Datorn iFokus

Datorn

Läst 188 ggr
Lark
0

Windows kan inte aktiveras

Jag har en dator som jag fick i gymnasiet och när man slutade kunde man få köpa ut den. Man skulle lämna in den så den skulle avinstalleras från skolans domän, men dumt nog gjorde jag inte det utan har använt den i 1,5 års tid fortfarande kopplat till deras domän.

Nu kan inte windows aktiveras för att den inte är ansluten till organisationens aktiveringsserver.

Jag tänkte att det kanske skulle gå ifall jag ändrade produktnyckel så jag köpte en billig oem version för att testa, men det fungerade inte. Uppenbarligen vet jag inte vad jag gör haha så tänkte kolla ifall någon vet vad som behöver göras, är inte sugen på att lägga ut speciellt mycket pengar för att fixa det.

Niklas
0

Du kan installera Linux på den helt gratis. Det finns mängder av versioner att välja mellan. Vill du använda den till musik, video, 3D och fotografi kanske Ubuntu Studio kan passa.

» Ubuntu Studio – A free and open operating system for creative people.

Annars finns exempelvis Ubuntu Budgie som har ett mer avskalat Mac-liknande utseende.

» Ubuntu Budgie

Eller Ubuntu Mate som är framtaget för att göra moderna datorer snabba och äldre datorer användbara. Det innehåller det mesta vanliga användare behöver.

» Ubuntu MATE | For a retrospective future

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Lark
0

#1: Okej tack för svar! Men går det att ladda ner på nått sätt utan att man har tillgång till internet? Kan inte använda någon webbläsare för tillfället, det står att det är kompatibilitetsproblem (felkod: STATUSINVALIDIMAGE_HASH)😬

Vill bara kunna använda webbläsaren och liksom surfa runt på datorn samt kunna skriva dokument så behöver nog bara det enklaste egentligen.

Niklas
0

Helt utan internet är det nog svårt. Däremot kan du säkert ladda ner det du behöver på ett USB-minne eller minneskort och installera det därifrån ifall du kan få tillgång till en dator med internet. Det kräver nog en del planering så att du gör saker i rätt ordning.

En annan variant, om du har lite pengar, är att köpa exempelvis en Raspberry Pi och installera Ubuntu på. Raspberry Pi 4 har inbyggt trådlöst nät, Bluetooth, nätverksuttag, två HDMI-utgångar, 4 USB-portar, en USB-C-port, ljuduttag och läsare för mikro-SD-kort. Allt ryms på en yta stor som ett kreditkort.

Det är en del pyssel med dem men du lär dig mycket. 🙂

» Raspberry Pi - Dator | Kjell.com

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Raspberry Pi tog världen med storm 2012 när den första modellen lanserades. Redan 2006 fanns den första prototypen. Möjligheterna är många och bara fantasin sätter gränserna.Läs mer om Raspberry Pi
Kaj
1

Eftersom den ursprungliga installationen är gjord på skolans domän och då troligtvis med ett "skol konto" (lika med ett Microsoft konto men för en organisation i stället för på Microsofts servrar) skulle jag anta att det kan ligga kvar en massa inställningar som relaterar dit och kan ställa till det.

Men du har alltså gått till Inställningar, Uppdatering och säkerhet och sedan till vänster klickat på Aktivera och där försökt lägga in din nya OEM nyckel . Vad får du för fel där???
Snabb länk till aktiveringen är ms-settings:activation

• Redigerat 2021-02-04 15:23 av Kaj
Zepp
0

#0:
Du har iallafall fatta vad du gjort fel.. dvs skolicensen har upphört!
Det är så dessa tillfälliga licenser fungerar, de funkar som regel så länge du är elev på skolan och kanske något år mer.
Hur som helst så har du köpt en ny licens, det är denna du skall aktivera!
Lätt som en plätt, följ bara Kajs råd.
Eh, får du problem, ring MS support, för du har ju trots all köpt en ny licens.
Du kommer garanterat inte komma åt skolans nätverk mer, du får avinstalera olika länkar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.