömsesidiga rederingen.
Så småningom gick det upp för mig vad som hade hänt.
20 års foton borta med vinden. Min första arduinofil som jag jobbat med några veckor likaså. En hel del annat försvann också.
Som tur var fanns backupp på min gamla dator och på en extern hårddisk.
Arduinofilen (C) fanns på Tinker cad tack och lov annars hade det varit att börja om från början.
Så kan det gå när inte haspen är på.
Det är därför jag avskyr allt som har med molnlagring att göra. Har aldrig tillåtit någon enhet eller app att använda cloud tex.
Dels för att jag inte vill ha saker sparade så o riskera att någon kan få tag i det genom hackning. Sen slipper jag också det problemet du nämner.
Här är det gamnal hederlig backup som gäller lite då o då. O då har jag 2 backuper. Så om en hårddisk kraschar gör förhoppningsvis inte den andra det samtidigt.
#0: Det är ju liksom precis det som är poängen med dessa tjänster, dvs. att du kan hålla lokal och online-lagring i synk på många enheter.
För OneDrive kan man dock bestämma i detalj vilka mappar du vill synka, så det hade gått att lösa.
Men, OneDrive har en papperskorg där filer lagras i 30 dagar innan dom raderas permanent. Om du inte dessutom gick in i papperskorgen och tömde den borde du kunna få tillbaka filerna.
Förstår att det känns riktigt pissigt när bilder försvinner. Har också varit med om det, men i mitt fall berodde det på att backup-hårddisken jag hade blev korrupt och inte längre gick att läsa.
Mvh // Johan
#2: Grejen är att jag, och skulle tro många med mig ser one drive som en extern hådrdisk där man kan lagra filer och komma åt dem från andra datorer. Man tror inte att "one drive" skall ge sig ner i ens egen hårddisk och härja där.
Hur hittar man One Drives egen papperskorg?
Man får en varning om att om man tar bort en endaste onlinefil så raderas de utan att hamna i papperskorgen
#3: En sak till. Jag har ett cad program Eagle cad, det försvann också mer eller mindre. Det verkar som om det krävs att alla filer skall ligga på one drive.
annars funkar det inte.
#3: > Hur hittar man One Drives egen papperskorg?
Surfa till onedrive.com och i vänsterspalten har du papperskorgen.
Mvh // Johan
#3: Det är i så fall en missuppfattning för så fungerar ingen av de här tjänsterna. Sök efter backup eller säkerhetskopiera för att hitta tjänster för det.
Sannolikt hade du kunnat få tag på dina raderade filer på datorn med olika program för det. Skönt att det löste sig ändå.
- Redigerat 2021-01-08 11:48 av Niklas

Varför varnar du för Onedrive då det ju är ett vanligt handhavar fel och inget fel med Onedrive som tjänst. Samma sak hade hänt om du tagit bort vanliuga filer på din dator - skulle du varna för Windows, Linux, Android etc då?
Synkningen är ju helt i sin ordning. Med Onedrive har du EN MOLNTJÄNST som även medger att du kan komma åt filerna utan att behöva använda en webbläsare. Det är je hela idén. Tar du bort en fil tas den så klart bort oavsett om det är från datorn eller från webbläsaren inloggad mot din onedrive.
Onedrive har en papperskorg men jag vet inte hur stor den tillåts vara. Där ska filerna ligga i 30 dagar har jag för mig sedan tas dom bort. Papperskorgen når du genom att via en webbläsare logga in mot din onedrive.
Där ser man att det som är självklart för den ene inte alls är det för den andre.
Jag har fram till nu uppfattat och behandlat one drive som en extern lagringsplats och inget annat. Jag trodde inte att filer kunde försvinna från datorn bara för att jag tog bort dem från molnet lika lite som man räknar med att backuppade filer på externa hårddiskar skall raderas om man tar bort deras motsvarighet på datorns hårddisk. Jag inser nu att synkningen funkar åt båda hållen. Det var när one drive var full (5gb) som jag gjorde misstaget att radera filer. Jag kopierade och editerade gamla dubbelåtta filmer som snabbt fyllde upp one drive utan att jag visste om det.
5 GHz?
Du menar 5GB va? GHz är något helt annat än lagring.
Och om fotona är viktiga för dig så skulle jag rekommendera dig att antingen skicka dom till en fototjänst och få de som riktiga foton att sätta in i album, alternativt betala för att få mer utrymme. Inget av alternativen är speciellt dyra. Jag personligen tycker att foton hör hemma i riktiga fotoalbum då de faktiskt bläddras i.
- Redigerat 2021-01-03 23:42 av Zpookey
Oj då, jag skrev visst GHz i stället för Gb. Så kan det gå när inte haspen är på.
Det är inte bilderna det handlar. Jag menar bara att man får passa sig med one drive. Jag trodde att det bara var en extern lagringsenhet men det var mer än så.
Bästa rådet är väl att låta bli att deleta något direkt i one drive utan att göra det i de synkade mapparna.
Det visste jag inte då men jag vet det nu.
Det är av misstagen man lär sig uppenbarligen.
Nu fick jag ju lära mig skillnaden på GHz och Gb.
På tiden efter ett helt yrkesliv med elektronik. :-)
Sedan kan man faktiskt skapa andra mappar i OneDrive som inte synkar med lokala mappar, dem beter sig som mappar på en extern disk.

Du kan så klart ha OneDrive som enbart en molntjänst utan att det lagras något på din dator som synkas. Men då måste du avinstallera OneDrive appen på din dator (du kan alltid installera den igen)
I detta läge kommer du inte åt dina filer på OneDrive från din vanliga utforskare utan du måste gå till en webbläsare och logga in på onedrive.com för att nå dina filer.
Men då tappar du ju en mening med OneDrive, just att du SKA kunna se ochj komma åt filerna direkt från datorns utforskare.
OneDrive har även en funktion som gör att du sparar utrymme på din dator. Du väljer då via inställningarna i din OneDrive app på datorn att filer endast lagras i molnet och inte på din dator. Men de syns på din dator ändå och laddas endast ner till den då du vill öppna en fil och sedan sparas ev ändringar till molnet igen.
Men det är ju en annan sak än ditt problem tidigare för samma sak händer här ifall du vill ta bort en fil. Men du sparar utrymme på din dator (men du måste samtidigt vara uppkopplad mot internet för att komma åt dina filer så klart).
"Om du stoppar synkronisering av filer eller mappar behålls de på One Drive men inte på datorn. Om de redan finns på datorn tas de bort".
Så står det om man skulle våga sig på att stoppa synkroniseringen.
Var tas de bort? på datorn eller på One Drive?
Jag får varningar att One Drive håller på att bli full igen. Vågar jag stoppa synkroniseringen av tex. skrivbordet som är på 3.6 Gb? eller kommer One Drive att radera skrivbordet i datorn som hämnd.
Helst skulle jag vilja göra mig av med One Drive helt och hållet men risken verka vara stor att den rensar rent på både den aktuella datorn och även andra datorer med samma konto.
Appen från helvetet som någon skrev.
Kort sagt , vågar jag avmarkera synkningen av tex skrivbordet eller vad kan jag göra?
Ja. OneDrive är en riktig plåga om man inte vet vad man gör - och det gör de flesta inte. Den rymmer X antal Gig nu men varje fil har upp till minst 100 versioner. Så om du lägger en fil på 100Meg där och editerar den och sparar mellan varje mindre editering så skapar den en "revisionskopia" för varje spara. Så den GIG du har på OneDrive kan gå åt för en enda fil på 100Meg.
Det går inte att ställa in mindre än 100 revisionskopior.
Man kan göra högerklick på symbolen och göra paus i synkningen medan man editerar stora filer. Det gäller att veta av detta också.
#14: Gör den inte inkrementella säkerhetskopior?
#15: Jag vet inte tekniken under motorhuven men jag ser ju att filer på totalt 300Meg tar upp 5G i "molnet" (minns ej exakta storleken). En stor fil på 10M hade X antal kopior som man kunde se (i OneDrive, i webläsaren). Den OneDriven larmade alltså för platsbrist.
Har en dator som tuggar o går och loggar till stora filer. Det funkade inte med OneDrive för den SYNKAR i realtid. Jag fixade ett program som stängde av synk på morgonen och aktiverade sena eftermiddagen. Då fick jag fason på tekniken. Jag ville fortfarande ha BACKUP. Men det är egentligen nåt annat än synk.
Vill man ha bra backup skaffar man en tjänst för det, t ex Backblaze.
Vill man ha en tjänst för filsync mellan egna datorer utan långsamt moln kör man t ex Resilio.
Vill man synka filer till molnet gör man det med t ex OneDrive, Google Drive, iCloud, Dropbox.
Det är tre olika saker.
Mvh // Johan
Jag ber att få återkomma till frågan.
Vågar jag sluta synka skrivbordet med One Drive? eller kommer det att resultera i att skrivbordet raderas på min dator?
#17: Bra tips! Resilio funkar säkert på ett LAN också. Molntjänst behövs troligen inte i den applikation jag tänker mig (som jag jobbar på just nu).
#19: Ja det fungerar både i Lan och över internet. Men eftersom det inte finns någon server måste så klart två klienter vara online samtidigt för att kunna synka.
Men om man t ex har en dator som ofta står på kan den agera som en lokal server.
Mvh // Johan